Kjapt. Sunt. Godt.

Jeg skal vokte meg vel for å bli en mat-blogger, for det er mange som gjør det kjempebra. Alt Godt, for eksempel, er en av mine suverene favoritter. Om jeg ikke lager maten hun beskriver får jeg i det minste veldig lyst til å lage den, og lappetoppen min har ei mappe med oppskrifter derfra jeg skal prøve meg på når jeg en gang har et kjøkken jeg føler er ‘mitt’ igjen. Men altså.

Hvis du skal lage mat til 3-6 personer og kanskje ikke helt har tid den dagen de kommer, kan dette være en løsning. Retten tar riktignok tid å lage, men fordelen er at det aller meste kan gjøres ferdig på forhånd og dermed trenger du bare å sette den i ovnen når du trenger den. Får du gjester fredag, kan du forberede det aller meste torsdag ettermiddag. Fredag er alt du trenger å gjøre å sette den inn i ovnen, mer eller mindre. Og den smaker vidunderlig.

Enkelt og fristende for både øynene og munnen
Enkelt og fristende for både øynene og munnen

Jeg er ikke rigid med oppskrifter. Jeg ser dem mer som et utgangspunkt som kan tilpasses formål, evner og tilgang på saker og ting. Men da vi skulle lage dette til fire personer (hvorav en var av typen ‘småspist’), brukte vi en middels stor kålrabi, fire-fem middels/store gulrøtter, seks-sju mellomstore poteter, to mellomstore sitroner (har du en stor en, funker det også), en hel lakseside (fra en fisk på ca 4-5 kg) skåret i fileter og en pakke matfløte. Og krydder, såklart. Alt lages i ei langpanne i stekeovn.

Skrell kålrabien, skjær den i skiver på ca 1,5 cm bredde og skjær deretter hver skive i lange strimler på 1-1,5 cm bredde slik at de blir lange firkanta ‘pinner’. Skrell gulrøttene, skjær dem tvers over på midten og skjær deretter hver halvdel i fire på langs slik at ei gulrot gir åtte strimler totalt. Skrell potetene, skjær dem i to på langs og skjær deretter hvert halvpart i lange strimler. Tøm ca halvparten av fløtepakken i langpanna. Legg laksefiletbitene jevnt fordelt utover. Strø litt salt og litt pepper over hver bit fisk. Legg grønnsakene høvelig spredt utover oppå og rundt fiskebitene. Kokken vår hadde også finhakka paprikabiter og hvitløkbiter oppå – veldig godt, men ikke noe must. Deretter heller du resten av fløten over, før du til sist skjærer sitronen i skiver og legger dem jevnt fordelt utover oppå alt det andre.

Fryktelig enkelt. Fryktelig godt. Og temmelig sunt.
Fryktelig enkelt. Fryktelig godt. Og temmelig sunt.

Deretter brettet vi alufolie over langpanna og satte det hele i ovnen på ca 180-200 grader i en drøy halvtime. Det er lurt å se det litt an, noen ovner trenger bare 30 minutter mens i andre er det bedre å nærme seg 45 min. Når fisken er ferdig, er retten klar – grønnsakene er gode uansett. Bare pass på at du ikke bruker gammel/fjorårets kålrabier; de er for sterke i smak og kan ødelegge for resten.

Jeg glemte å ta et ‘etter-bilde’, for det smakte så godt og vi var så sultne. Men det var utrolig godt, jeg lover. Og det beste av alt er at retten kan varieres i det uendelige. BV foretrakk å ha ris ved siden av, for eksempel. Verten og jeg var enige om at purreløk hadde gjort seg her, og kanskje litt mer/annet krydder på fisken før grønnsakene kom på. Juniors forslag om ost på toppen er jeg litt usikker på, men hey; jeg skal ikke diktere hva andre vil ha. Verten vil gjerne prøve med hvit fisk neste gang.

Uansett hvordan jeg får denne retten servert neste gang: jeg er alltid klar for den. Og for en solid middagslur etterpå!

Legg igjen en kommentar

