Flying high


Jeg kan ikke noe for det. Jeg liker hverdager. Jeg liker utsikta fra verandaen om ettermiddagen og kvelden når sola går ned – eller nå om dagen: når lyset trekker seg tilbake. Jeg liker veien til fots fra meg og ned til byen når jeg skal på jobb. Jeg liker landskapet rundt byen og hvordan utsikta og perspektivene stadig endres og er de samme på en gang. Jeg liker hvor enkelt det er å bare droppe innom folk jeg tidligere bare har sett en gang i halvåret. Jeg liker at jeg kan stå på fjellet og se på havet, eller omvendt.

Jeg liker at folk sier rett ut hva de mener, i stedet for å høflig si hva de tror du forventer å høre. Jeg liker at du kan ta ord for face value i stedet for å måtte tolke alt ut fra person, kontekst og tema. Jeg liker at Bestevenninna er bare halvannen time unna med fly, uten passkontroll som tar en evighet. Og nyforlova! Jeg liker at jeg kan legge meg i byen min og våkne opp hos Bror og familien hans. Eller at jeg kan gå til flyplassen – jeg mener det: GÅ til flyplassen! – og deretter knapt rekke å ta av før vi skal lande igjen og vips er jeg hjemme hjemme.

Jeg liker at landskapet jeg elsker ikke er en drøm, men en virkelighet jeg kan utforske året rundt. Jeg liker at alt som i dag er dekket av snø om noen måneder skal utforskes til fots – og med en firbeint pelsdott. Jeg liker at jeg kan prioritere ting jeg har nedprioritert lenge. Jeg liker at jeg ikke savner det som har vært, de som har vært. Jeg liker at jeg skal tilbake innen overskuelig fremtid. Og at jeg ikke skal bli værende. Jeg liker at mennene her er furet værbitt over vannet og ikke bleike pingler med hestetenner. Jeg liker at noen i dress ikke har glemt meg om jeg er ute av syne.

Det er mange år siden jeg hadde nyttårsforsetter, men jeg må innrømme at jeg har noen dette året. Ikke store eller kompliserte, ikke noen ting som vil få meg til å fortvile etterhvert og bli skuffet over meg selv om 360 dager. Bare enkle ting. Ting som jeg vil være sikker på at jeg ‘får på plass’ etter å ha tenkt på/drømt om/ønsket det så lenge. Jeg skal lese minst ei bok i uka, faglitteratur ikke medregnet. Jeg skal utforske minst to steder som er nye for meg hver måned, nært eller fjernt, alene eller sammen med noen. Jeg skal gjøre noe jeg aldri har gjort før. Jeg skal reise til minst et land jeg aldri har vært i i løpet av året. Og jeg skal noen andre ting jeg vil holde for meg selv.

Det trenger ikke være så mye, bare det er gjennomtenkt og rett.

2010, bring it on! Jeg gleder meg til hva du har å by på!

4 thoughts on “Flying high

  1. Jag tycker också allra mest om vardagar. Och ofta tänker jag att tur är väl det, för dem får man ju flest av. Jag gillar helt enkelt de små sakerna. God frukost, ett bra radiorogram. När man ser lite sol och blåhimmel. En promenad dit man ska. En bra bok i väskan och en god kopp kaffe. Det är ju faktiskt det som till största delen är livet.

    Jag brukar heller inte ge nyårslöften, men i år har jag ett slags ambition för det här året. Att få en större stabilitet yrkesmässigt (och jag är äntligen på väg dit nu, hurra!) och dessutom, ett par privata. Och jag tror att det kommer att gå bra. Jag ser fram emot 2010. Och tror att vi kommer att träffas under det här året! 🙂

  2. Hei igjen, jeg fant bloggen din jeg også:)

    Jeg liker hverdager men ikke rutiner, går det ann?

  3. Suziluz: Jeg liker de store OG de små tingene. Og syns mange små ting er store når jeg ser hvor lett de kan bli borte uten at man tenker over det. Jeg skal dele et par av mine private med deg i brev snart, je promets! Og JA, helt klart: vi kommer til å møtes. Det er kanskje på tide å legge litt planer…?

    BentO: Velkommen hit, fine fine du!!! Klart det går an. Nøkkelen for meg til å like hverdagen så godt er at nivået med rutiner er sterkt begrenset… 😉

Legg igjen en kommentar

