Blå mandag

Det er så vanskelig.

Kanskje det startet allerede da jeg stod opp i halvåttetida og fant to av gjestene på verandaen på forsida. «Vi klarte ikke sove mer, for det ble altfor varmt!» Eller kanskje det begynte da vi satt seks stykker rundt et frokostbord og ingen ville reise seg etter at vi var ferdige med å spise, fordi det simpelthen var så hyggelig at vi ville bevare stemninga og følelsen lengst mulig. Jeg var helt sikker på det da vi tusla opp gjennom skogen og gjestene plukka multer og blåbær langs veien, da skjønte jeg det.

En snau time hjemmefra. Søringan e imponert!
En snau time hjemmefra. Søringan e imponert!

Det var 22 grader i skyggen da jeg stod opp halv åtte. Vi hadde felles frokost og planla de nærmeste timene, og da klokka var drøyt ti la vi i vei. Gjennom hagen, ut porten, opp stien, via veien og forbi utmarksgjerdet. Videre, fremover, oppover. Tre kvarter etter at vi forlot huset hadde vi passert tregrensen og befant oss oppe på fjellet. Jeg vil ikke gjette på hvor mange bilder gjestene hadde tatt underveis, men det var mange. Veldig mange.

Feriegjestene kommer langsomt etter meg opp på Ørnheia mens de plukker multer av hjertens lyst underveis. Hinnøya og Sortlandssundet i bakgrunnen.
Feriegjestene kommer langsomt etter meg opp på Ørnheia mens de plukker multer av hjertens lyst underveis. Hinnøya og Sortlandssundet i bakgrunnen.

Jeg innbiller meg at følelsen jeg satt med ligner den foreldreldre har når barnet får ros f.eks. på skolen, den ubegrensa stoltheta som truer med å sprenge hjertet av ren glede og gjør deg generøs med tid og mennesker, og skaper et ønske om å dele mest mulig med flest mulig. Mitt ‘barn’ er naturen her på øya mi, og skolen – rosen fra læreren – er den gleden jeg ser i mine gjesters øyne når vi beveger oss i landskapet, strofene jeg hører fra deres samtaler der de snakker segimellom om hvor fantastisk dette er, hvor glade de er over å ha tatt seg tid, hvor takknemlige de er for at været ble som det ble. Det er å se hvor taus og konsentrert Tyskeren blir med kameraet sitt, hvordan han sammenligner alt her og nå med hvordan det var den gangen for fem år siden da han var her. Vi var ei anna gruppe som gjorde samme tur da, ei helg i mai, med snaue 10 grader og tidvise regnbyger og delvis sol. Han koste seg da, men er ikke mindre imponert nå.

Hva det var jeg skjønte? At dette ville bli en av de varmeste og fineste dagene denne sommeren. Og det stemte, i skrivende stund er det 25-26 grader på målestokken vår i skyggen, og det er knapt en sky på hele himmelen.

Hva som er vanskelig? At det snart er slutt. Jeg har ikke lenge igjen av sommerjobben min, og når den er over vender jeg snuten sørover og etterhvert tilbake til England. Hvor det er flatt, hvor det ikke er villmark, hvor naturen er totalt dominert av menneskelige inngrep. Jeg kan ikke si jeg gleder meg.

Men heldigvis har jeg alltid dette å komme tilbake til, uansett og når som helst. Heldigvis.

3 thoughts on “Blå mandag

  1. Det er vel slike dager det er om å gjøre å gripe? Og når du er mer elle mindre vel tilbake i det som er den engelske hverdagen har du jo gleden over minnene om den dagen du grep.
    Dessuten harr jo England en deilig særegenhet også. Som kanskje passer enda bedre til den årstiden som nærmer seg. En årstid for gode puber og sosialt inneliv. Den slags dager går jo også an å gripe 🙂
    Deilige bilder, Elisabeth. Og så formidler du en varmende stemning gjennom ordene dine.

  2. Ståle: Jeg grep den, til tider nærmest med krampetak 🙂 England har sin sjarm, uten tvil, men jeg er bare veldig lei av den sjarmen fordi den er det samme hele tida. Her skifter det, og det savner jeg. Når det er sagt: takk for rosen!

    Poter: Det var aldeles genialt! Synd det finnes noe som heter ‘hverdag’ egentlig… 😉

Legg igjen en kommentar

