Hvis man bare løfter blikket litt

Jeg vet ikke helt når det begynte, men på et eller annet tidspunkt i livet begynte jeg å legge mer merke til kunst i offentlige rom. Jeg liker kunst i gallerier. Jeg har tradisjonelt ikke vært nevneverdig glad i offentlige rom som f.eks. venterom. Men på et eller annet tidspunkt begynte jeg å blande de to. Jeg ser automatisk etter hva som er på veggene hvis jeg sitter på et venterom, jeg tusler bort til trykkene på veggen utenfor toalettene på Evenes flyplass, jeg kan fortelle deg en Chagallplakat på avstand og en Macke-print på et kontor. Titter man etter ‘venteromskunst’ der man ferdes, er det mange oppdagelser i vente. Noen ganger finner man skatter (hva med en hel korridor full av originale Espolin Johnson-trykk?), andre ganger er det mer søppel (navn skal ikke nevnes).

Veggvakkert

Og her i byen har jeg funnet en skatt. En dag i januar befant jeg meg på et slags venterom i et av byens store bygg. Jeg var der for noe helt annet enn en kunstopplevelse, men så snart jeg satte meg ned lot jeg blikket vandre, nærmest på autopilot. Det tok meg under to sekunder å oppdate at kunsten i herværende rom bestod av malerier som var malt direkte på veggen! Ikke noe tull med lerret, rammer og glassplate foran her i gården – her var det hardcore male-på-stedet som gjaldt, tydeligvis. Dessverre husker jeg ikke navnet på kunstneren i farta, men det har jeg tenkt å sjekke opp en av de nærmeste dagene.

Alternativt stripeformat

Motivene er hentet fra Nord-Norge. Det er mye hav, fjell og vinterfarger, men ikke bare det. Nordlys og midnattssol, men uten at noen av dem blir for klisjepreget. Rommet er firkanta og har your average sofa, noen stoler og en grønnplante stående hist og her. Det er relativt høyt under taket. Og oppe under taket, et par desimeter nedenfor omtrent, er det malt nesten som en ‘bord’ rundt langs to vegger (som ikke henger sammen). Motivet langs stripene er sammenhengende, og hver side dekker et motiv. Ser man fra venstre mot høyre, som man er vant med når man leser, er det som om bildet forteller en historie. Ikke høylydt, men likevel tydelig og klart.

Enquete pr kunst

I tillegg er det, som du ser, malt fem mindre motiver rett på veggen under hver av de to stripene. Disse småbildene er omtrent i øyehøyde for meg. Alle de ti har ulike motiver, og de er fra alle fire årstidene, men det er definitivt vintermotiver som er mest fremtredende. Figurative, men med rom for tolkning. Eller ren beundring. Jeg foretrekker det siste.

Vintervakkert hele året

Ventetida ble slett ikke så verst. Litt slitent rom, litt stort behov for oppussing, litt veldig anonymt og som mange andre steder. Nesten. Men kunsten underholdt meg, så kjedelig ble det ikke. Og kryssordet i veska forble uløst den stunda.

(Beklager bildekvaliteten, kunne definitivt vært bedre. Men min lille Nikon Coolpix var ikke helt i humør.)

2 thoughts on “Hvis man bare løfter blikket litt

  1. Spennende – fortelling, bilder og «arrangement». Jeg lurer på hvor dette er. Min svigermor har hele Bodø-halvøya målt på veggene i kjellerstua si – fra yttert på Hernes til innerst ved Tussvatnet. Hennes hus ligger kanskje ikke så langt unna venterommet «ditt»?

  2. Dette er i ei av dagligstuene på NLSH, husker ikke helt om det var femte eller sjette etasje, på ‘framsida’ av bygget. Det er bare å ta turen 🙂

    En annen morsom ting som jeg glemte i blogginnlegget er at da jeg var på middag hos ei venninne i Sandvika (ved Oslo) for noen uker siden, hadde hun et innrammet bilde på veggen i gangen som helt tydelig var av samme kunstner! Det var omtrent samme motiv som på et av småbildene, bare detaljer som var forskjellige. Malt i eksakt samme stil og med samme type farger, motiver etc. Hennes maleri var innrammet, hun hadde handlet det i et galleri.

    Jeg innser at jeg snart må finne navnet på kunstneren 😉

Legg igjen en kommentar

