Salten på vannet

Gamle Salten opplever en ny vår i godt voksen alder

Gamle Salten ligger til kai i Bodø. Hun er i skrivende stund en staselig dame på 56 år, og ble opprinnelig bygd som kombinert laste- og passasjerskip. Fra leveringa i 1953 og et drøyt tiår fremover gikk hun i hurtigrutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes under navnet MS Salten. Men hjem var Saltens Damskibsselskab i Bodø. Etter hurtigrutetida har hun vært skoleskip på Sørlandet i mange år (under navnet MS Sjøkurs!), før hun i 1995 ble kjøpt til Stavanger og restaurert av entusiaster. Imidlertid var det lokale krefter i Bodø som syns det var forsmedelig at man ikke hadde dette stykket lokalhistorie der det hørte hjemme, og for et drøyt år siden trommet de sammen krefter, ideer og penger og fikk dama hjem igjen. Nå er hun restaurert og i bruk som veteranskip, og blant annet veldig populær for lukkede selskaper som bryllup og julebord. Hun og jeg har noe til felles; kort fartstid i byen – hennes er et år, min er et par måneder. Hun har dessuten fantastiske linjer – definitivt mer smekker og elegant enn undertegnede!

Nye Salten er 50 år yngre og langt raskere

Dette er dagens ‘Salten’ på vannet, en moderne hurtigbåt som er nøyaktig femti år yngre enn sin navnesøster. Denne båten går i rutetrafikk primært mellom Bodø og Sandnessjøen, dvs kysten sørover fra Bodø. Det er et ganske imponerende syn å stå på moloen og titte sørover når den dukker opp på vei ‘hjem’; motorkraften er det ingenting å si på og den glir forbausende smidig gjennom vannet selv når det ikke er helt vindstille akkurat. Du tror det kanskje ikke når du ser bildet, men hun tar faktisk over 200 passasjerer – helt lovlig! Turen tar nesten seks timer en vei, men da har du til gjengjeld sett 18 holdeplasser, mange av dem øyer i skjærgården, i tillegg til starten og endepunktet. Og jeg vedder på at du har hatt lyst til å gå i land og utforske på minst halvparten av dem… Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har tatt den turen. Og innrømmer like glatt at tanken frister. Du skal se det blir tur på meg før det har gått alt for lang tid. (Det er bare ikke hensiktsmessig nå om dagen, siden turen starter kl 16 og det blir mørkt i den tida. Jeg vil jo helst se noe underveis, tross alt.)

Lite rutegående her, men mye trivselstrafikkerende!

Det er underskudd på småbåtplasser i Bodø. Det er ikke vanskelig å skjønne når du ser småbåthavna, for der ligger de tett i tett i tett. Selv når noen av dem er tatt opp og lagt på vinterlagring. Bodø er kjent blant båtfolk for å være en veldig gjestfri og god besøkshavn når man er på farta til vanns, og i en kåring av Norges beste gjestehavn for noen år siden mener jeg byen kom på tredjeplass. Det er bra når man ligger nord for polarsirkelene og konkurrerer med hele det blide Sørlandets havner på rekke og rad. Her ser du moloen som beskytter småbåthavna – fra en litt uvant vinkel i forhold til andre molobilder jeg har lagt ut tidligere. Steinene i skulpturlandskapet er lett gjenkjennelige. Og har du øynene med deg, ser du også seilbåten som er på vei ut på fjorden samt minst 10 personer som spaserer.

Bildene er forøvrig tatt i 14-tida for bare noen dager siden. Det hadde vært en overskyet dag og dermed er det mørkere enn om himmelen hadde vært klar. Denslags utgjør stor forskjell på dagslengden her oppe nå. Overskyet vær ved soloppgang og solnedgang betyr minst to timer mindre med dagslys, og langt mer dunkelt lys. Er det klarvær, varer dagen lengre og kjennes også lysere underveis. Så lenge det varer, i alle fall 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s