Smak og behag

Du skal ikke ha kjent meg lenge før du skjønner at jeg er glad i mye som er søtt. Det er en svakhet i enkeltes øyne. Personlig anser jeg det for å være et talent. Jeg har evnen til å verdsette søtsaker så mye at det gir rykninger i margen min når jeg får noe som virkelig smaker, og jeg har svært stor fagkunnskap på søtsaker, spesielt smågodt (plukk selv-varianten). Jeg vet at Galleberg har de beste hotlipsene, at butikken ved siden av Saga Kino i Oslo kan gi meg kulinarisk orgasme, at land i Øst-Europa har skrekkelig dårlig utvalg i annet snop enn vestlig-importerte pose- og eskesaker (Haribo-nesten-utgått-på-dato anyone?), at man kan holde sukkersjokket ved like ved å posjonere innholdet i en kilospose med smågodt ut etter en viss formel… Kort sagt: Jeg liker å tro at jeg KAN søtsaker.

Derfor var min glede usigelig stor da jeg i et utforskerøyeblikk tidligere i januar ramla innom City Nord. Det er et kjøpesenter i Bodø som jeg tidligere knapt har vært innom; jeg har vært vedheng til noen som skulle bytte ei bok en gang. That’s it. Men denne gangen hadde jeg bestemt meg for å utforske senteret litt, og jeg var knapt innenfor døra før jeg ble stor og våt i øynene. Rett ved rulletrappa lå nemlig noe som ved nærmere utforskning viste seg å være mitt nye paradis: Butikken Smak & Behag. Kanskje ikke så vanskelig å forstå?

Fargerikt. Og smaksrikt. I know, guess how?
Håndplukka eske? Jatakkveldiggjerne.
Ingen fancy navn. Sukkerklump duger i massevis!

Det er ikke bare søtsakene som fenger meg. Også basisvarene og tilbehøret frister. Noe av det fine med denne butikken er etter min oppfatning at det ikke er en kjedebutikk. Den er helt ‘enestående’, eller uavhengig om du vil. Dermed får du ikke følelsen av å gå inn et sted som er likt alt du har sett før; der du kjenner hele utvalget bare av å se navnet på sjappa. Tvert imot. Jeg likte også at mange av varene var fargesterke uten at butikken fremsto som glorete. Det var tydelig lagt mye omtanke bak hvor og hvordan de ulike varene var utstilt, slik at ikke det ene slo i hjel det andre. I stedet for å fremstå som overfylt og masete på et lite og travelt areal, ble butikken nærmeste en oase der jeg kunne boltre meg i smaks- og synsgleder av ulikt slag.

Basisutvalg som grunnlag for gode stunder
Basisutvalg for gode flytende stunder

Kruset øverst til venstre? Jatakk, gjerne.
Noe for enhver smak. På flere områder.

Jeg skal definitivt tilbake når jeg kommer til Bodø igjen. Og hvis du kommer på besøk, tar jeg deg gjerne med dit. Så kan vi bunkre opp der og deretter dra hjem for å fylle magen med vått eller tørt. Eller begge. Det skal ikke være meg imot.

Og du? De har nettbutikk… Jeg sier ikke mer 😉

5 thoughts on “Smak og behag

  1. Te- og kaffedelen minner meg om den fine i Tromsø, Taras trur eg den heiter. Eg vart så lykkeleg første gongen eg kom dit. Eg kjem nok til å bli like lykkeleg når eg kjem til Bodø, og til Smak og Behag! 🙂

  2. Artig og interessant å lese om hva du ser, opplever og tenker om en butikk der jeg av og til kjøper kaffe eller te – og bare det. Bildene dine er imidlertid fristende nok.

  3. Alt Godt: Jeg håper det! Jeg skal gladelig ta deg med dit – og hjem igjen, for å teste innkjøpene, om du vil 🙂 Jeg innrømmer at jeg lot meg forføre, samtidig som jeg skjønte at det er lurest å tenke seg litt om før jeg handler her, ellers tar jeg halve butikken med meg hjem!

    Bridgehill: Hehe, takk for bildekompliment! Jeg kjøpte MYE mindre enn lysten tilsa, bare en pose te og en bestemorspose med en for meg ukjent type drops som jeg ville prøvesmake. Men neste gang? Da blir det nok ei sukkerbombe eller to 😉

  4. Å nam nam!! De søtsakene så utrolig fristende ut. Jeg har alltid hatt en kjærlighet for flotte drops i nydelige forskjellige forpakninger og farver:D

  5. Madeleine: Velkommen hit! I så fall er kanskje Smak&Behag et fantastisk sted å stikke innom. Jeg lover! Og de skal visstnok få et nytt areale og dermed kanskje utvide litt… Jeg gleder meg allerede 🙂

Legg igjen en kommentar

