Mandag, Marble Arch

Jeg går over gatene rundt Marble Arch og et sted må jeg vente litt på trafikklysene fordi det er rød mann og masse trafikk. Tankene mine er et helt annet sted enn i byen hvor jeg befinner meg, og jeg er passelig distré. På den andre siden av gata står ei dame som med ett suger blikket mitt mot seg uten at hun vet det. Og jeg tenker instinktivt at «Hun var jammen vakker og elegant!»

Dama har skikkelig utstråling og uten å tenke meg om blir jeg stående å betrakte henne mens jeg venter på at trafikklysene skal skifte. Grått hår i en noenlunde kort og elegant frisyre. Dempet sminke, pent ansikt med karakter i – et ansikt med dybde med en gang du ser det. Sort knelang kåpe med innsving i livet. Elegante sko med litt hæl, men ikke for mye. Pent og utvilsomt dyrt antrukket, men likevel ikke for oppsiktsvekkende. Kort og godt ei flott dame som jeg vil anslå er kanskje et sted oppi 50-årene.

Uten å ville det blir jeg stående med blikket festet på henne, og hun kan ikke unngå å merke det. Jeg ser hun legger merke til meg og flytter blikket i samme sekund. I det lyset skifter fra rødt til grønt og folk setter seg i bevegelse, nikker jeg til henne. For å erkjenne diskret at ‘jo, jeg stirra nok’, og for å vise at jeg ikke mente å være uhøflig. Fra den andre siden av gata strener hun litt på skrå, mot venstre for seg selv, i retning meg. Jeg forbereder automatisk et ‘beklager’ ytterst på tungespissen; beklager at jeg ble stående og se på deg på et vis som kanskje var påfallende og uhøflig. Jeg mente det ikke, men du var bare så karakteristisk å se på.

I samme øyeblikk som jeg tenker ut unnskyldninga, vet jeg meg selv at jeg har sett denne dama før. Et kjapt blikk på henne som er bare tre-fire skritt unna meg bekrefter antakelsen. Jeg har sett henne før.

Jeg rekker ikke tenke mer før hun er ved siden av meg. Ser raskt på meg, stopper over et skritt og sier såvidt hørbart: «Yes, I am Helen Mirren. But I do appreciate your not making a fuss about it!» Så er hun borte.

Og jeg en opplevelse rikere.

4 thoughts on “Mandag, Marble Arch

Legg igjen en kommentar

