Sunday Challenge: Svevende i Sveits

(Dette er mitt bidrag i ukas Sunday Challenge.)

Bestisen svevende i Sveits
Bestisen svevende i Sveits

Ser det ikke herlig ut? Bildet er tatt i Sveits, i fjellene over Montreux. Utenfor venstre billedkant ligger Montreux ved fjellets fot, i den østlige enden av det vi på norsk kaller Genevesjøen. I Sveits har de to navn på denne innsjøen. Befolkninga rundt Geneve, som ligger ved sjøens vestlige bredd, kaller det Genevesjøen, mens befolkninga rundt resten av sjøen irriterer seg over genevernes forsøk på å monopolisere sjøen og kaller den for Lac Lemand istedet; Lemand-sjøen.

Men det var jo ikke det innlegget handler om. På bildet ser du Bestisen som foretar et tandemhopp i paraglider sammen med en sveitsisk sjarmør. I bakken rett nedenfor meg står en amerikaner vi for enkelthets skyld kaller ‘Blekkspruten’. (Det er en annen historie!) Jeg og Bestisen var på en konferanse i disse trakter, og en dag fikk vi litt nok av programmet og tusla oppover fjellet. Da gikk vi oss på et gjeng gutter som drev med paragliding, og Bestisen ble fyr og flamme. På null komma ingentid hadde hun fiksa seg avtale om tandemhopping neste dag.

Dette er neste dag. Hun tandemhoppa fra et punkt oppe i fjellet som fører opp mot Les-Rochers-de-Naye, som har topper på over 2000 meter. Hun hadde fått beskjed om å ha passet og noe penger med seg, og klokt var det. For glideflukten gikk fra dette punktet og langsomt bortover mot øst og bittelitt sør. Der ligger ei slette i enden av Rhône-dalen hvor elva med samme navn kommer ut, helt i det østre hjørnet av Lac Lemand. Og greia er at grensen mellom Sveits og Frankrike går nettopp på denne sletta! De paraglida simpelthen fra Sveits til Frankrike, hvor de inntok en bedre middag og deretter kom ‘hjem’ igjen.

Ah. Gode minner på en søndag, definitivt!

3 thoughts on “Sunday Challenge: Svevende i Sveits

  1. Så spennende! Paraglide mellom land høres ut som en genial ting å gjøre. Jeg har aldri vært oppe verken i fallskjerm, paraglider eller noen annen umotorisert flyvedings, men du så lyst jeg har hatt til å gjøre det. Å sveve gjennom luften uten annen hjelp enn oppadstigende vinder og den usynlige lufta. Bare å høre susinga fra lufta flyvedingsen beveger seg gjennom – og kanskje lyden av eget hjerte som dundrer i gledesrus og spenning…
    Sveits er finfint!

  2. Jeg har faktisk aldri paraglidet jeg heller, men det er nok bare et tidsspørsmål! Hjemme der jeg kommer fra har det blitt veldig utbredt de siste årene, og i sommer var det paraglidere som landa like ved tomta vår opptil flere ganger i uka. Her i byen vet jeg at det også finnes et miljø for det. Men jeg venter nok til Sveits heller, kanskje neste sommer. Ikke minst når det medøfrer en tur til Frankrike i samme farta 😛

    Hvis du er i traktene rundt Montreux tror jeg turistinformasjonen der formidler kontakt med paraglidergutta. Det sa i alle fall gutta selv 😉

  3. Min mor hadde sin barndom i Ascona (Ticino), sin ungdom i Montreux. Med Google Earth kan jeg finne husene hun bodde i. Hun syklet langs Lac Lemand til Lausanne for å gå på videregående skole.

    Nå har jeg med Google Earth vært på et nytt besøk i traktene der du og din flyvende venninne nylig var. Jeg har prøvd å følge flyturen (fra Rochers-de-Naye), men slik jeg ser det må hun ha fløyet vesteover. Samma det. Et praktfullt område det er altfor lenge siden jeg har besøkt.

Legg igjen en kommentar

