På ukjent grunn: I Rensåsparken

Jeg sa en gang at jeg har satt meg fore å «utforske minst to steder som er nye for meg hver måned, nært eller fjernt, alene eller sammen med noen» dette året. Og et av de stedene jeg utforska nå i januar, var Rensåsparken.

Rensåsparken ligger nært sentrum i Bodø. Om du kjører til byen, er det omtrent der hvor sentrumsområdet starter på østsida. Den ligger bak sykehuset, på sørsida, og er omgitt av bebyggelse på alle kanter. Hver sommer de siste fire årene har du kunnet gå på Parkenfestivalen her i august. Rensåsparken er for meg et sted jeg alltid har vært i nærheten av, men kanskje netttopp derfor har jeg aldri lagt turen akkurat dit – jeg har aldri utforska parken, aldri gått gjennom den, aldri dratt dit for å dra dit, før jeg nå har flyttet hit. Merkelig nok. I min barndom var den ansett for å være et ganske lugubert sted, men det virker på meg som om man har tatt noen grep for å gjøre den hyggeligere og for at den skal tiltrekke seg større deler av byens befolkning.

I farta, uten skateboard!For eksempel har man på nordsida av parken en skatepark. Her er flere ramper og forskjellige installasjoner som folk med skateboard kan benytte seg av. Mange gjør det, selv om det kanskje var litt for kalt da jeg og nesten-fem-åringen var forbi der sist fredag. Rampene fjernes hvert år før festivalen tar til og settes tilbake etterpå, og om sommeren er den i flittig bruk. Det gode er at det er svært få bolighus som ligger nært den, og dermed plager ikke bråket naboer selv om ungene skater til langt på natt. Det er jo lyst vet du, og da skal man ikke legge seg! Og som nesten-fem-åringen ‘min’ demonstrerer: man trenger ikke være stor og ha skateboard for å ha det gøy her – faktisk herja han rundt i nesten ti minutter uten tanke for meg eller turen videre. Han var helt i sin egen verden, og bevegelsene fortalte tydelig om drømmer som involverte skateboard!

Et rolig øyeblikk. (Det var bare ett!)På toppen av parken er det ryddet litt skog rundt ei rydning, og man har utsikt i alle himmelretninger. Mot nord ser man Landegode, Vestfjorden og på en god dag helt over til Lofoten. Mot sør ser man Saltenfjorden og Børvasstindan. Ja, og Nordlandshallen. Den store bueforma bygninga lar seg vanskelig overse der den ligger midt mellom industri, handels- og boligområder. Øverst på toppen er det murt noe jeg tror må være (eller ha vært?) sokkel til ei flaggstang, og der plasserte jeg ungen. Rett bak ham og parken er barnehagen hans, som han hadde fått fri fra denne dagen. Lenger bak ligger fjorden, Straumøya og Børvasstindan. Kanskje ikke rart vi spiste nistepakke her?

Byens shopping-far!
På vei opp stien til toppen la jeg merke til en byste som stod på andre sida, utsiktspunktet til venstre og bysta på høyden til høyre. Jeg trengte ikke lure på hvem det var; den forestilte Sigurd Koch. Han var kjøpmann i byen og levde fra 1887 til 1965. Etter krigen var han en av tre hovedansvarlige personer for gjenreisninga av byen, som var bomba sønder og sammen av tyskerne. Byens formannsskap utnevnte en komité bestående av tre mann, hvorav en var kjøpmann Sigurd Koch, som skulle ta ansvar for gjenreisninga. Kjøpmann Koch gjorde det bra, og den dag i dag finner du Koch i byen – et fem etasjers kjøpesenter som er den største kundemagnaten i sentrum, innebygd i Glasshuset. Kanskje ikke rart at han har fått plass i Rensåsparken? På bysten står det også noen ord om at den er ‘reist i takknemlighet’.

Ser du hva det er?
Ser du hva dette er?

Gjett hva dette er? Nei, du skal tro jeg lurte jeg også. På vår vei gjennom parken så jeg flere steder slike merkelige stativer rundt omkring. Jeg skjønte nada. Ikke kan man kaste søppel der, ikke er det egnet for å knytte fast hunder, ikke kommer det opp vann noe sted… Det virket litt meningsløst. Til jeg undersøkte nærmere. Det viste seg at dette er en frisbee-fanger. Og grunnen til at mange slike er plassert i Rensåsparken er simpelthen at man kan spille frisbeegolf der! Jeg må innrømme at jeg aldri en gang har hørt om konseptet, men det var ikke vanskelig å sette seg inn i. Man starter simpelthen i utkanten av parken et sted, og forsøker å kaste frisbee’en slik at den lander i dette stativet. Når man har klart en slik, kaster man seg derfra til neste stativ, og videre og videre til man har kommet rundt hele parken! Frisbeegolf, altså. Du skal ikke se bort fra at jeg prøver til sommeren en gang 😉

Koch i solnedgang

Det slår meg at jeg har glemt å vise deg hvordan parken ser ut, sånn i seg selv. Men det er kanskje ikke så farlig, kanskje? En park er en park; trær, gress, benker, gangveier… Denne er ikke noe unntak. Jeg har i stedet vist deg noe av det som er spesielt med den, som er litt særpreget for Rensåsparken. Til våren og sommeren blir det sikkert mer blogging herfra, og da med grønne bilder. Frem til da kan du jo kose deg med herr Koch og solnedgangen om du vil. Vi gikk nemlig hjem for å innta dagens lunsj!

5 thoughts on “På ukjent grunn: I Rensåsparken

  1. Frodig og godt fra en for meg kjent, men ikke spesielt kjær park. Fjellene i sørøst (det andre bildet) derimot. Jeg har gått og syklet gjennom eller forbi Rensåsparken utallige ganger på vei til og fra skole og jobb. Rensåsen skatepark er bra. Jeg har en niese som er ivrig med skate- og snowboard. Frisbeegolfen kjente jeg ikke til. Trivelig følgesvenn du hadde.

  2. Rensåsen er byens juvel, men nå har formannskapet pinadø vedatt salg av Svømmehallen med tilstøtende områder til Ragnvald Anderson ANS. På p-plassen til Svømmehallen er det planlagt bygd ei 60 m lang og 6 – seks – etasjes boligblokk/næringslokaler hvilket betyr at man for fremtiden fra toppen av parken aldri – aldri vil kunne se soloppgangen vår/høst i øst ; dette vidunderlige vakre lyset. Som om ikke dette er nok, ifb med utbygginga 4-felts Rv80, forsvinner et 6 m bredt belte av parken fra Sivert Nielsens gt. til Politihuset. Dette erstattes aldri, men en god kompensasjon ville vært om de reiv Svømmehallen og tilbakeført område til park.
    Rensåsen er særlig verdifull og fungerer for rullestolbrukere og andre som per pedes ikke kan komme oss ut i Bymarka som vår Keiservarde; fritt utsyn til alle kanter.
    Men nå er kanskje belle vue forbi. Nordkonsult har laget et Høringsutkast – Planprogram – som er utlagt på servicetorget på Herredshuset, postgården, Biblioteket samt på http://www..bodo.kommune.no.
    Fristen for merknader/innspill er kort, veldig kort – 12.desember!!!
    Nå er tabbekvoten til Bodøs styresmakt oppbrukt, ikke sant Ole? Stopp raseringa av byen vårres!

  3. Rensåsparken for meg er et flott grøntområde som vi må slåss for å beholde. Lekeplasser for de små og et fint grøntarealet for alle byens befolkning.
    For ikke å snakke om nyttårsaftens fakkeltog med rakettoppskyting for alle.
    Brukes også til konserter og ikke minst parkenfestivalen.

    Men det er noe jeg skulle ha svar på?
    Hva heter trærne som blomstrer nå med sine hvite vakre blomster. Er det noen som kejnner navnet på disse trærne?

Legg igjen en kommentar

