Svindleren Ask

Ekstremvarsel for Nord-Norge […]: Stormen Ask ventes å rulle inn over landsdelen og skape ekstreme værforhold. Folk oppfordres til å surre fast løse gjenstander. Veier kan bli stengt og ferger innstilt. Politiet oppfordrer folk til å holde seg innendørs og advarer spesielt mot å oppsøke farlige situasjoner i den hensikt å ta spektakulære bilder.

Bord og benker sto trygt på kaia

I lokalavisen hadde politiet spesifikt gått ut og advart folk mot å ta turen til moloen fordi det kan være farlig av minst to grunner. Den ene er at i skikkelig uvær står bølgene over moloen og kan simpelthen slå folk i hav. Den andre er at det er høye boligblokker i umiddelbar nærhet, og tidliger har tak blåst av disse og landet på eller nær moloen. Det er vanskelig å sikre seg mot et flyvende tak i orkan styrke. Jeg tok likevel sjansen da jeg hjemmefra knapt merket noe vind overhodet. Og som du ser over her ved moloens begynnelse: Det var ikke veldig vilt vær akkurat .

Ikke akkurat drønnende bølger...

På samme sted som over, omtrent, men på motsatt side av moloen. Når det er skikkelig storm og uvær, vasker bølgene oppover molosteinene og kan fint skylle over hele moloen når vinden er sterk. Det vi så denne kvelden var ikke hva de varslet. I stedet for full kamp var det heller myke kjærtegn; bølgene smøg seg rundt om kampesteinene og klukket, mens de nærmest for syns skyld bruste seg så det ble litt skum i kantene innimellom. Men noe temperament kunne man se langt etter.

Knapt et vindtpust rørte seg

På ‘gode’ uværsdager ville dette bildet vist folk som skuttet seg mot vind og bølger fra venstre side av bildet, og man ville kunne se at vannet slo over moloen og hodene deres og ned på andre sida. På høyre side av bildet ligger småbåthavna, og der ville båteierne vært nødt til å spyle salt av seilene sine om det var slikt uvær som de meldte. Men det var det ikke. Det var ikke engang såpass til nedbør at jeg trengte ha på meg hette eller noe annet på hodet. Jeg lot istedet vinden ruske litt i håret. Og undret meg over at steinene i kulturlandskapet fortsatt står fast, selv med alle vinterstormene som har vært her gjennom årene, selv om det sviktet akkurat denne dagen

Leia var lett synlig

Lyset fra fyrlykta ytterst på moloen forteller det samme som jeg tenkte inni meg: Ekstremvarselet var overdrevet og forholdende nærmest hverdagslige. Greit, det var mørkt og regn innimellom, men det er det jammen mange andre kvelder også uten at man varsler folk om det av den grunn. Det oransje lyset lyser hele tida for å markere ytterpunktet på moloen for hurtigruta, lokalruta, lasteskip og andre sjøfarende som kommer forbi her og inn til indre havn. Det grønne lyset blinker med en gitt tidsangivelse, slik at man vet akkurat hvor i farvannet man befinner seg. Side om side speilte de seg i ei rett linje i sjøen og bekreftet for meg og andre vandrere – for det er ALLTID noen som vandrer på moloen – at havet ikke var mer opprørt enn at man fint kunne spore ei rett linje.

Byen min by night. And rain.

Utsikta innover mot byen sa det samme. Det blinker i vannet, båtene ligger fint på plass og det fantes ikke en kjeft som var ute og sjekka fortøyninger på farkosten sin. Det va simpelthen ikke nødvendig. Ikke sjødrefs, ikke bølger, ikke vind. Det var ikke noe av det de hadde varslet. Men fint og vakkert, det var det! Jeg liker utsikta fra moloen mot byen; det er kanskje det nærmeste man kommer en skyline.

Jeg har gledet meg til å vandre på moloen i skikkelig ruskevær, så jeg må innrømme at jeg ble ganske skuffa denne kvelden, selv om det var fint ute og jeg fikk meg en god og lang tur. Jeg ville heller hatt uvær! Bedre lykke neste gang. Håper jeg.

Legg igjen en kommentar

