Heidi Nygård: Kystkraft (TRAFO)

Jeg lovet tidligere i sommer å skrive mer om trafoprosjektet i Vesterålen, som i korthet handler om at en sentralt plassert transformatorstasjon i hver Vesterålskommune (pluss Lødingen) har blitt utsmykket av en lokal kunstner. Prosjektet har skjedd i regi av Vesterålen Kulturutvalg og i samarbeid med flere lokale kraftselskaper samt kommunene. Også fylkeskommunen har vært involvert på finaniseringssida.

Heidi Nygård: Kystkraft. (Knipsa i desember 2008)
Heidi Nygård: Kystkraft. (Knipsa i desember 2008)

Dette er trafoen fra Lødingen. Verket heter ‘Kystkraft’ og er utformet av Heidi Nygård. Hun er utdannet ved Kabelvåg Kunstskole og Statens Kunst- og Håndtverksskole i Oslo, men kommer opprinnelig fra Lødingen. Prosjektet med å utsmykke trafoer kom i stand som en del av et kulturprosjekt med Golfstrømmen som inspirasjonskilde og fokus. Det er ikke vanskelig å tro når du ser motivene Nygård har valgt: ei fyrlykt, fiskehjell, en båt, ei brygge og noe som jeg tror er et slags militært tårn – det kan i så fall henspille på Nes Fort, et anlegg i Lødingen kommune som Forsvaret lenge eide og drev, men som nå er solgt til private aktører. Koblingen mellom alle disse motivene og Golfstrømmen som varmer opp kysten der de har sitt naturlige tilholdssted, er åpenbar.

Bakfra/fra havet ser den slik ut.
Bakfra/fra havet ser den slik ut.

Trafoen er malt slik at to sider (mot veien) viser motivet ‘forfra’ og to sider (mot sjøen) viser motivet ‘bakfra’. Fargene er enkle, og motivene like så. Jeg syns – hvis jeg skal være helt ærlig – at dette kanskje er en av de kjedeligere trafoutsmykningene i prosjektet; det er liksom litt flatt og stillestående på et vis. Selv om det er fint, om det passer, om det er lett å se tråden i det hele blir jeg likevel verken utfordret eller konfrontert. Det er ikke noe i akkurat denne trafoutsmykninga som beveger meg på noe vis, det tenderer nesten (men bare nesten!) mot å være intetsigende.. Det behøver ikke å bety at kunstverket er dårlig eller mislykka, bare for å ha det sagt. Det betyr bare at akkurat dette simpelthen ikke kommuniserer med meg, og det ligger like mye hos meg som hos kunstneren eller i verket. Jeg skulle gjerne sett mer farger, eller en mindre kunstig fremstilling av motiver, eller… jeg vet ikke helt. Ei hvalskute kanskje, hvalfangst er tradisjon i Lødingen og her ligger både rederier og båter som driver med det, i tillegg til et fiskemottak som tar imot, bearbeider og selger hvalkjøtt. Når det er sagt: selv om ikke selve motivet som sådan taler til meg, har jeg likevel veldig sansen både for at trafoen i det hele tatt er utsmykket, for beliggenheten og for at den simpelthen frisker opp der den står, sommer som vinter.

Lødingen ligger forøvrig på Hinnøya, mellom Vesterålen og Ofoten, og er på sett og vis et slags stebarn i lokalgeografien og –politikken. Rent geografisk hører Lødingen til Nordland fylke, men stedet ligger akkurat i grenselandet mellom Nordland og Troms. For å komme dit med bil fra Vesterålen må du en svipptur innom Troms, fordi veien herfra går via Kvæfjord kommune, som er sør i Troms. Lødingen hører geografisk til Ofoten-regionen, og hører dermed ikke helt ‘naturlig’ til Vesterålen. Likevel velger ofte kommunen å samarbeide mot vest heller enn mot øst og er for eksempel med i Vesterålen Regionråd.

Heidi Nygård, som har utsmykket trafoen i Lødingen som dette innlegget handler om, har også dekorert trafoen på Sortland. Kanskje det blir neste innlegg i denne ‘serien’?

OBS: Da dette innlegget opprinnelig ble publisert, trodde jeg at verket het ‘Strømninger’. I virkeligheten het det ‘Kystkraft’, og jeg har i ettertid forandret denne detaljen. Ellers er innlegget slik det opprinnelig var – skjønt mine tanker om det har endret seg en smule. Se oppfølger her, om du vil. [September 2010]

Legg igjen en kommentar

