Snart er jeg avslørt

Jeg tror det er en ting som ikke kommer frem på bloggen min. Det er at jeg innerst inne er ei gammel tante som lever et tilårskomment liv hvor komfort står i hovedsetet og eventyr begrenses til å velge en ny smak på teen. Eller noe sånt.

For det hender jeg blir lei av laptopen, for eksempel. Jeg kan sitte i godstolen med beina på puffen, som stammer fra rett etter krigen. Jeg har en tekopp fra Kina på bordet, og det ligger gjerne ei bok eller to der. Men jeg har ikke helt konsentrasjon til det heller. Så jeg strikker. Det er en overskuddsaktivitet, men jeg strikker. For tida blir det faktisk en hel del.

Det er temmelig nøyaktig 25 år (!!!) siden jeg strikket min første genser til meg selv, en stripete sak som ville gått rett inn i dagens motebilde – tenk f.eks. Sonia Rykiel for H&M. Jeg har lært veldig mange typer handarbeid i min tid, men det er strikkingen som har blitt ‘min greie’. Det er det jeg helst gjør. I øyeblikket sitter jeg og monterer en babygenser som sammen med ei lue skal foræres en kollega som venter barn om en drøy måned. Hennes fjerde, og hun er fire år yngre enn meg… Nuvel.

Gammeltanteverk

Det du ser på bildet her, var julegaven til ei venninne sist jul. På ei nattevakt i fjor høst fant jeg, av alle ting, oppskrift på denne lua med rosett i et gammelt Allers. Jeg tror jeg strikket et sted mellom 10 og 15 luer til julegaver i fjor. Nå er jeg litt lei av å strikke denne modellen, men oppskrifta beholder jeg såklart. Og uten rosetten og heklekant nederst, blir det ei lue som passer like godt for Ham som for Henne, kanskje sogar enda bedre. Den kan enkelt forlenges litt slik at den henger litt bakover, noe jeg har funnet ut at Han’er ofte foretrekker.

Så der har du meg, gamle tante Elisabeth. På skrå til høyre har jeg i skrivende stund tv’en, rett ved siden av stereoen. Jeg hører radio mens jeg ser på tv-bildene innimellom. Er egentlig ikke så veldig engasjert i noen av delene. For jeg har gått i gang med et nytt strikkeprosjekt. En liten rødhåret favoritt skal få seg ny vintergenser som er passelig neste vinter. Han fyller seks på selveste kvinnedagen om et par uker, og det rekker jeg ikke, tror jeg. Men hvis jeg starter nå, blir den ferdig i god tid til jul – og genseren er uansett beregnet på neste vintersesong. Jeg kan lage andre ting innimellom. Designet er stort sett selvlaget (broderimønster turned genserborder!) og tilpasset et seksårig verdensbilde. Genseren blir unik, siden det er fantasien min som finner på detaljene etterhvert som arbeidet går fremover. Jeg kan se for meg hvordan både han og hans mor blir begeistra en desemberdag om ti måneder, egentlig 😉

Det er vinter og fokk ute. Jeg fyrer i ovnen, drikker te, hører radio og strikker mens jeg har et pledd over beina, bare for kosen sin skyld. Strikkepinnene klirrer og hendene beveger seg i et regelmessig mønster. Mine ungdomscredentials er utvilsomt på hell. Jeg er ei gammel dame.

7 kommentarer om “Snart er jeg avslørt

  1. Åhh…ikkje du også. Her held eg på å drukne i tråd saman med ei som kan finne på å gå kvelds-skitur med Laika midt under kva OL-innspurt som helst 😉

    «So spennande, då» var kommentaren hennar då ho såg biletet av lua di.

  2. For bare føye til at det ikke er noe galt i å bli gammel 🙂 Du virker å være ganske aktiv likevel så en strikkepause er vel bare bra.

  3. Hei gamlemor! Får se om jeg kan få tak i en øretrompet som jeg kan sende deg. Slik at du kan få med deg det de måtte finne på å formidle på radioen. Syns jeg ser deg for meg, jeg. Skikkelig kos situasjon!
    Jeg er ikke noe strikkete av meg (surprise!), men har da tre gensere og to skjerf på samvittigheten. Fra forgangne tider – den gang vekta var på midten av 60-tallet…
    Men pleddmennesker er jeg! sommer som vinter. Med en god tekopp te, en god bok og musikk på spilledåsen. Gammal gubbe, syns jeg å høre noen si 😉

  4. Bandanders: Hihihi… Du skal slippe å drukne i tråd her; jeg er ganske strukturert og ryddig med strikkesakene mine i det minste. Du får fortelle kveldsturdama at lua egentlig er fra et sett med genser OG lue og de er kjempefine sammen! Jeg strikka sett til niesene mine til jul; veldig pop! (Og med oppskrift fra str 2 år til str XL kan man lage til de fleste…)

    Einar: Du er en engel 🙂 Det er jo helt sant, det er ikke noe galt i å bli gammel i det hele tatt. Det bare kjennes tidvis som om jeg har starta veldig tidlig på de vanene som er ment å høre alderdommen til. Og det skumle er at det kjens bra!

    Ståle: Hehe… Du er snill du, som kjenner slike nymotens oppfinnelser og hjelper gamle damer med dem! Den trompeten ser jeg frem til! Nordlands trompet meets the øretrompet 😆

    Alt Godt: Ah, lady to the rescue! Moden var det det het ja… Kanskje jeg omsider er i ferd med å bli litt moden? Det er vel på tide, egentlig 😉

  5. Du strikker ikke på bestilling kanskje? Har en liten stk. Emma-hund som syns det er veldig kaldt i Bodøvinden og som antageligvis ikke tar så lang tid å lage en genser til. 😉 Matmora betaler selvfølgelig!

    Jeg driver å samler opp pelsen til My faktisk for å lage liggeunderlag til buret til Emma. Tenkte å tove hundepelsen sammen med noe vanlig saue-ull 🙂 Håper og tror det må bli bra når vi har fått samlet opp nok aussie-pels!

  6. Det kan nok la seg ordne, må bare se ‘originalen’ så jeg vet ca hva man har å gå etter mht størrelse, så kan det lett bli Emma-tøy etterhvert!

    Jeg kjenner folk som har strikkagensere av hår fra huskyene sine; de fryser aldri! Og det er tovet sammen med saueull, det også. Ikke helt min greie, men det er absolutt gjennomførbart 🙂

Legg igjen en kommentar

