Langs Futelva i regnvær

Soundtrack.


(Klikk på denne og lytt mens du leser videre. Anbefales!)


Blipp! Blopp! Plask! Futelva etterfylles ovenfra.
Blipp! Blopp! Plask! Futelva etterfylles ovenfra.

Det gjør ingenting om det regner. Jeg har nemlig lagt merke til noe de siste ukene. Når det er fint vær, ser jeg de store linjene og perspektivene; havet, fjellene, øyene, landet. Jeg ser hvor mektig og overveldende de storslagne omgivelsene er. Men når det regner, er det gjerne lavt skydekke og dårlig sikt. Dermed ser man ikke de store perspektivene like klart. Til gjengjeld lar jeg meg da fascinere desto mer av detaljer, av små ting og detaljer i min umiddelbare nærhet.

Dråpene glitrer som et smykke ytterst på strået
Dråpene glitrer som et smykke ytterst på strået

Et lite, vanlig strå, for eksempel. Det er spinkelt og lett og tynt. Men når det regner ser det ut til at det niholder på alt vannet det klarer å samle opp, hvert eneste fiber i strået vider seg ut og bidrar til å holde på dråpene istedet for å slippe dem ned på bakken. Resultatet er at vekta ytterst på strået øker til mange ganger det den vanligvis er. Men strået? Det bøyer seg knapt. Det er sterkere enn det ser ut til, og langt mer spenstig.

Selje langs veien
Selje langs veien

Dette er en kvist på et seljetre. Noen steder i byen har selja nye knopper og skudd, andre steder er den mer innstilt på årstida og viser at det er høst. Store lubne lodotter fulle av pollen er klare for å spres for alle vinder og bli til nye seljetrær etterhvert – så også her. Med litt regn blir lodottene klissete, omtrent som et druknet nisseskjegg. Hvitt, gult, brunt, oransje. De er neimen ikke grå selv om det på avstand kan se slik ut i regnet!

Genene missa litt da de lekte med paletten

Vi gikk tur langs Futelva en dag, og det er der disse bildene er fra. Turen langs elva er et overraskende frodig område og byr på mange overraskelser. Laks og sjøørret går opp elva og kan fiskes deler av året, for eksempel, selv om det er for sent nå. Det er også elvemuslinger her – de er fredet, men kan selvfølgelig ses om man vasser uti. Og så er det et veldig rikt fugleliv der. Endene hadde samlet seg i veldig store flokker og lot til å holde tettere sammen nå enn de kanskje gjør om våren og sommeren. Det så nesten merkelig ut da et trettitalls ender av begge kjønn kom seilende nesten i samlet flokk nedover elva! Saueflokker har sine sorte får, ender har sine genforvirra individer. Dette lot til å være en hunnfugl, men halve hodet var grønt som hos en hannfugl. Pussig, pussig. Innavl eller tilfeldigheter?

Flyte rolig sammen

Det stykket vi gikk langs elva er ganske flatt. Her ser du et sted hvor Futelva renner sammen med ei anna elv, som kommer ned fra Tussvatnet. Jeg har bodd ved elver hele mitt liv, når jeg tenker etter – det har alltid vært en elv i nærheten uansett hvilket land jeg har bodd i. Fra Donau i Beograd til Trolldalsbekken hjemme. Og det slår meg at språk alltid har et uttrykk for å beskrive det stedet hvor to elver flyter sammen, men ikke alle gjør det like lett. I Serbia heter dette stedet ‘Usjtsje’ og skrives med fire bokstaver på kyrilisk. I England sier man ‘confluence’. I Norge sier man ‘stedet hvor to elver flyter sammen’. Med 29 bokstaver, som om det kreves et helt alfabet for noe som er så vanlig. Vi er ikke gode på elvesammenflytingsstedsangivelser i Norge. Til gjengjeld har vi presise og korte ord til bruk for steder ved havet. Det er da noe. Og det forteller mye.

Soløyvatnet

Futelva renner ut i sjøen omtrent ved Bertnes, ca ei mil utenfor Bodø sentrum. Du kan følge den helt fra Rv80, som er innfartsveien til Bodø, og opp til der den starter: ved Soløyvatnet. Dette bildet er tatt noenlunde fra østsida av Soløyvatnet, i retning vest, på et tidspunkt det var opphold i regnbygene. Hestene på jordet ved vannet lot til å sette pris på utsikta, de også. Noen folk bor her oppe, andre har hytter der. Vi var bare på tur, i bil. Det var ikke så verst det heller.

6 thoughts on “Langs Futelva i regnvær

  1. 🙂

    Du må bruke en del tid på denne blogginga di? 🙂 Likte bildet av bladet som holder på dråpene, vakkert skrevet.

  2. Takk skal du ha! Jeg bruker ikke så veldig mye tid på det; ordene kommer lett og skrives gjerne omtrent i samme øyeblikk som de tenkes. Da går det raskt. Det er (for meg) en veldig selvmotiverende aktivitet 🙂

  3. Sukk. Så vakker musikk å lese rusletur langs elva di med. Jeg har ikke bevisst tenkt samme tanker som deg når det gjelder store perspektiver versus små detaljer, mentror det har vært innom ubevisstheten min. Ser også gjerne det lille og spesielle når været ikke lar blikket flakke vidt og bredt.
    Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg ble minnet på en av Inger Johannes bloggposter da jeg leste om den genmodifiserte anda. Kanskje er det en hanne som er på vei til å skifte til vinterdrakt?

  4. Du, det med blikk og perspektiver og sånn. Det er nesten litt som livet, er det ikke? Det falt meg inn, sånn etterhvert. Jeg er litt treg, egentlig 😉

    Og det kan godt hende du har rett mht anda; jeg har oppdaget noe jeg ikke visste tidligere av å lese posten du linka til. Tusen takk; folkeopplysning setter man pris på her inne!

Legg igjen en kommentar

