Du trenger ikke dra til London

Det er ikke lenge siden jeg blogga om å tilfeldig ramle oppi vakker musikk når man tusla rundt i London. Nå har jeg oppdaga at man trenger ikke bo i London for å oppleve det. Man kan like gjerne bo i Bodø, og det er akkurat like vakkert.

Uventa, men velkommen opplevelse

En mandag ettermiddag på vandring rundt i byen. Jeg vet at en i følget vårt er glad i kirker og å delta i hva som foregår der, så jeg foreslår å ta turen innom domkirka siden vi første er i byen likevel. Enstemmige hoder nikker og via handicapinngangen på sida av våpenhuset kommer vi oss inn uten problemer. Vi tenkte bare å ta en titt på kirka, men vi dumpa – jeg hadde nær sagt naturligvis – midt oppi en øvelse. Vi vil ikke forstyrre, så jeg går inn og snakker med noen som tydeligvis er med og leder den seansen som foregår. Da hun hører spørsmålet mitt, smiler hun umiddelbart og sier at vi er hjertelig velkomne inn og til å høre på. Så vi kommer inn, finner oss plasser omtrent på tolvte rad, og bare lytter. Naturligvis har jeg med meg kamera også. Heldigvis.

Førsteklassinger fra Bodø VGS

Det viser seg at det er et kor bestående av førsteklassinger fra Bodø VGS som øver til juleavslutninga, som skal finne sted dagen etter. De synger så fint at jeg trodde de var ‘et vanlig kor’ og ikke bare sammensatt for anledningen. Et par-tre fiolinister er også med, og samspillet mellom kor og musikere går glatt. Enten har de øvd mye, eller så er dette noe de har gjort før. På et tidspunkt tror jeg de øver på Adeste Fideles. Den vekker mange minner for meg. Jeg har sunget den på latin i skolekor, på norsk i julepynta kirker – og på engelsk de siste årene. Jeg husker ikke et vers sammenhengende på et språk, men blander litt her og der. Koret synger på norsk, og jeg nynner stille med for meg selv mens tankene ruller på kaudervelsk gjennom verset og refrenget. Men når de kommer til finalen, bare lytter jeg.

Noen sang, noen spilte - hun i midten gjorde begge!

Når koret gir seg, tar musikerne over. De spiller ikke julesanger, tror jeg, men heller klassiske musikkstykker med juletemaer i seg. Noe kjenner jeg igjen, andre ikke. Fiolinister, sangsolister og en klarinettist er alle fra VGS-gjenget, mens en backingpianist eller to later til å være mer drevne musikere. Sammen gjør de hverandre gode. På benkeradene litt foran oss er det et gjeng jenter som kler av seg og kler seg om – de som satte seg ned i ‘vanlige’ klær dukker plutselig opp fra benkeradene i sorte ballerinadrakter med tyllskjørt. Jeg aner ikke hva de skal danse, men de ser flotte ut. Gutter i vanlige klær holder til foran i høyre hjørne, og blir etterhvert henta ut til et av siderommene lenger bak. En av dem kommer ut og vinker til seg noen artsfrender som hadde tatt tilhold lenger bak i kirka. De forsvinner. Når døra en gang i blant går opp, hører vi et kor med volum som tilsier sterke lunger og stor glede. Jeg kjenner at jeg gjerne skulle gått på Bodø VGS noen dager, akkurat nå. Bare for å få med meg det som snart skal skje.

Tomt for folk, fullt av vakker lyd

Det er ingen andre i kirka enn dem som øver og oss. Akustikken i Bodø Domkirke er bra, den holder veldig godt på lyden. Jeg vet det fra før, så det tydelig demonstrert på søndagens luciakonsert og kan også denne ettermiddagen bade i god lyd fra få kilder. En av personene i mitt følge har ikke språk; vedkommende evner ikke å snakke og har bare begrenset kroppskontroll. Men det er ingen som er i tvil – vedkommende smiler fra øre til øre, øynene glitrer mens de glir over omgivelsene og hendene beveger seg tydelig i applaus-formasjon hver gang et sang- eller musikknummer er over. Lykkelige sukk forteller uten ord at dette er en god opplevelse, og det er flere enn jeg som gleder meg over denne uventa stunda i det hellige rommet.

Etterhvert vet vi at vi må forlate, så vi går ut samme vei som vi kom inn. Det er minusgrader og bitende vind ute, og normalt ville vi skutta oss mot vinden og klaget over kontrasten til det varme, gode kirkerommet. Men ikke i dag. Stemninga sitter i og da blir været bare en uvesentlig detalj.

Det er snart jul i Bodø.

2 thoughts on “Du trenger ikke dra til London

Legg igjen en kommentar

