Planlegge litt på forskudd

Da jeg bodde i Canterbury hendte det ikke sjelden at det plutselig sa BAM og WHEEE og sånn ute. Da var det noen som sendte opp fyrverkeri i en eller annen anledning, lovlig eller ikke. Der ble fyrverkeri solgt i butikker som var åpne året rundt.

Men da jeg satt hjemme i går kveld og hørte et tilsvarende BAM ute, og flere små eksplosjonsaktige lyder, lurte jeg på hva i alle dager det var som smalt. Jeg så for meg både sprengningsarbeider og andre muligheter. Fyrverkeri var ikke i mine tanker.

Når jeg blir 80 skal jeg også ha!
Når jeg blir 80 skal jeg også ha!

Jeg ble overraska – for det var fyrverkeri som smalt. Faktisk smalt det så lenge og i så mange farger og varianter at jeg fint rakk å hente kameraet og gå ut på altanen min og ta bilder. Flere bilder. Jeg må innrømme at jeg lurte på hva anledningen var.

Det tok ikke lang tid før jeg fant det ut. Det var simpelthen en av byens store menn som feiret sin 80årsdag.

Enda en ting på huskelista til senere i livet, altså: Husk fyrverkeri når jeg fyller 80! Det er herved notert.

3 thoughts on “Planlegge litt på forskudd

  1. Bare så dumt at det ennå er en viss tid til du fyller 80, og ettersom fyrverkeri ikke kan lagres i privathus, kan du jo ikke kjøpe det nå, og innen du er 80 har du kanskje glemt hvor du la den huskelista, og du tenker, i helv… heller, hva var det jeg noterte meg den gangen?

  2. Det tryggaste hadde nok vore å planlegge fyrverkeri neste åremålsdag.
    Ikkje at det hadde vore særleg likt meg å gjere noko slikt, altså. Men det hadde no vore litt artig å feire seg sjølv med fyrverkeri og du var nesten den einaste i heile verda som visste kvifor.

  3. Vibeke: 😆 Godt poeng! Eller jeg kunne planlegge et brev til meg selv for å minne meg på alt sammen, både dagen og fyrverkeriet? Det skulle nok la seg gjøre…

    Bandanders: Det er kanskje nettopp fordi det ikke er typisk deg at det hadde vært gøy? 😀 Bare husk å sjekke med brannvesenet, så du ikke får noen på døra når det – bokstavelig talt – smeller litt… Du sier noe, egentlig. Kanskje på neste åremålsdag, mens man enda er ung og åndsnærværende nok til å virkelig nyte det? 😉

Legg igjen en kommentar

