Keiservarden – i enden av ‘lysløypa’

Jeg hadde virkelig lovt meg selv at nå skulle det bli annerledes. Nå skulle jeg gjøre en innsats for å forandre litt, for å ikke gjenta meg selv, for å vise noe mer alminnelig og allmengyldig enn bare turer og natur her på bloggen. Blogge litt klokt om krig og fred og folk og hendelser og sånt, være ironisk og klok og morsom og alt det der, full av visdom og underholdning og folkeopplysning. Men det gikk ikke. Det gikk bare ikke. For mens jeg tenkte på det og la nye slagplaner for bloggen min måtte jeg jo ut på tur. Kvelden før hadde NRK og TV2 vært samstemte i sin regnskyprediksjon over Bodø – og de tok feil. Da jeg stod opp var halve himmelen blå, og før jeg var klar til å komme meg ut av huset var det ikke en sky på himmelen. So who can blame me for blogging this?

Come walk with me

Trekkingsko, fordi de er lettere enn vanlige fjellsko. Fjellbuksa, fordi den tørker raskt om det skulle komme en eling (regnbyge). Tykk ullgenser ytterst, fordi jeg er glad i den. Sekk på ryggen, for å ha med meg energipåfyll i form av bananer og varm kakao. Kamera, for å forevige en av de vakreste høstdagene vi har hatt og en tur langs en sti jeg ikke har gått før. Da skulle alt være klart.

Målet er den hvite masta

Turen i dag skulle gå til Keiservarden, eller Veten om du vil. Den heter begge deler, men er kanskje mest kjent som Keiservarden. Ikke bare går det vanlige turer og sjufjellstur hit; den brukes også som konserarena hver sommer under Musikkfestuka. I år skulle Katie Melua spille der (Georgisk! Hurra!), men vinden gjorde scenerigging umulig og konserten ble flytta. Jaja, det var en digresjon. Keiservarden er stedet hvor den hvite masta i bakgrunnen står, det var dit jeg skulle. Bortover sti, over gjørme og klopper, gjennom fjellbjørkeskogen og et stykke oppover snaufjellet og steinete underlagt.

Nedtur, men bare i fysisk forstand

Strekninga mellom Turisthytta og Keiservarden er ei av de mest trafikkerte strekningene i Bodømarka og mange refererer til det som ‘lysløypa’ selv om det rent teknisk ikke er det. Her er det nesten alltid folk, og i dag var intet unntak. Været hadde fått fart på mange lokale fjellvandrere, og jeg observerte folk fra tre til åtti år. Samt hunder av alle størrelser, farger og raser. Jeg har ikke gått akkurat denne stien før, men det var ikke vanskelig å finne frem. Det er bare å følge stien, tråkket, å gå dit du tror du skal. Det stemmer som regel. Og er du i tvil, kan du spørre en av dem som kommer forbi. Allerede på vei ned ble jeg ‘kjentmannskonsulent’ for ei dame som var på vei opp for første gang. Forfengelig som jeg er sa jeg selvfølgelig ikke noe om at det også var min første tur opp, om enn bare fra dette utgangspunktet. Selve Keiservarden har jeg vært på før, fra andre retninger.

Diskusjonsavslutter og inspirator på toppen

Denne retningsskiva på toppen av Keiservarden har blitt satt opp ganske nylig, faktisk etter at jeg kom til byen. Den viser stedsangivelser for 61 fjelltopper som er synlige fra denne toppen, i tillegg til at den angir enkelte andre geografiske navn. Du ser Lofoten herfra, og skiva forteller deg hvor du skal se. For eksempel. Merkelig nok mangler et par topper, noe Bridgehill en gang pekte ut for meg – Lurfjelltinden er for eksempel ikke med, til tross for at det er den høyeste fjelltoppen i Bodø kommune… Men skiva er fin, og nå slipper man å diskutere hva man egentlig ser når man står her.

Lurfjelltinden bak t.v.

Lurfjelltinden her, altså, til venstre bak Børvasstindan og godt synlig fra Keiservarden. Fjellet nærmest er baksida av Junkerfjellet, og deretter ser du ei stripe av Saltenfjorden og deretter Straumøya – som later til å gå i ett med fastlandet fra denne vinkelen. Nede i venstre hjørne på motsatt side av fjorden ser du to landtunger som stikker mot hverandre, og er du skarpøyd (eller klikk på bildet for større versjon) ser du ei bru som går fra den ene til den andre. Det er Saltstraumbrua, og naturligvis er ‘åpninga’ du ser selve Saltstraumen. På andre sida av straumen er min barndoms paradis; huset til farmor. Alle disse stedene er et eldorado for fotografering, fjellvandring og andre aktiviteter. Jeg satser på å utforske fiskeplasser neste sommer, for eksempel, i tillegg til fjellene.

Her er nok å se på – i alle retninger

Disse to herremennene foreviget jeg uten at de visste det, for de stilte seg så fint opp midt i motivet mitt… De står oppe på platået hvor Keiservarden befinner seg, og de skuer mot sørvest. Den høyeste spissen du ser er Sandhornet på Sandhornøya. Utenfor der ser du lille Fleina og bak den Fugløya. I høyre bildekant skimter du sørspissen av Sør-Arnøya. Enten det er øyer eller fastland; skarpe kanter og tagger alle vegne gjør at det er enkelt å ta fine bilder når man er ute her. Det er praktisk talt bare å se i linsa, stille inn på autofokus og så gjør jobben seg selv. Vi befinner oss ‘bare’ på 366 m.o.h. her, men det rekker i massevis. Vi er over tregrensen og har dermed uhindret utsikt i alle retninger. En gang skal jeg overnatte i telt i disse traktene og se sola gå opp i øst om morgenen. Bare vent.

Hjemmelaget especially for meg

Denne koppen er jeg veldig glad i. Den er laget av en gammel mann hjemme på Stokmarknes, og treet er fra noe ved han hadde fått tak i lokalt. Veldig hjemmeprodusert på alle måter, med andre ord. Vet du forresten at når du får en slik kopp skal du trutne den før du tar den i bruk? Er den masseprodusert er det kanskje gjort for deg, men denne måtte jeg trutne selv. Og da jeg kom tilbake hit fra England hadde den vansmektet lenge i forgjeves håp om villmarksturer der, så jeg tok en liten trutne-prosess før jeg tok den med ut på tur. Nå er den tett, stødig og kjempefin å ha med seg. (Så kan jeg jo heller la være å fortelle at jeg nesten glemte jeg hadde termos med meg, helt til jeg var på tur ned igjen fra Keiservarden. Halvveis på vei ned satte jeg meg av prinsipp ned og tok meg en kopp kakao. Man skal jo kose seg underveis og nyte det man bringer med seg, når alt kommer til alt…)

I det vide og det brede og det nære og det fjerne

Utsikt fra ca Keiservarden mot Bodø by og noen av øyene utenfor. Kanskje ikke rart jeg glemte kakaoen når jeg ble så oppslukt av omgivelsene? Når sant skal sies ble jeg også ganske sjarmert av en herre jeg kom i prat med ved retningsskiva; han var kjekk og hyggelig og veldig lett å prate med, til tross for at jeg aldri har sett ham før. Kremt. Han kledde den grønne jakken sin også. And it is a truth universally acknowledged, that a young man… 😉 Jaja.

Så sånn er det. Jeg klarte ikke blogge noe fornuftig og endte igjen opp med en liten versjon av Ut I Naturen. Det blir kanskje ensformig i lengden. Men jeg lover å prøve å skjerpe meg!

7 thoughts on “Keiservarden – i enden av ‘lysløypa’

  1. Det er kjempefint her – men jeg tror de aller, aller fleste steder har noe vakkert med seg. Byen din er da også fin, selv om den er annerledes enn her – syns jeg! Men du er hjertelig velkommen lenger nordover om du vil; jeg har god plass til gjester for det meste 🙂

  2. Keiservarden er en fin tur, uansett hvordan vei man velger 🙂

    Kjekt med kjekke mannfolk på tur også, har truffet få slike, men jeg er kanskje litt kresen og spesiell :p

  3. Jeg har kost meg på tre turer i dag. Først tur på ordentlig langs Dyrliryggen (altså nokså nært Veten). Se Dinas verden. Deretter med blogging om Kvarven. Så med din tur her til Keiservarden. Mange fine detaljer og bilder – som jeg liker det hos deg.

  4. Anniken: Det har du helt rett i, at det er en fin tur! Blir ikke lenge til jeg havner der igjen, det er jeg sikker på.

    Bridgehill: Nå har jeg også kost meg med et par ekstra turer, her mens det er natt; Dina sin lokalt og din sin til Kvarven. NYDELIG! Ser ut som om Kvarven var vel verdt innsatsen! Helga mi har for en stor del bestått av jobbing og soving, og lite annet, men neste helg skal jeg ha fri. Og da blir det tur, høyst sannsynlig litt sør for byen og kanskje i selskap med en 14åring.

Legg igjen en kommentar

