Skulpturlandskap Nordland: Bodø

Småbåthavna og Bodø. Moloen til høyre, Børvasstindan i bakgrunnen.

Småbåthavna og Bodø. Moloen til høyre, Børvasstindan i bakgrunnen.

Det er fortsatt noen som gjenstår før du har fått se alle skulpturene i det som har vært min verden i sommer, Vesterålen (og Lofoten!). Men jeg er på vei sørover når du leser dette, snirkler meg gradvis nedover kartet mens jeg besøker venner og familie på turen. Og et selvfølgelig stopp på den reisen er Bodø. I tillegg til at farsslekta mi kommer fra Salten har jeg vært mye i Bodø gjennom oppveksten, og det er en by jeg er veldig glad i. Sentrum er kanskje ikke så vakkert i seg selv, men det er noe med Bodø som bare treffer meg midt i hjerterota. Deriblant moloen, som strekker seg i en bue ytterst i sentrum, som en arm som er i ferd med å omfavne byen og skjerme den mot storhavet utenfor. Siden 1993 har moloen også vært stedet hvor du kan møte Bodøs del av Skulpturlandskap Nordland.

Gjennomhullet og grå – omgitt av farger og storhav

Gjennomhullet og grå – omgitt av farger og storhav

Skulpturen er laget av engelskmannen Tony Cragg (f. 1949) og har ingen tittel. Det litt spesielle er også at skulpturen ikke bare er en gjenstand, den består av totalt sju store steiner som er plassert jevnt bortetter kanten på muren som danner ‘rekkverket’ på moloen. Alle steinene er gjennomhullet med et industribor, og det er gjort på en slik måte at hullene danner buer og vinkler og sjakter inni og gjennom steinen. Noen steder kan man se gjennom den, andre steder fører et borehull inn i et annet. Kunstneren sier at «Hensikten er å bruke en industriell arbeidsteknikk og anvende den på et naturlig materiale på samme måten som naturlige forvitringskrefter produserer forandringer i materialer.» Det var kunstneren selv som valgte moloen som sted for sin skulptur ut fra hans interesse for det han kaller ‘grenseområder’.

Grenseland med vakker utsikt

Grenseland med vakker utsikt

Og det er et poeng jeg kan forstå, det med grenseområde. Moloen ligger på grensen mellom byen og havet. Den er også grenseområde mellom mennesker, for moloen er et populært tursted for byens befolkning og man møter kjente og ukjente når man går der – til alle døgnets tider, under alle værforhold. Prosjektets hjemmesider forteller også at «Skulpturen er et møte mellom natur og teknologi, natur og kultur.» Og det er et viktig aspekt. Moloen er stedet hvor mennesker møter mennesker, mennesker møter vær, mennesker møter naturen, havet møter bebyggelsen, naturen møter det urbane. Det er mange grenser som krysses i de møtene som skjer på moloen. Et godt sted å plassere skulpturen.

Jeg er glad i skulpturen i Bodø. Jeg går nesten alltid tur på moloen når jeg er i byen, og det som kunne vært en visuelt ganske kjedelig ting – et betongrekkverk – blir mer underholdende med skulptursteinene. Man kan stå på innsida av moloen og se ut, eller man kan klatre over kanten og stå på de store steinene som danner moloen og se innover, mot byen. Da får man mange små glimt som sammenlagt forteller noe om byen og folket der. Til tross for at skulpturen ‘bare’ har stått der siden 1993 kan jeg knapt huske moloen uten den. Den har – for meg – blitt en integrert del av bybildet i Bodø. Og det er kanskje et tegn på en vellykket skulptur; det at den er akseptert og brukt av folk, samtidig som man fortsatt ser den, fortsatt legger merke til den hver gang man går forbi. Steinene har holdt gjennom vær og vind og rabiate vinterstormer. Det er jeg glad for. For da er det lite som tyder på at de blir borte med det første. Og jeg kan fortsette å nyte skulpturen i lang, overskuelig fremtid.

Det er jeg glad for.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s