Skulpturlandskap Nordland: Sortland

I likhet med Lødingen har Sortland’s skulptur en tittel som handler om øye – på Sortland heter skulpturen ‘Havsøye‘. Den er laget av den islandske kunstneren Sigurdur Gudmundsson (f. 1942) og var en av de første som ble ferdigstilt i prosjektet, i 1992. Skulpturen er plassert ytterst på en liten molo som stikker ut fra torget på Sortland, i sentrum med andre ord, og er laget av granitt.

Havsøyet – sentralt og utenfor på samme tid
Havsøyet – sentralt og utenfor på samme tid

Gudmundsson har tatt utgangspunkt i to essensielle objekter for folk og liv her oppe siden time immemorial: huset og båten. Sokkel-delen av skulpturen er formet som en båt, om enn i en mer geometrisk enn naturtro fasong. Oppå båten står en figur formet som et hus, med langveggen i båtens lengderetning. I hus-figuren er det skåret inn et hull med form av en harlekinrute, som ruter-symbolet på spillkort. Dette skaper et slags vindu som man kan se inn gjennom eller ut av. På prosjektets sider kan man lese at han med dette ‘ber oss om å se tingene fra en annen kant’, og det er mye rett i det.

Utsikt
Utsikt

Men det jeg også opplever når jeg ser gjennom ‘vinduet’ i skulpturen, er at jeg får et dobbelt perspektiv – jeg ser både utover og innover. Ut over landskapet og omgivelsene, inn i meg selv. Hvis man står med ryggen til sentrum og ser ut gjennom vinduet, danner det simpelthen ramme rundt et vakkert landskap på motsatt side av sundet, som er Hinnøya. Der er det et landskap som man – i alle fall jeg – gjerne vil ut og gå i, man vil være en del av de vakre, omskiftelige og varierte omgivelsene. Dette perspektivet skaper en følelse av fred i meg. Det er noe varig og stabilt i omgivelsene, og jeg kan velge å bli en del av det, om jeg vil.

Innsikt?
Innsikt?

Hvis man derimot står på motsatt side av skulpturen og ser gjennom det samme vinduet, ser man innover; på hus, folk, livet i byen… Jeg kjenner det litt som om jeg spionerer; jeg ser inn på noe som foregår og utspiller seg mens jeg er passiv tilskuer, jeg får innsyn i noe jeg ikke er en del av. Det er nesten som å lese Se & Hør, på et vis. Jeg blir mer vaktsom, vil ikke oppdages, er nysgjerrig på hva som foregår uten å ville vise at jeg egentlig bryr meg. Kjenner et lite indre ubehag over min egen kikker-trang.

Når jeg først står ute ved skulpturen, liker jeg den. Den utmerker seg litt blant de andre prosjekt-skulpturene i regionen med å være plassert så sentralt, men samtidig… Jeg vet ikke. Jeg oppfatter den som litt kjedelig. Det er litt som å se Monty Python for meg; jeg ser hva som skal være morsomt, men jeg bare ler ikke av det. Jeg ser hva som er bra med skulpturen, plasseringa, effekten, tankene den vekker…men det bare engasjerer meg ikke helt, det er nesten som om den er lett å overse. Det er litt synd, egentlig. For jeg har en følelse av at det kanskje er mer ved den enn jeg har fått ut av den. Eller kanskje ikke?

2 thoughts on “Skulpturlandskap Nordland: Sortland

  1. Jag tycker du har fått ut ganska mycket av den, jag!

    Och jag tror att det är just det här som jag tycker är det fina med konst. Att någon kanske skulle säga att det är fantastiskt, att det verkligen sätter igång tankarna och associationerna, att man får ett nytt sätt att se på något bekant och så vidare… medan någon annan rycker lite på axlarna och säger att det inte riktigt berör en. Eller som du, får lite av både det ena och det andra. Och att oavsett hur man upplever det, så är det rätt, för det enda konst syftar till är en helt subjektiv upplevelse.

    Å vad jag gillar det. Och jag gillar att läsa dina tankar om det.

  2. 🙂 Jeg fikk endel ut av den, men naa kjenner jeg meg liksom ‘ferdig’ med den – det er ikke noe mer, jeg har ikke appetitt paa mer av den paa et vis. Jeg foretrekker kunst som gir meg foelelsen av aa ville se mer, forstaa mer eller betrakte mer; noe jeg vil tilbake til. Dette kunstverket var ikke av den sorten, for meg i alle fall. Men jeg er glad du likte innlegget! 😀

Legg igjen en kommentar

