En søndag på ræk

Min nye by
Min nye by

For første gang siden jeg flytta hit har det vært strålende vær – både i går og i dag! Dermed kan jeg endelig vise frem en litt mer lystbetont side av det som nå er byen min. Jeg bor i ei leilighet i ei av blokkene som er helt foran i bildet, og her ser du byen strekke seg fra fjellet til havet. I bakgrunnen, på andre sida av Saltfjorden, ser du bl.a. Sandhornøya, Sør-Arnøya og Fugløya. Moloen, som jeg har nevnt i en litt annen sammenheng, ser du stikke ut som en arm oppe mot høyre i bildet. Og hvis du tror du legger merke til ei lang, rett stripe langs venstre kant av fastlandet foran meg, har du helt rett. Det er nemlig flyplassen som ligger der.

Skitne sko, ren natur :)
Skitne sko, ren natur 🙂

Jeg har satt meg fore å bli kjent med nærfjellene der jeg bor, dvs i Bodømarka. Jeg kjenner byen veldig godt fra utallige besøk tidligere, men marka kjente jeg ikke før jeg flytta hit. Det er bare en måte å bli kjent i marka på – det er å komme seg ut og gå. Simpelthen. Forrige helg var jeg på en tur over to fjell, egentlig, og denne helga hadde jeg tenkt å utforske de som er nærmest der jeg bor. Og som du ser: føret var relativt bra da turen starta! Selv om skoene fortsatt var møkkete etter forrige helgs uværstur… Uffda!

Vinteren er på vei
Vinteren er på vei

Jeg hadde ikke gått langt før det var snedekke på veier og stier. Det var rett nok ikke tykk sne, men fra et sted mellom 100 og 200 m.o.h. ligger det sne rundt omkring. Da jeg streifa rundt omkring var det godt at det var sne noen steder, for da kunne jeg se sporavtrykk etter andre mennesker de stedene jeg var i tvil om hvor stien gikk. Variasjonen i underlaget krevde at jeg fulgte med hvor jeg satte beina – men det var likevel rikelig med tid til å se seg rundt og lære seg landskapet også.

Mat? Jeg lot den stå...
Mat? Jeg lot den stå...

Turen gikk opp bakken fra der jeg bor og inn på fjellet. Ikke så langt i luftlinje, men med mange avstikkere hit og dit for å utforske mindre stier ble det noen kilomter tilbakelagt likevel. Denne soppen kom jeg over på sørvestsida av ei tue ikke langt fra stien til Keiservarden. Det har vært mye sopp i marka denne høsten, ikke minst fordi det har vært mye fukt og nedbør. Jeg er ikke noen dreven sopp-plukker, jeg koser meg like mye med å ta bilder eller bare nyte synet istedet. Kan hende burde jeg brukt denne til middagssausen da jeg kom hjem?

Børvasstindan viser seg i oktoberskrud
Børvasstindan viser seg i oktoberskrud

Sørvest for Bodø og på motsatt side av fjorden ligger Børvasstindan. Flere av toppene her rager over 1000 m.o.h. Midt mellom de to tinderekkene på hver sin side av Åselidalen ser du dessuten Lurfjellet i bakgrunnen. Ved foten av Lurfjellet, og bak Børvasstindan sett fra denne vinkelen, har Turistforeningen ei hytte. Der har jeg vært – men det er alt for lenge siden, dessverre. Jeg spekulerer på en tur dit før sneen legger seg for tykk.

Landegode i oktoberdrakt
Landegode i oktoberdrakt

Nord for byen og litt ut i havet ligger Landegode, ei fotogen og mye avbilda øy. Det er folk som bor der fast hele året og evt pendler til byen med båt når de skal på jobb. De har også egen skole der ute – liten, men den finnes. Med mindre værforholdene er helt ekstreme, går det båtrute mellom Landegode og Bodø flere ganger for dag. I forgrunnen ser du forøvrig Turisthytta til venstre på åskammen. Den er et populært utgangspunkt for turer innover i fjellet. Dessverre er det ikke noe aktivitet på hytta, til tross for tallrike og varierte forsøk.

O salige stund uten like...
O salige stund uten like...

Vel hjemme igjen og med middagen fortært er det tid for litt avslapping før pliktene igjen innhenter meg. En håndlaget kopp med måkemotiv (fra Keramikktårnet ved Glassblåserhytta i Vikten i Lofoten) er full av tysk urtete, og jeg løser kryssordet fra DagblaMagasinet i går.

Helga er snart over. Jeg har hatt det godt. Du da?

8 thoughts on “En søndag på ræk

  1. Du skriver så bra, så «nært» innpå livet 🙂 Det er like fantastisk å få det norske beskrevert med dine ord. Takk!

  2. Zacck: Takk selv, det er hyggelig med sånne gode ord 🙂

    Poter: Jeg også. Etter mat og te og kryssord og sånn. Var det ikke for Jason Bourne ville jeg sovet nå 😉

  3. Så fin en tur du skildrer, Elisabeth! Skulle gjerne vært med. Har rusla mer i lavlandet (som vanlig), jeg. Ikke så god utsikt der 🙂
    Har ikke rusla i turterrenget i Bodø noen gang, selv om jeg har vært innom byen med ujevne mellomrom. Sist var jeg på tur ut til fyret på Landegode i skikkelig ruskevær. Det er en tur jeg vil huske lenge. Veldig flott å oppleve naturen på sitt mer «kreative» 😀 SKal se om jeg en gang kan få pludret en bloggpost fra turen ut dit. Har lagt ut noen bilder fra den gangen på bildesidene mine, hvis du har interesse av det: http://ertzgaards.smugmug.com/Staales-bilder/Norge-Norway/Bod%C3%B8-og-Landegode-Bod%C3%B8-and/3765995_Ti8iT#216783531_fFme8

  4. Jeg tror både du og din firbente ville kost dere på turen, og det er jo et terreng som er veldig lettgått for begge to 😉 Jeg har aldri tatt turen til fyret på Landegode, men det står på lista mi over ting som venter her oppe 🙂 Likte bildene dine! Og vet du, når du en gang drar nordover må du dra til Andenes og fyret der – du vil elske det, utsikta er formiddabel og man kan gå helt til topps; 8 stigetrapper og ut på en smal balkong. HELT fantastisk.

  5. Hmmm. Jeg har bodd på Andenes noen få måneder en gang i et tidligere liv, faktisk. Har ikke vært i fyret der, men det går jo an å gjøre noe med 🙂

Legg igjen en kommentar

