Jeg og Leo. Halleluja.

Det er du og jeg, Leonard. Du og jeg.

For jeg har mista stemmen min. Kanskje blåste den bort i Bodøvinden, kanskje frøs den halvt ihjel en dag jeg var ute og gikk tur. Eller kanskje har den bare tatt ferie, som om den tror jeg ikke behøver stemme en periode i ny og ne. Jeg som nesten aldri er syk føler meg ganske bra, men kan ikke uttrykke det. For stemmen jeg snakker med er ikke lenger min egen, Leonard. Det er din. Jeg høres ut som deg.

Kanskje vi skal ta Manhattan før vi tar Berlin, møtes på Chelsea Hotel? Ta en vals, om du byr opp. Danse til slutten av kjærligheten min del. Alle vet du gjerne vil ringe til Marianne for å si hadet, gjerne rett før stengetid i håp om at hun har på seg sin berømte blå regnfrakk. Eller kanskje du heller vil ringe Suzanne? I ditt hemmelige liv er det vanskelig for utenforstående å si hva som foregår. Du sier at du er min mann, men jeg har mine tvil på grunn av… Og en av oss kan ikke ta feil.

Du lar deg friste av den fremmedes sang. Men om den er så dyp som tusen kyss sier den likevel ikke noe om fremtiden.

Du er som et snøskred og bergtar meg, men jeg vet at det ikke kan vare. Så når du hører meg synge eller rope Halleluja, vet du at forkjølelsen har gått over og jeg har fått stemmen min tilbake. Den vanlige stemmen, ikke den som er en kloning av din.

Men inntil da, Leo, er det du og jeg. Du og jeg og dype stemmer og sene nattetimer og whiskyassosiasjoner og sandpapir. Det er jo ikke det verste.

2 kommentarer om “Jeg og Leo. Halleluja.

  1. Hehe… 😆 Du sier noe! Men jeg er stygt redd for at stemmen knapt ville holdt ut en sang en gang, enn si en hel konsert. Dessverre. Men CD kanskje?

Legg igjen en kommentar

