Skulpturlandskap Nordland: Vågan

Jeg har tidligere nevnt hodet på Eggum, som er en av mine favoritter i Skulpturlandskap Nordland. Dette innlegget handler om den andre favoritten min – skulpturen til Vågan kommune. Det er også i Lofoten, nærmere bestemt på Aust-Vågøy. Skulpturen ligger på Lyngvær, et sted vest for Svolvær og Kabelvåg som flåsete sagt består av fem hus, et gammelt fergeleie – og en skulptur.

Hva er vitsen med en glassvegg i fjæra? ...men skinnet bedrar.
Hva er vitsen med en glassvegg i fjæra? ...men skinnet bedrar.

Hvis du kjører langs E10 ser du et skilt med firkantkrøllen som betyr ‘Severdighet’ og tittelen ‘Skulpturlandskap’. Da kan du svinge av og parkere på det som en gang var nedkjørselen til et gammelt fergeleie. Jeg tror ikke det har gått ferger der i min levetid, men restene forteller om det som en gang var; påler og annet treverk taler sitt tydelige språk. Når du har gått ut av bilen tar det maks tretti sekunder før du har funnet stien og gått ned til skulpturen. Bildet over er hva du ser til å begynne med, og det er lett å spørre seg selv hva dette egentlig er. Men når du kommer rundt til det som viser seg å være skulpturens fremside, er det hele langt tydeligere.

Nå er alt så meget bedre!
Nå er alt så meget bedre!

Forfra ser du at skulpturen er et stort, buet speil sammensatt av tre plater. De er 2,5 m høye og tilsammen 3m brede, for å gi en ide om dimensjonene. På grunn av buen fungerer speilet delvis som en linse, og avhengig av hvor du står i forhold til brennpunktet kan du velge hvorvidt du vil se deg selv i speilbildet eller ikke. Hvis du står nært speilet, er du ikke selv med i bildet. Men flytter du deg litt forbi et mystisk punkt og står på bittelitt avstand, kommer du med i bildet – slik jeg gjorde over. Og står du litt på siden, kan du se at skulpturen sogar speiler seg selv, uten at jeg kan forklare hvordan det er mulig.

En skulptur krysser sitt spor. Eller noe.
En skulptur krysser sitt spor. Eller noe.

Noe av det magiske med skulpturen er at du i speilet ser minst to ting: du ser speilbildet av landskapet bak deg, og du ser gjennom glasset på landskapet foran deg. Dermed blir du stående midt oppi et landskap som bergtar og overvelder selv oss som bor her og på et vis er vant til det. For å bruke prosjektets egne ord: » Med sin speilende konkave panoramavegg steller den [skulpturen] i stand en fest for øyet.» Eller hva med » Vi kan bli delaktige i dens omskiftelige skuespill, og velge vår egen rolle, vårt egen ståsted i det hele. Kunstverket er både et bilde, et objekt og en arkitektonisk form, men fremfor alt er det en begivenhet.» Jeg skriver gjerne under på begge sitatene. Ikke minst det at den forandrer seg, og dermed forandrer opplevelsen seg, etterhvert som været skifter. Det gjør at man aldri blir ‘ferdig’ med denne skulpturen – det vil alltid være noe nytt, noe foranderlig, samtidig som speilet er det samme.

Skulpturen har ingen tittel og er laget av amerikaneren Dan Graham. Han har arbeidet mye med visuelle uttrykksformer i sin kunst, men er også skribent. Jeg har ikke sett eller lest så mye av ham, men jeg har oppdaget at det å leke med betong, glass og perspektiver er noe han har fordypet seg i. I New York har han gjort det ut fra et urbant perspektiv; her er det omtrent på motsatt side av skalaen, langt ute på bygda i noe mange regner som en utkant. Men det funker.

Det funker, rett og slett.

3 thoughts on “Skulpturlandskap Nordland: Vågan

  1. Vaarloek: Enig! Jeg syns det er helt genialt. Often når jeg har feriegjester bruker vi/de skulpturene som ‘tema’ når vi streifer rundt i regionen. Det binder sammen, somehow, og det er poppis å samle skulpturer 🙂

    Kaze: Jah! Lofoten og/eller Vesterålen – begge er supre! Selv foretrekker jeg naturligvis sistnevnte, men hey; jeg diskriminerer ikke 😉 Si fra om du vil ha hjelp med å sette opp reiserute osv; jeg er en racer på å legge gode og individuelt tilpassa planer etterhvert… 🙂

Legg igjen en kommentar

