Påskestemning uninterrupted

Absolute Trondheim

Det er påske. Vi er i byen, jeg og Lille Pirat og Blåbærpiken. Planen var å ta båten ut til Munkholmen og titte etter våren, men det sikreste vårtegnet vi fant var allerede på kaia. Båten ut til den bittelille øya begynner nemlig ikke å gå før i mai, når det er start på sommersesongen. Så vi må legge andre planer. Med eventyrlystne småpiker og impulsive tante er ikke det noe problem. Vi fyller dagen til randen og går nesten ut over tidsanbefalinga fra Pappa, som har mekkedag mens vi er ute.

Absolute bakgate. Og samtidig sentralt.

Mot slutten av dagen er vi egentlig underveis mot bussholdeplassen ‘vår’ i Munkegata. På vei dit legger vi turen via smale gater og smug. Tilfellet vil det slik at vi kommer forbi Vår Frues kirke, som brukes mye av Kirkens Bymisjon. Den ligger rett ved torget i Trondheim, et steinkast eller to fra den langt mer kjente domkirka i byen. Døra er åpen når vi går forbi. Skrittene mine er på vei forbi når Blåbærpiken spør pent «E kjerka åpen?» Når jeg bekrefter dette, følger Lille Pirat opp: «Kan itj vi gå inn, tante?» Selvfølgelig kan vi det.

Absolute påske

Når vi kommer inn bak i kirka, hører vi musikken. Helt foran i kirka, foran midtskipet, er det to menn. Den ene sitter ved et flygel og spiller, den andre står litt ved sida foran flygelet – og synger av hjertens lyst. Han klemmer på det lunger og stemmbånd kan makte, og han synger bra. En sang som vanligvis forbindes med klissete kjærlighetsscener blir med ett til en fantastisk lovsang. Han som synger bærer preg av å ha levd et tidvis hardt liv, og i stedet for å se på oss andre som er i kirka – det er flere enn oss, for de har cafe bakerst i kirkerommet – ser han på pianisten (flygelisten?), på kirkeveggene, på alteret og på Jesus. Hvis han da ikke simpelthen retter blikket oppover som om han stirrer Vårherre i hvitøyet for å forsikre om sin oppriktighet. You raise me up, so I can stand on mountains / You raise me up, to walk on stormy seas / I am strong, when I am on your shoulders / You raise me up to more than I can be.

Jeg og småpikene setter oss på forreste benk og lytter. Uten et ord fra meg til advarsel senker de stemmen til en hvisken og tar av seg luene mens de lener seg mot meg, en på hver side. Mannen som står på den andre sida av flygelet og synger av sine lungers fulle kraft lar seg ikke affisere av at vi har kommet nærmere. Med lukkede øyne synger han sangens siste linjer, mens vi sitter i taus andakt og hører på. Han lukker munnen, pianisten tar en krusedull på tangentene og så er det hele over. «Tante, æ trur han søngt tell Gud, æ!» sier Blåbærpiken.

Lille Pirat reiser seg og trekker meg med. Vi går fremover i kirka, mot alteret og med retning forbi der sangeren fortsatt står. Jeg tror hun vil se på alterbildene og høre historien om folkene bak, men nei. Hun stanser ved mannen i dongeri. Jeg stanser og ser på henne, han ser på meg. Jeg nikker med et lite smil om munnen og er i ferd med å si noe pent om sangen hans. Men fireåringen kommer meg i forkjøpet. Med et markert skritt frem mot ham krever hun hans oppmerksomhet, jeg biter ordene i meg og i det samme gir hun han et kompliment for sangen og takker for at han sang for oss. Jeg ser mannen bli glad og sjenert samtidig, men før et tidels sekund har gått tar han seg sammen og behersker ansiktet sitt. Et smil kommer frem mens blikket er rettet mot Lille Pirat. Han takker. To ganger. Så går vi videre.

På bussen hjem hører jeg barna nynne.

5 thoughts on “Påskestemning uninterrupted

  1. Bridgehill: Takk 🙂

    Vaarloek: Jah! Fine fine byen sin. Skulle gjerne hatt mer tid der.

    Alt godt: De er fantastiske. For det meste, i alle fall 😉

  2. For en deilig start på dagen. På søndagen. Å lese denne lille epistelen fra en påskehverdag. Det er til å smile vennlig av – og møte verden med et åpent sinn. Og ute skinner sola. Og jeg nynner på svisken «You raise me up….» Takk 🙂

Legg igjen en kommentar

