Å gjøre det enkelt

Du hører ofte folk si «Ah, der skulle jeg ha vært en gang!» eller «Dit har jeg lyst til å dra» eller «Det er nesten skammelig å ikke ha vært der siden det er så nært, men …» eller noe tilsvarende. Kanskje har du sagt det selv? Vi har alle aha-opplevelser innimellom om steder i nærheten eller et lite stykke unna som man gjerne skulle sett, men på et vis aldri har kommet seg til å dra til. Grunnene kan være mange, men det er sjelden de er gode. En mann jeg kjenner bor ti minutter fra meg, dvs fra der jeg vokste opp, men han har aldri vært oppå fjellet som jeg har besøkt opptil flere ganger i uka da jeg bodde der. For eksempel.

Selv hadde jeg et par opplevelser i fjor sommer, for eksempel, av slike steder. Det ene var et fjell på Langøya som jeg har sett fra stuevinduet hele mitt liv mens jeg bodde hos/sammen med foreldrene mine, det andre var ei strand og et friluftsområde omtrent ved foten av det fjellet – begge deler er under tjue minutter i bilavstand hjemmefra… Det er nesten skammelig å aldri ha vært der før, men jeg tenkte sjelden på de stedene. De bare VAR der på et vis, i geografien men ikke i min bevissthet eller i mine tanker. Jeg/vi hadde aldri noen spesiell grunn til å dra akkurat dit, og det var så lett å dra til steder man var vant til å besøke istedet. Så de forble ukjente for meg, i mitt eget nabolag. Frem til sist sommer.

Nå bor jeg i en ny by. Jeg kjenner den godt fra før, men jeg har aldri bodd her før og det er et utall steder i nærområdet som jeg bare har hørt om og aldri opplevd selv. Mange av dem har jeg ‘plukket’ siden jeg flytta hit i fjor høst, men det er tallrike steder som gjenstår. Og nå som våren har kommet for fullt og sneen har smeltet, er det med ett svært mange steder som blir enklere tilgjengelig enn de har vært. Så jeg har lista klar. Og selvgod som jeg er, tenkte jeg at jeg skulle tipse deg om noe av det samme.

Jeg er helt sikker på at du har noen steder noenlunde i ditt nærområde som du aldri har besøkt, men mange ganger tenkt du skulle besøke. Kanskje er det et galleri? Ei strand, ei hytte, et vennepar fra attenhundreogfjøstid, en fottur fra A til B, eller… Det kan være så mye. Kanskje rekker man det på en dag, kanskje må man overnatte underveis. Det jeg vil utfordre og oppfordre deg til er å ta en dag nå, mens det enda er vår, og sette deg ned med et papir. (Har du familie, la dem gjerne være med på øvelsen.) Sett deg ned og tenk: «Hvilke steder er det jeg ofte eller innimellom fabler om uten at jeg noensinne kommer meg dit?» Jeg er temmelig sikker på at du kommer på flere når du bare tenker etter.

Skriv ned stedene og/eller aktivitetene som kommer deg i hu. Ikke sorter dem, bare skriv alt du kommer på. Etter ei stund, når hjernen slapper av bittelitt, kan du se om det er nødvendig å grovsortere lista på noe vis. Kanskje fordele på sommer og vinter-steder/aktiviteter? Eller dagsturer vs overnattingsturer? Du finner sikkert et system som funker for deg. Så er det bare å fordele ideene på lista på kategoriene du har laget deg. Vips er du et skritt nærmere å realisere noen av dem – bevisstgjøring er nemlig et viktig skritt på veien mot målet.

Det er opp til deg hva du vil gjøre etterpå. Kanskje vil du bare ha lista tilgjengelig et sted (på kjøleskapet? oppslagstavla eller doveggen?).  Kanskje føler du mer for å sette deg ned med en kalender eller almanakk for å plotte ledige datoer og se hvilke steder som kan være en fin aktivitet på forskjellige tidspunkt. Det er spesielt viktig hvis det er noe du må bestille billetter (operaen? Rockefeller?) eller overnatting (fyrbesøk?) til. Datoplotting kan også være lurt dersom du har flere enn deg selv å ta hensyn til, da må man gjerne koordinere med hverandres kalender litegrann. Eller er det en venn/inne du vil ha med på noe spesielt? Ta en telefon og si «er du ledig den og den datoen? Klar for eventyr?» Det trenger ikke være komplisert, omfattende eller krevende. Det må bare GJØRES. Og hvis det er ei helg du ikke har planer og blir litt rastløs, kan du titte på lista og si til deg selv «Hm… Hva kan jeg gjøre i dag som jeg ikke har gjort før?» Jeg tipper at du finner på noe. Og husk; om det går lang tid og du syns antall ‘kryss’ på lista er mye mindre enn du hadde ambisjoner om: Ikke fortvil. Det meste kan gjøres en annen gang, og det å plukke momenter fra lista skal tross alt være lystbetont. Det  lov til å la være å gjøre noe hvis det er DET du føler for!

Utover sommeren og høsten – og kanskje vinteren, for alt jeg vet – har du et redskap som gjør at du i stedet for å tråkke i kjente spor kan få litt avveksling og variasjon innimellom. Noen nye opplevelser, aktiviteter og minner på merittlista.  Og når du først er i gang, er det lett å la seg inspirere av steder og folk man møter, av ideer man kommer på, og så kan lista vokse og bli et organisk dokument i stedet for noe man fullfører og deretter kaster. Jeg lover, når vi kommer til november og du ser bakover, vil det kjennes godt å se tilbake. Og du vil være inspirert til å tenke fremover en gang til, med ny inspirasjon og nye ideer. Hvis du vil.

Selv har jeg ei lang liste; noe av den på papir og andre bare i hodet mitt. Noen ting har latt seg gjennomføre i vinter, men mange har jeg bevisst ventet med til det skulle bli vår og sommer. Noe skal jeg gjøre alene, andre ting skal jeg gjøre sammen med noen – for eksempel med noen av de 10-12 feriegjestene jeg foreløpig venter i sommer, eller sammen med mine ekte eller adopterte tantebarn. Lista er lenger enn hva jeg får tid til i år, men det gjør ikke noe. Jeg er jeg, jeg blir her, og jeg har god tid. Stedene blir ikke borte.

Neste uke, for eksempel, skal jeg gjøre noe som for meg har virka eksotisk i flere år, helt siden jeg første gang hørte om det. Jeg skal reise, men ikke langt. Med båt, men ikke hurtigruta. Kameraet skal være med, men soveposen blir hjemme fordi jeg har booket seng. Det er en aktivitet og en ‘geografisk erobring’ på samme tid. Jeg lover å blogge om det et stykke uti uka.

Hva skriver du på lista di?

7 thoughts on “Å gjøre det enkelt

  1. Deilig idé! Den skal jeg «stjæle». Etter at jeg flytta til Trånjæm har jeg oppsøkt en drøss nye steder. De fleste av dem visste jeg ikke om før jeg tok turen til. En del av stedene har jeg nesten hjemsøkt etterpå, andre har jeg bare besøkt en gang. Men ingen av dem har føltes bortkastet. Og alle har vært i umiddelbar nærhet. Noen få plasser står på Trånjæmsønskelista mi – den som bare finnes i hodet. Mange andre ligger utenfor landegrensene. Og noen er innafor Kongeriket Noreg, men krever mer planlegging enn en svipp opp eller ned til det umiddelbare. Uanskvett hvordan jeg snur og vender på det, så er det få steder jeg har besøkt som jeg ikke har trivdes med eller fått noe ut av å besøke. Og sånn tenker jeg at det fortsetter. Dagens tur? I finvårværet? Heim te a mor i Værdaln 🙂

  2. Heia! Jeg har gjort det enkelt i dag. Laget en liste. Og den var en plass lang. Besøkte farmor. Ferdig med lista mi! Nå må jeg lage en ny en…
    Og så har jeg ikke bare fyllt opp lista mi. Jeg har også gitt deg en utfordring inne på bloggen min 😉

  3. Ståle: Er en tur nordover på den lista? 😉

    Daxee: Flink du var! Det er lov til å lage ei liste med flere ting, i fall man vil ha noe til senere, men det bestemmer man jo selv! Utfordringa skal jeg ta, bare watch this space!

  4. Jeg levde en hel sommer etter denne ideen en gang. Var for blakk til å reise noe sted og var i stedet turist i egen by. Besøkte museer, strender, kafeer, tok t-banen ut til alle endestasjonene og så meg rundt, tok de ferger som fantes til øyer og nabokommuner. Det er mange år siden nå, men det satte spor. Jeg sørger fremdeles for å oppsøke ukjente gater og stræder i nærmiljøet når jeg kan. Så det ble ikke noen liste hos meg. Det er allerede en slags livsstil 🙂

  5. MittSnitt: Det er livsstil her også, tro meg! Men jeg har liste for å ikke glemme noe siden jeg tidvis har sterk alzheimer… 😉 Og for å planlegge litt bedre. Så lenge det funker er det heldigvis opp til hver og en av oss å inrette seg på eget vis.

    Ståle: Bare EN, altså? 😆

Legg igjen en kommentar

