Bye, bye bokklubben!

Det er lenge siden jeg sluttet å være medlem i noen bokklubb. Ikke fordi jeg ikke liker bøker, men fordi det var noe i bokklubbenes natur som fikk meg til å stritte piggene. Jeg liker ikke følelsen av å lese i flokk, av å lese samme boka som alle andre leser akkurat samtidig med at de leser den. Jeg liker ikke å lese ei bok parallelt med at den blir omtalt i aviser og blader og radio og tv og blogger her og der. Det gir meg en følelse av at boka allerede er spist og ferdigtygdt før jeg får den i hende, at den ikke lenger er ferskvare for meg. Gleden forsvinner. Derfor venter jeg heller til ‘alle andre’ er ferdig, til stormen har lagt seg og til boka og/eller forfatteren er erstattet av noen andre i offentlighetens søkelys. Først da koser jeg meg med den. I tillegg har bokinnkjøpstrangen de siste årene blitt stagget av å vite at jeg fortsatt ville være på flyttefot noen ganger før bøkene kunne finne mer varig hvile i ei av hyllene mine.

Men nå har jeg flytta hjem igjen og bøker jeg kjøper betyr ikke lenger økte transportkostnader en gang i fremtida, mer vekt å bære på i en flytteprosess, mer å drasse på når jeg skal ta det neste geografiske skrittet. Jeg er her, og jeg blir her. Og derfor kan jeg endelig fråtse i bokkjøp i den grad leselysten, økonomien og verden forøvrig går med på det. Noen bøker kjøper og leser man i paperback og gir dem videre når man er ferdig med dem, for eksempel via Bookcrossing. Om en paperback skulle bli borte eller falle fra hverandre er det ikke krise. Andre bøker kjøper man i hardback fordi man har forventninger om å like dem – jeg har forventninger om å like dem, og vil gjerne ha dem i solid format slik at jeg er sikker på at de varer livet ut i bokhylla mi og kan leses mange ganger uten å falle sammen.

Derfor meldte jeg meg inn i bokklubben. Først bare i Villmarksliv, fordi de simpelthen hadde endel bøker jeg hadde lyst på. Jeg fikk rett nok bare to av tre bøker jeg valgte i innmeldingsgave, og mailen jeg sendte til kundeservice om den tredje boka (som var utsolgt, og jeg derfor valgte en ny bok) ble aldri besvart. Kundeservice svarer ikke telefonen sin. Ei heller fikk jeg noen tredje bok. Ever. Så langt, i alle fall.

Deretter så jeg at jeg med å melde meg inn i Nye Bøker ville få et gavekort på 750 kroner jeg kunne bruke på bøker. I stedet for ‘velg tre gratis bøker’ kunne du bruke 750 kroner. Bare at du kunne bruke dem på maks tre bøker. Jaja, tenkte jeg, det er fortsatt tre bøker. Jeg vet jo det er noen jeg har gått glipp av de siste årene og gledet meg til å ‘ta igjen’ når jeg en dag kom hjem, så det å få medlemsrabatter på noe jeg likevel ville anskaffe meg virka som en fornuftig ting å gjøre.

Kiss my bookloving ass!

Først når du har meldt deg inn får du vite hvilke bøker du kan velge blant. Og hva ser du da? Jo, de er alle priset til 99 eller 149 kroner. Det betyr at hvis du velger tre bøker, skal det holde hardt å komme opp i 750 kroner i bok-verdi. For å bruke hele gavekortet blir du nødt til å også velge noe av det juggelet som sikkert tilhører overskuddslageret de gjerne vil bli kvitt. Sveiveradio. Brødpose. Toalettmappe. Pippisekk. Whatever. Som om ikke det var nok, er nettløsninga kranglete og hindrer meg i å redigere bestillingslista mi til summen stemmer – har jeg først klikka på et produkt, er det ikke mulig å fjerne det fra handlekurven. Det er alt eller ingenting og bordet fanger på en gang, og min tillit til bokklubben når stadig nye dybder.

Jeg føler meg snytt. Tro meg, siden jeg først har meldt meg inn skal jeg kreve mine tre bøker – og juggel nok til å bruke opp omtrent hver en kroneverdi i kortet de har gitt meg. Men det føles ikke godt. Jeg kjenner meg bedratt og lurt, og klubben som kunne vært min partner in crime i litteraturens verden har i stedet gjort meg enda mer overbevist om verdien i å kjøpe bøker hos bokhandleren eller i antikvariater.

Så tro meg, kjære bokklubb: Jeg skal stå som nettmedlem et år, for det har jeg forplikta meg til. Men hver eneste gang du byr meg ei bok, vil jeg avbestille den like raskt som tilbudet har kommet. Samtidig vil bokhylla mi vokse med titler jeg har skaffet meg andre steder. Du har fatt meg på lista di, men de kronene du vil tjene på å ha meg der vil være forsvinnende få.

Kanskje ikke helt hva du ville, men utvilsomt det du la opp til.

(Og litt off-topic for blogglesere som liker aktuelle litteraturdebatter: En perle, intet mindre! Anbefales!)

2 thoughts on “Bye, bye bokklubben!

  1. Takk for konstruktivt blogginnlegg. Jeg jobber i Bokklubben, og leser blogginnlegget ditt med stor interesse. Her er det mye å tak i for oss.

    Det er selvsagt synd at du har en så negativ opplevelse av velkomsttilbudet – som vi ønsker at skal være attraktivt. Bransjereguleringer gjør at vi maksimalt kan gi 3 bøker i velkomstgave – og dette kan ikke være helt nye bøker. Vi har satt prisene på bøkene lavt, slik at nye medlemmer skal få mest mulig for gavekortet sitt. Når «mest mulig» ikke er best – hvordan burde vi satt sammen tilbudet for at det skulle falle i smak hos deg?

    Bokklubben vil veldig gjerne høre mer om hvordan din ”drømmebokklubb” ser ut. Har du oppskriften, eller i alle fall noen viktige ingredienser, så del dem gjerne her på bloggen eller send meg noen ord i en e-post (jeg garanterer at du får svar!).

    Vennlig hilsen Marit Borkenhagen, informasjonssjef Bokklubben

  2. DET kaller jeg konstruktiv tilbakemelding! Jeg kommer definitivt til å sende en mail til deg ‘på privaten’. Må bare få unna noen heftige arbeidsdøgn først, men til uka får du en mail. Garantert!

    Takk for at du tok deg tid til skrive denne kommentaren – det bedrer naturlig nok inntrykket mitt 🙂

Legg igjen en kommentar

