Jeg har ikke pynta til jul

Jeg har ikke pynta til jul. Hjemme hos meg kunne du tro det var september eller april; det er som det nesten alltid er. Alltid sier jeg, det er et stort ord når jeg bare har bodd der tre måneder. Men du skjønner hva jeg mener. Jeg har ikke pynta til jul. Ikke i det hele tatt. Jeg har en rad med adventskalenderpakker som står på arbeids- og spisebordet i stua og pynter litt opp. Heia mamma – you’re a star! Jeg har ikke snespray i vinduene. Jeg har ikke teipa ruter i dem. Jeg har ikke satt ut nisser hist og her. Jeg har ikke ei julekrybbe med mer eller mindre gjennomtenkte figurer. Jeg har ikke gløgg i noen av skapene i kjøkkenet. Det dufter ikke røkelse om kvelden hos meg. (Jeg er jo ikke tilstede selv engang, coming to think of it.) Hybelkaninene blomstrer, spesielt under den ikke-påslåtte elektriske skohylla i gangen. Det finnes ikke en amaryllis eller ei julestjerne innenfor dørene. Den ene julecd’en som har overlevd flytteturen ligger nederst i en bag med andre ting oppå seg. På sofaen står en pose med noe greier i, men den har jeg knapt titta på, enn si sett oppi. Tatt i bruk? You’ve gotta be kidding me! Jeg har ikke engang hengt opp adventsstjerna i vinduet. Adventskrans? Nehei. Adventslysestake? Nope…

Jeg har jobba i tolv timer og kroppen er totalt døgnforvirra. Jeg har passert seksti arbeidstimer denne uka og kjenner nesten ingen annen virkelighet lengre enn jobb, veien hjem og senga. Jeg ber kroppen holde seg våken og opplagt, og den lystrer. Men vet også at om jeg hadde sagt ‘søvn’ ville det tatt kanskje sju sekunder før jeg var langt inne i Drømmeland. Jeg balanserer på en tynn egg av hva som er forsvarlig og sier til meg selv at jeg er på rette sida, jeg er på rette sida, jeg er på rette sida. Enda. Øynene står på skeiva, som kursivbokstaver uten mål og mening.

Det er drama alle veier på jobb og jeg legger planer og omkalfatrer i samme øyeblikk. Stiller meg til disposisjon og møter takknemlighet, og møter min egen ettertanke som sier sier ‘ville du ikke heller vært hjemme og sovet nå?’ og kjenner at jeg blir svar skyldig. Det vil vises på lønnsslippen etterhvert sier jeg til meg selv, og det er alt som skal til. Jeg lar meg korrumpere av tanken på en lønnsslipp som vil være feitere enn normalt, og det på samme tid som jeg spekulerer på en tur til en by jeg savner, og kanskje også til et menneske eller sju som jeg savner. Ser at jeg kan tillate meg å planlegge litt mer enn jeg hadde trodd.

Adventskalenderen ligger nedpakka sammen med viktige bøker i ei eske i en by i et land på andre sida av Nordsjøen, kalenderen som fryda mitt nattefrosne hjerte i Tbilisi for et par år siden. Neste år skal den få pakkene på plass når det blir 1. desember, men i år må den vansmekte alene i utlendighet.

Andre prater om julegaver, julepost, julehandel, julebord, juleselskaper. Blogger om mat og selskapeligheter og reiser og whatnot. Jeg er ikke der. Det er 18 dager til jul og jeg har nesten alle forberedelsene foran meg. Gavene har jeg oversikt over, både de som er i boks og de som befinner seg utenfor boksen men i overkommelig avstand. Men resten? Det skal jeg tenke på senere. Mandag, kanskje. Når jeg har sovet hele dagen og er oppe og vaker noen timer før jeg legger meg igjen. Eller tirsdag. Tirsdag skal jeg ha fri. Tirsdag kan jeg igjen oppleve dagslyset på kroppen selv om sola ikke lenger rekker over Børvasstindan og dagslyset liksom ikke helt kommer i gang før det tar kvelden igjen. Julemat meg en viss plass.

Et sted på den andre horisonten, min horisont, ser jeg at et par reisemål og tilhørende fridager nærmer seg med stormskritt mens jeg er i en boble og ikke følger med. Bakhodet sysler med tanken på en tur eller to utenlands når sola er tilbake og …

Joda, det blir nok jul her også. Etterhvert. Og forhåpentligvis innen den tjuefjerde.

5 thoughts on “Jeg har ikke pynta til jul

  1. Hm.. jeg har masse tid og har pyntet hjemme og laget julekalender, men har ikke kommet i julestemning. Så kanskje hemmeligheten er å jobbe hardt først, også nyte friminuttene og juletimer som er igjen masse etterpå?
    Håper du har det bra, tross mye jobbing:-)

  2. Det har ikke jeg heller, og ingen andre i huset heller. Det gjør ingenting. Jula kommer lell. Og man kan bli lei av jula dersom man pynter for tidlig. Så det så 🙂
    Ikke jobb så mye at det går trill rundt for deg da.

  3. Maria: Jeg aner ikke! Jeg er vanligvis tidlig ute, dvs starter til 1. søndag i advent og tar det bit for bit derfra (og har kontroll før den tid), men dette året ble det litt unntakstilstand i sen november/tidlig desember. Julestemninga pleier å komme på en av julekonsertene jeg gjerne er på, men dette året er det tilfeldig om det blir noen eller ikke, så jeg er usikker. Kanskje jeg møter den når jeg drar til din forhenværende by?

    Vibeke: Godt å høre, egentlig! Jeg er ikke redd for at det ikke skal bli jul, men det er litt uvant for meg å verken ha adventsstjerne, krans eller de mest grunnleggende juletingene ‘mine’ på plass innen første søndag i advent eller første desember… Man lærer så lenge man lever, sier de 😉

  4. Jah, det er sant. Men du milde så godt jeg skal ha det før den tid! 😀

    (Og i rettferdighetens navn: jeg skal ikke ha juletre, bare endel av det andre…i alle fall dette året. Så det så. Jeg regner med å rydde ut mye av jula når jeg kommer hjem et par dager over nyttår. Men frem til da vil jeg gjerne ha litt jul – enten jeg er her eller ikke 😉 )

Legg igjen en kommentar

