Mett folk: Navnan

Berntine Nikoline og Kolbein Marselius på bryllupsdagen i 1913
Berntine Nikoline og Kolbein Marselius på bryllupsdagen i 1913

Jeg har kommet over slektsboka mi igjen. Jeg skrev litt derfra på gammelbloggen min, og nå har jeg igjen funnet tid til å la meg fascinere av hva fortida forteller om mine aner. De tidligste dataene jeg har funnet stammer fra 1500-tallet, de ferskeste omtaler min mor, samt at der er notater (i bestemors håndskrift) som også omtaler min egen fødsel. Boka er ganske oppdatert, med andre ord, samtidig som den går nesten så langt tilbake som det er mulig å finne skriftlige kilder i Nord-Norge. Og jeg leser og nyter det.

Jeg ser mange ting jeg vil blogge om. Navn, livshistorier, dødshistorier, antall barn… Det er mye som ligger mellom linjene. På 75 sider, skrevet med skrivemaskin på 1960-tallet, finnes det lokalhistorie og verdenshistorie, ætter og enkeltindivider, nordmenn og utlendinger, fattigfolk og stortingsrepresentanter. Velstand og armod, utvikling og tilbakegang – alt er sporbart i dette heftet som jeg aldri blir ferdig med å granske.

Og denne gangen er det altså navnene. Hva med Edis, for eksempel? Tror du det er en han eller en hun? Svaret er han, det er en kortform for Ægedius. Edis Amundsen (faren het Amund) ble døpt 17. juni 1758 – i Bjerkvik, tror jeg – og giftet seg i 1806 med Karen Oline. Hun var født i 1783 og var dermed 25 år yngre enn ham! Det står om Edis at han ‘levde i de verste krigsårene – bare i pinsehelgen 1812 ble det gravlagt ca 30 mennesker i Ankenes.’ Det er ganske mange, ikke minst på et så lite sted! På den tida raste napoleonskrigene i Europa, og Danmark-Norge var alliert med Frankrike. Derfor blokkerte britene den norske kysten, noe som lammet handel og forsyninger av ting som sukker, salt og mel. For eksempel. I 1812 døde også Edis. Men enka, Karen Oline, levde i 40 år til. Det står i kirkeboka om henne at hun ‘falt i en gryde eller i ilden og derefter rimeligvis rørt av et Slagtilfelle. Hun fantes nemlig død i Kjøkkenet, liggende på Gulvet.’

Men det var navnene, kanskje spesielt til damene. Danilka ble født rundt 1760-70. Hvor kom ideen til det navnet fra? Det har jo en viss østlig klang, en tone av innflytelse fra slavisk språkområde. Pomorhandel, kanskje? Jonette finnes det flere av i boka, den første er på side 14 og ble født i 1833. I min bestemors generasjon fantes det enda ei Jonette, men hun døde mens jeg var barn. Den Jonette jeg refererer til i boka her, hadde ei niese som het Petrikke – gift med Maldevin, sogar. Ikke helt det som ligger på Topp10 hos Statistisk Sentralbyrå i dag. Min tippoldefar hadde ei søster som het Lavine. Lavine Kristine ble født i 1845 og forble ugift hele sitt liv. Lavine Kristine hadde ei niese som ble bare ti år – Jonette Lavine ble født i 1894 og døde en måned før hun ville fylt 10 år. Jeg finner totalt tre Lavine’r i boka. Lavine Kristine’s bror uttalte en gang at ‘I min barndom og ungdom var Ofoten uten forbindelse med utenforliggende distrikter. Å motta et brev eller en avis var en kuriositet. Nå har vi jernbane, dampskipsforbindelse, veier, telefon- og telegraflinjer over alt og skolehus i de fleste skolekretser. En forandring fra min ungdom som vi den gang ikke hadde anelse om, og alt dette har jeg hatt den fornøyelse å være med på å fremarbeide.‘ Hva ville han sagt om han så forholdene i Ofoten i dag? Internett?

Men det var navnene, jeg rotet meg bort. Hva med Peroline? Tina Peroline ble født i 1890 og var ei av tretten barn, hvorav ti vokste opp. Jeg finner også flere damer som heter Øllegård, for eksempel ei som ble født i 1722. Hun ble tidlig enke og giftet seg i 1772 med den tyve år yngre Michel Pedersen. Da Øllegård døde sju år senere, giftet Michel seg raskt etterpå med Anne Marie, som var den første Harr i Trældal og som er ei av stammødrene til kunstneren Karl-Erik Harr og hans familie. Kuriøst. Ei anna dame som gifta seg inn i Harr-familien het Akselie – riktignok til mellomnavn, men likevel. Kirsten Akselie Ås Olsdatter hadde samme fødselsdag som meg – men slo meg med 193 år. Lorentine finner jeg. Nikoline, og Ingvartine. Hvem var de mennene som ble oppkalt? Ikke alle er nevnt i bokji. En av de jeg liker godt, heter Jonette Vilhelmine Konstanse – intet mindre! Hun hadde ei søster som het Jokime… Jeg kommer et sted over ei dame som het Skjalvor, og oppdater at det faktisk er mora til en mann i slekta jeg kjenne godt, og som lever den dag i dag.

Jeg skal gi meg nå. Man kan jo ikke fortelle alt. Men jeg må innrømme at jeg har latt meg underholde av fordums navn, historier og detaljer om pussige ting. Det er nok fare for at du får høre mer fra slektsboka etterhvert. Bare vent.

2 thoughts on “Mett folk: Navnan

  1. Å – den som hadde ei slik slektsbok! Heldige du!

    Øllegård – eller Øllegard – er også et navn her jeg bor; finner en del av dem i slekts- og bygdeboka for kommunen. Synes navnet er stilig, men ingen med det navnet i dag. Her har det også vært noen med navnet Engel – båder damer og herrer, visstnok.

    En av mine oldemødre het Oline Marta Severine. Hun var gift med Olav Martin Severin. Begge hadde de fedre som het Knut. Så her var det en Knutsdatter og en Knutsson.

  2. Jeg er utrolig heldig, og glad for at noen har tatt seg det arbeidet. En dag har jeg lyst til å gjøre noe tilsvarende for farsslekta mi, for det er en overkommelig oppgave – vi er bare 257 med samme etternavn i Norge i dag, og alle stammer fra en brødrepar som kom til landet 3-4 generasjoner før meg.

    Morsomt at dere har Øllegard på dine kanter også. Jeg har hørt navnet før, men vet lite om hvor ‘allment’ det var eller ikke. Jeg lurer på hvor det har kommet fra? Danmark? Fine navn hadde de, slektningene dine. De navnene hadde fungert i dag også, tror jeg. Folk hadde syns det var litt kult – og det er de jo 😉

Legg igjen en kommentar

