Det er noe med Sortland. Noe blått.

Et lite stykke magi
Et lite stykke magi

Jeg vet ikke hva det er med Sortland. Men det er noe. Da vi vokste opp, var Sortland stedet med arrogante folk som trodde de var noe, eplekjekke mennesker som var overlegne, snobber og alltid motekledde og … Vi likte ikke folk fra Sortland, simpelthen, samtidig som vi døde etter å bli venn med noen derfra for å kunne si «æ skal tell ei venninne på Sortland» når det ble snakk om hva man skulle i helga. Vi hata Sortland men ble veldig kule av å ha tilbrakt hele eller deler av helga der, spesielt om man hadde vært ‘på Klubben’. Det er sånn det blir på små steder antar jeg, regionale nabostrider er på samme måte som søskenkrangler nesten uunngåelige når man er motvillig bundet sammen av omstendigheter og en skjebne man ikke hersker over.

Deler av paletten. Forretningsbygg i sentrum.
Deler av paletten. Forretningsbygg i sentrum.

Den dag i dag ser man noe av den samme holdninga til Sortland lokalt i regionen. Men det jeg legger mer merke til nå, er at Sortland har kommet litt mer i strid med seg selv. Sortland vil en ting og vil en annen, vil være regionsentrum og investere for fremtida samtidig som de nesten er konkurs og kommunen går med underskudd. For eksempel. Og så krangler de om farger, spesielt om blått.

Næringsbygg med tradisjoner og blåfarge
Næringsbygg med tradisjoner og blåfarge

Det hele begynte med kunstneren Bjørn Elvenes. Han lanserte i 1998 ideen om å male hele Sortland by (!) blå. Sortland kommune har nesten 10.000 innbyggere og halvparten bor på tettstedet Sortland. Ideen hans fenget innledningsvis en rekke lokale ressurspersoner og entusiaster, og flere bygninger på Sortland har blitt malt blå. Både offentlige bygg, privathus og næringslokaler har blitt malt i paletten Elvenes utarbeidet. Men i 2006 brøt det ut strid mellom kommunen og kunstner Elvenes. Resultatet ble at kommunen tok patent på merkevaren ‘Blåbyen’ og utarbeidet en egen fargepalett – som er forskjellig fra Elvenes’ opprinnelige palett. Det er ikke alltid enkelt når noe skal males blått. Men faktum er at det er en god del bygg på Sortland som har fått en eller annen blåfarge, og når du kommer kjørende på motsatt side av sundet og ser mot Sortland, ser du mye blått. Går du i sentrum, virker det som om nesten annethvert hus er blått, på avstand ser du at det er lite oppslutning om ideen blant vanlige huseiere.

Vakre ord på blå bunn
Vakre ord på blå bunn

Uansett hva man mener om prosjektet med den blå ‘byen’, er det en annen ting man veldig lett fenges av når man går omkring på Sortland. Det er prosjektet ‘Skrift på blå bunn‘ som daterer seg tilbake til 2001. Prosjektet kom i gang i regi av Vesterålen Regionråds kultursamarbeid, og består i at strofer eller små dikt er skrevet/malt på noen av de blå veggene rundt omkring på Sortland – gjerne på litt uventa steder. Blant bidragsyterne finner du lokale navn, som for eksempel Sivert Høyem (Madrugada m.m., kommer fra Sortland), Maria Solheim (fra nabokommunen Øksnes) og Lars Saabye Christensen (bodde på Sortland i 15 år).

Ja! Veldig!
Ja! Veldig!

Våren 2001 ble disse og flere andre samlet til et regionalt litteraturverksted med en tanke om at «Noen vegger/bygninger/steder skal gi rom for tekster som på sin måte kan berike miljøet og glede alle som ser og leser dem. I denne forbindelse inviterer vi ungdom til et verksted hvor disse tekstene bearbeides. Vi skal gå på befaring og se an stedene som trenger et ord, en setning, et dikt en linje. Vi skal samarbeide, planlegge og skrive. Vi skal være med på å gi Sortland en poetisk gave!» Det er mange vakre ord som står skrevet rundt omkring, hele 30 skal det finnes totalt. Jeg har mine definitive favoritter, spesielt et par steder hvor kombinasjonen ord/lokalisering er helt ubetalelig. Andre har andre favoritter. Hvis du noen gang er på Sortland, anbefaler jeg å sette av tid til å tusle rundt i sentrumsgatene og bortgjemte kroker og langs yttervegger for å finne din egen favoritt.

Furet værbitt utpå brygga
Furet værbitt utpå brygga

Jeg må innrømme at hvis jeg hadde bodd på Sortland, ville jeg vært skeptisk til blåbyprosjektet. Samtidig syns jeg motvillig at det er litt kult å komme dit og se at man i det minste har begynt å gjennomføre en ide som trosser all fornuft og jantelov – det er noe vilt og freidig over det, noe erke-nordnorsk på et vis. Kan hende det har kommet så langt som det er mulig; at uenighetene vil tå overhånd og pengene slutt, slik at dette er hva de ender opp med. Kanskje får prosjektet en ny giv, eller utvikler seg langsomt slik at Sortland blir blåere. Jeg skal ikke spå om fremtida.

Men ordene. Ordene har fanget meg fra første stund og for meg er det de som mer enn noe annet trekker meg utendørs i Sortland sentrum.

[PostScript: Bildene kan klikkes på for å se bedre, om du vil.]

5 thoughts on “Det er noe med Sortland. Noe blått.

  1. Sitter med kaffen min i en blå kopp og koser meg med bloggen din. Jeg vet ikke om alt for mye blått er tingen, særlig ikke som husfarge. Men som blikkfang er det interessant og ganske stilig. Liker spesielt godt det grønne mot det blå, som det bilde av den grønne døra. Jeg hadde nok blitt mest oppslukt av ordene. Får en litt god følelse inni meg når jeg ser slike verselinjer.

  2. Jeg har et litt ambivalent forhold til hele prosjektet, jeg ogsaa. Det kan bli litt mye, men er samtidig fascinerende paa sitt vis. Og ordene… Ordene staar gjerne paa litt bortgjemte eller ‘ulogiske’ steder og DET skaper hele opplevelsen for meg, samspillet mellom teksten og stedet hvor den er plassert. Kanskje jeg skulle legge ut noen flere bilder av dem litt senere?

  3. Reint tilfeldig (via Alt Godt, trur eg) fann eg bloggen din. Fiiiin! Vart veldig glad for å finne denne bloggposten. Eitt av bileta viser ord eg ein gong skreiv… 😀

  4. Bøfjerding: Hjertelig velkommen hit – jeg har fulgt med deg en stund allerede, men ikke sagt noe. Enda 😉 Tror ikke det er vanskelig å gjette hva som er ‘dine’ ord heller – sannsynligvis den ene som er blant mine tre favoritter i prosjektet; jeg KLARER ikke bestemme meg for bare en. Har du også det sånn, med andre ord enn dine?

    Veldig hyggelig med spor etter deg her!

  5. Hyggeleg!

    Blåbyprosjektet kan ein meine mykje om, og det meste har vel vore meint. Sjølv om eg har vore med på prosjektet sjølv, så tar eg meg endå i å skvette og bli overraska – og glad! – når eg finn ord på blå bunn rundt omkring på Sortland.

    Eg har ingen favoritt, trur eg. Favoritten min er nok sjølve ideen. Det er ein så enkel tanke at ein må nesten bli betatt; nokre ord på ein vegg… Og endå har eg ikkje funne alle orda! Det er spesielt ei samling med andre ord som eg veldig gjerne skulle ha spora opp 😉

Legg igjen en kommentar

