Fra mitt perspektiv

Du har kanskje lagt merke til at det har vært litt roligere på bloggen her i det siste enn det vanligvis er? Litt færre poster, litt mindre krimskrams innimellom de mer gjennomarbeida sakene? Litt lite glimtvise bilder fra hverdagen? Det skyldes at jeg har jobba mye i det siste, veldig mye. Og egentlig hadde jeg tenkt å basere en bloggpost på det i kveld; ta selvskrytet til nye høyder. Men så leste jeg om igjen en mail jeg fikk ganske nettopp.

Etter det handler bloggposten om noe helt annet.

Hvis du hører om DR Congo, hva tenker du da? Jeg gjetter på at et par sørlendinger i bushfengsel faller deg inn. Kanskje tenker du på Kabila og LRA (the Lord’s Resistance Army) hvis du er litt mer informert, og kanskje har du lest hos Frøken Makeløs om belgisk kolonistyre, Kong Leopold og arven/konsekvensene i the Great Lakes District og vet enda mer om DRC. For eksempel.

Afrika, DR Congo og Kivu-regionen med Masisi. Min montasje. Grunnlagsbilder fra Wiki Commons og BBC News.

Jeg vet endel om DRC jeg også, og om området rundt. Av forskjellige grunner. En av dem er noe jeg har vært kontinuerlig involvert med i varierende grad i flere år. Uten å gå for mye i detaljer handler det simpelthen om på ulike vis å være engasjert i ting som skjer der nede, ting som er positive og med på å legge grunnlag (hvor spinkelt det enn kan fremstå!) for en bedre fremtid for både DRC og landene rundt. For eksempel et prosjekt som handler om demobilisering av barnesoldater. Dette spesifikke prosjektet lar barnesoldater gå gjennom et program hvor de leverer inn våpnene sine, får opplæring i et yrke eller noe som gir dem et næringsgrunnlag, samtidig som de får kvalifisert hjelp i forhold til traumene de har gjennomgått, og hvor de til slutt får en offisiell anerkjennelse fra myndighetene om at de anses for å være rehabilitert. Alt dette skjer på et demobiliseringssenter. Deretter får de hjelp til å sette i gang med noe de kan livnære seg og kanskje sin familie på, og så går de i gang med å leve igjen. Kort fortalt.

Mailen jeg fikk inneholdt en nedskrevet tekst som er en liten historie fra en barnesoldat i Kongo; en gutt som byttet inn våpnene sine mot 40 takplater og et nytt liv:

I am an ex-child soldier, to this day demobilized. I was in the army group called May May since 2002 and I was demobilized in September, 2007. During the demobilization I had three weapons of which one that I often used and two that I kept. I handed in one weapon and kept two others in my father’s home.

I and my colleges went to Goma or Sake to terrorize, delight people’s possessions and to kill people. We were night armed robbers.

When I heard about CRN/Hope in Action`s program of collection of weapons against 20 sheet steels I handed in my two weapons against 40 sheet steels. I then built a house in my village in Masisi.

These three weapons which I used to damage peoples lives are now destroyed.

– To destroy a weapon according to me, it is to save or spare the death of at least 4 persons and to stop the insecurity in the environment.

Det er slike ting som fortsetter å gi meg håp uansett hva media sier. Det er slike ting som får meg til å tro at det nytter, selv om noe kan virke smått. Det er prosjekter og historier som denne som får meg til å tro at det en gang, et sted, et punkt i fremtida, vil finnes en bedre morgendag for menneskene både i DR Congo og i andre land som er i tilsvarende situasjon. Det er i slike tilfeller jeg skjønner at det ikke bare er de store sammenhengene som teller, selv om det kan virke sånn; enkeltpersoner og enkelthendelser kan ha konsekvenser langt ut over det man forestiller seg. Og jeg ser min egen rolle oppi det hele.

Og det tvinger meg – heldigvis – til å få et helt annet perspektiv på den ‘bragden’ det er å jobbe så mye som jeg har gjort i det siste…

Hvis du vil høre mer om dette, anbefaler jeg et program som NRK2 sendte nylig. Programmet handlet om DR Congo og barnesoldater, blant annet, med gode og kloke intervjuer. Du finner det (gratis!) på iTunes til nedlasting, hvis du vil.

Det er lov til å ha perspektiver på ting. Det er sogar ganske nyttig noen ganger. Fint å vite i et land hvor enkelte partier har en oppslutning jeg sliter med å forstå, og hvor dagens prat rundt jobblunsjbordet handlet om Luksusfellen, Hollywoodfruer og intrigene i Paradise Hotel.

Verden byr på mer. Morgendagen også.

(Originalbilder fra Wiki Commons og BBC News.)

7 thoughts on “Fra mitt perspektiv

  1. Takk for at du skrev dette innlegget. Det er egentlig ganske skjelden jeg finner noen som tar seg bryet med å sette verden i perspektiv. Jeg lærte noe av dette. Og jeg skrev en liten refleksjon om det på Mitt Snitt: http://wp.me/pMA6w-8Q

    Håper du gjør dette igjen!

  2. Tusen takk for kjempefin tilbakemelding! Jeg er så glad for at dette er noe som ikke bare kan prege meg, men som når ut til andre også. Jeg likte blogginnlegget ditt og kommenterte der også 🙂

  3. Ditt perspektiv er et viktig perspektiv. Ofte blir ens mer eller mindre travle og navlebeskuende hverdag så alt for stor del av livet. Å løfte blikket til annet og mer viktig gir perspektiver. Og å øyne håp i det som kan synes kølsvart krever mer tålmodighet og kunnskap enn det fete avisoverskrifter og prangende TV-nyheter kan gi.
    Jeg blir glad i deg, jeg, for at du har øynene åpne for det så mange av oss andre ikke ser – eller vil se.

  4. Jeg er heldig som har noen som åpner mine glugger, og da er det en relativt enkel glede å kunne videreformidle noe av det jeg selv opplever som viktig 🙂

  5. Det er prosjektet jeg refererte til, ja! Var ikke oppdatert om dette, så takk for tipset 🙂 Regner med å finne ut mer, og vet at prosjektet har taklet utfordringer tidligere, så forhåpentligvis er dette bare en bump in the road og ikke slutten på det hele…

Legg igjen en kommentar

