Årets mammut i hyllene

I dag starter Mammutsalget. Det er et årlig boksalg og man KAN være heldig og gjøre kupp. I gamle dager, da jeg var ung, var det mammutsalg bare hvert fjerde år eller noe sånt, men nå om dagen er det hvert år. Og 2010-salget starter i dag i en bokhandel nær deg. Garantert.

Du finner kvalitet. Du finner søppel. Du finner nye bøker. Du finner klassikere. Du finner gammelt ræl. Alt etter hva du vil ha. Salgslista har det meste, selv med noen gjengangere på lista.

Det er mye man kan kritisere med mammutsalget, og det er nok av dem som gjør det. Jeg kunne også gjort det. Men denne gangen vil jeg gjerne si hva jeg syns er bra. For det er noe, det også.

Det er bra at prisene virkelig er lave, de tuller ikke med bare 10-30% rabatt på bøker som i utgangspunktet har vært dyre. Rabattene er store, prisene er lave – jeg fant knapt ei bok som kosta 200 kroner eller mer, og mange gode koster en hel del mindre. Det er bra at de har en katalog så man får oversikt og kan forhåndbestille (fra 1. februar, jeg missa det!). Det er bra at de har mange hardbackbøker til en billig penge, fordi jeg ellers ofte kjøper paperback.

Jeg slet litt med å fine en online katalog over bøkene i årets mammutsalg, men takket være Haugen Bok fant jeg den til slutt. Og bestilte på nett, slik at jeg om ikke lenge kan hente fangsten på min lokale post-i-butikk. De seks som venter meg der, er en blanding av planlagte kjøp og impuls – tre av hver: Adjutanten av Jørgen Norheim, De velvillige av Jonathan Littell, Mors og fars historie av Edvard Hoem, Norge sett utenfra av Johan Galtung, Når du ser meg av Siri Hustvedt og Plutselig i skogens dyp av Amos Oz. I tillegg hadde jeg sju bøker med meg da jeg kom hjem fra London rett før helga. Gjett hva jeg skal gjøre i tida fremover?

Og du? Hvis du ikke finner noe du har lyst på til deg selv, er det likevel lov til å være lur. Kjøp titler/bøker du har hørt om og tror er gode, enten du har lest dem selv eller ikke, og som er billige. Bestem deg f.eks. for at 500 kr skal brukes uansett. Du kan fort få 6-8 bøker for den prisen. Kjøp dem og la dem ligge forsendelsespakninga frem til november om du vil. Vips er du på forskudd med julegaver og har gjerne spart noen kroner i den sammenheng – sju skikkelige julegaver for under 500 kroner blir du glad for i november, det lover jeg. Kanskje noe å tenke på i forhold til alle barn hos venner og familie, for eksempel?

3 thoughts on “Årets mammut i hyllene

  1. Takk for påminnelsen! Jeg har underlig nok ikke fått med meg at Mammutsalget har begynt. Og det til tross for at jeg daglig rusler forbi en bokhandel til og fra jobb. Sånn er det å være sløv…
    Skal ta meg en tusletur innom på vei hjem i morra, tenker jeg 🙂 Og kanskje jeg skal kjøpe noen julegaver?

  2. Jeg håper du finner noe du liker! Jeg fant mye jeg likte, men det var ikke alt jeg ville prioritere å bruke penger på akkurat nå. Men julegaver ble det 🙂 Samt noe til meg selv. En av mine lokale bokhandlere hadde dessuten et eget bord med ‘Fra eget lager’ som ikke inngikk i mammutsalget men likevel var sterkt rabattert! Synd jeg ikke hadde lommeboka med meg da jeg var der… 😉

  3. Hehe. Eller kanskje det var like greit å ikke blakke seg?
    Jeg har nå saumfart Mammututsalgene her i byen også, og årets fangst ble på hele 10 bøker. Får se om noen av dem havner under et julebord eller om alle skal få bli fastboende hos meg 🙂

Legg igjen en kommentar

