Hildringstime en vinterdag

Vi var bare ute på en liten kjøretur. Litt nordover fra byen, vi tok turen til Festvåg. Det er der hvor ferga over til Kjerringøy går fra, og det tar normalt kanskje en halvtime eller noe sånt å kjøre dit fra byen.

Vi brukte mer. Jeg hadde med kamera.

Lofoten ser ut som flytende isfjell der ute (Bildet er klikkbart.)

Jeg trodde hildringstimen var noe som hørte sommeren til, men jeg tok feil. Det var masse vinterhildring (heter det dét?), og skjærgårdsøyene utenfor kyststripa her så ut som om de svevde i lufta. Ikke nok med det, langt der ute i havet var det noe som mest av alt lignet isfjell som duppa i vannskorpa. Jeg var fascinert. Det er dog ikke isfjell, men snedekte lofotfjell som vises over lange avstander når værforholdene er gode. Det ‘isberget’ som stikker frem til venstre, bak nordtuppen på Landegode, er for eksempel Mosken – ei øy som befinner seg mellom Moskenesøya (ytterst av de Lofotøyene du kan kjøre til, Å er endestasjon) og Værøya.

Jeg nyter fortsatt vinteren. Jeg vet at det heter mars siden mandag og at mange har fått mer enn nok av sne og kulde og måking for denne gang. Jeg gleder meg til vår og sommer og barmarksturer igjen, og til streifing hit og dit i nærområdet når jeg har fri. Men likevel. Jeg nyter fortsatt vinteren. Jeg kan ikke noe annet.

7 thoughts on “Hildringstime en vinterdag

  1. Ja, jeg legger oftere merke til det nå om dagen enn jeg gjorde tidligere, og det er mye av det! Vakkert er det uansett, selv om ‘halve Lofoten’ blir borte innimellom 😉

  2. Godt at du storkoser deg med vintern. jeg har (alltid) fått nok av den, men i dag var jeg ute og knipsa litt – ogda viste vinteren seg fra en finfin side 🙂
    Deilig hildringslofottime du har fått med deg. veldig mange år siden jeg var der i området nå. Får se om livet kan by på Lofoten i løpet av en eller annen periode 🙂

    Fortsatt god vinter til deg 😉

  3. Ståle: Jeg koser meg veldig, men sist mandag var også den aller første dagen jeg merka at sola faktisk varma i ansiktet… Det er nok ugjenkallelig slutt på den strengeste vinteren, men hvor lenge sneen blir her osv er jo et åpent spørsmål. Jeg håper det blir til over påske i alle fall; etter det er jeg klar for vår!

    Maria: Det gjør jeg, til fulle! (Men for meg er det ingen motsetning mellom å nyte nåtida til fulle og samtidig glede seg til noe som kommer i fremtida 😉 )

    Framed and Shot: Velkommen hit! Et hyggelig gjensyn! Det er veldig blått om dagen, og mange gyldne nyanser de dagene det ikke er klart vær. Fascinerende, og fotogledeskapende! Om sommeren er det deilig med lys hele døgnet, men samtidig forsvinner noe av variasjonen og de skarpe, klare nyansene vi har nå om dagen. Men jeg klager ikke – alle årstider har sin sjarm. Heldigvis.

  4. Vinteren har sine goder, men den blir slitsom i lengden. 🙂 Vi har jo hatt mye vinter uten snø i år og, så egentlig er det nesten litt rart hvor fort man begynner å savne å gå på bar mark.

Legg igjen en kommentar

