Fra nord til sør i Bodø

Det er vår. Det var en dag med sol fra skyfri himmel mange timer før jeg sto opp. Jeg tok meg god tid, men været gikk ikke over. Det venta på meg. Lokka, lirka, lurte. Og til slutt ga jeg meg, overlot makeligheten til seg selv og kledde på meg for å gå ut. Ikke langt, ikke lenge, men en liten tur bare.

Yeah, right.

Bodin kirke

Litt nedover veien, til venstre i lyskrysset og til enden av veien. Krysse RV80 og holde litt mot venstre, omtrent. Da kommer du hit. Borte i skogkanten ser du Bodin kirke, uten tvil den eldste kirka i byen. Den ble bygget i 1240 og har senere vært påbygd, delvis revet og gjenoppbygd igjen. I dag ligger den litt for seg selv ved foten av en liten åskant, nær en gård og bebyggelsen. Men akkurat rundt kirka er det luft. Heldigvis. Dessverre var den stengt da jeg var der, så mer blogging om den må vente til en annen gang.

Mot øst og Sulisfjellene

Litt forbi kirka og ned til venstre, over veien og forbi campingen. Så er du nede ved havet. På sørsida av den smale halvøya Bodø ligger på, finner du Saltfjorden. Den strekker seg fire mil innover, og akkurat her utgjør Bodøsjøen også byens sørligste punkt Ved Bodøsjøen er det veldig godt tilrettelagt for at folk skal bruke naturen på ulikt vis. Bading, grilling, naturlige plaskedammer, soling, hundelufting, fotografering, fugletitting… Det meste kan man gjøre på et relativt lite område. Her finner du også en del av Salten Museum; flere bygninger og båter forteller om forgangne dager for folket ved havet og lar seg utforske av store og små. Denne dagen valgte jeg å ta bildet nesten rett mot vest – langt i bakgrunnen ser du Sulisfjellene.

Godt å hvile blikket mot sør. Og drømme. Og planlegge.

Fra Bodø har man også fantastisk utsikt mot Børvasstindan, som er gjengangere i bloggen min. Den venstre raden heter Åselitindan, den høyre raden heter Falkflågtindan. I tillegg til at det er mulig med toppturer på de fleste av dem, finnes det også en DNT-merket sti i dalen mellom de to rekkene – nede i Åselidalen. Der gikk jeg en gang for lenge siden, og dit skal jeg tilbake til sommeren. Sammen med 12 feriegjester skal jeg på en todagers overnattingstur i dette farvannet omtrent midt i juli. Og la deg ikke overraske om jeg havner der flere ganger i løpet av sesongen som kommer… Forøvrig ser du også Saltstraumen i bildet her. Den bare vises ikke så veldig godt.

Et kapittel om å trenge seg frem

Bodøsjøen fascinerer meg også fra et geologisk perspektiv. Hørtes ikke det intellektuelt ut? 😉 Men det er faktisk sant. Steinartene som utgjør svabergene her viser veldig tydelig hvilken vei is og vann har tatt en gang i tida, og man kan følge tegninger av hvordan den flytende steinmassen en gang beveget seg. Og det pussige er at midt blant de harde, svarte sortene med myke buer og svinger og fall strekker deg seg plutselig en hvit stripe av hard, flisete stein. Den ser helt malplassert ut! Det er som om noen har hugget ei smal stripe i steinen og fylt i med hvitt, men det er det naturligvis ikke. De to steinartene er så tette og samtidig tilpasset hverandres mønster at de åpenbart har beveget seg side om side en gang. Kanskje. Om de stivnet i et kjærtegn eller en kamp er avhengig av øyet som ser.

Hvis noen lukker porten kan du jo ... bare gå rundt!

I nordenden av Bodø ligger Nyholm Skanse, sånn helt ytterst. Fra sentrum kan man gå ytterst på moloen og titte over til skansen, og så kan man følge havna og sjønære områder hele veien ‘rundt’ til andre sida, forbi Burøya og litt videre utover, og når veien slutter er der en sti som går oppover. Og der, oppå den ytterste holmen man kan komme seg til, der finner du Nyholm Skanse. Skansen ble anlagt som forsvarsanlegg for byen i 1810 og utstyrt med kanoner og gode greier. Flesteparten av arbeiderne var menn som av ulike årsaker var nødt til å utføre offentlig tvangsarbeid. Norge var underlagt Danmark, og Danmark-Norge var alliert med Napoleon og Frankrike. Derfor blokkerte Storbritannia kysten vår og havnene, så vi ikke skulle få handle med Europa, og for å beskytte byen mot de fæle britene anla man et forsvarsanlegg på det som da het Hundholmen. Anlegget kom aldri i bruk, men har blitt restaurert i nyere tid. I dag er den et populært turmål, og brukes også som konsertarena under Nordland Musikkfestuke i august.

Matauk og/eller rekreasjon

Det er ikke bare forsvarsanlegget som trekker folk ut til skansen. Jeg har oppdaget at mange bruker den til å fiske fra! Det er mest baksida som brukes til dette formålet, den vender ut mot Hjartøyene og utenfor der selve havet. Utsikta er det ingenting å si på, og så er det ikke riktig så tett av fiskere her som det kan være andre steder i distriktet. Jeg observerte to torsker bli halt på land den tida jeg spionerte på fiskerne. De ble nok spist, men det er ikke så lenge før man bytter fra torsk til sei på middagsbordet i mange hjem. For torsken er bare god med måneder med ‘r’ i.

...og ennå var det lenge til sola skulle gå ned...

Jaja. Jeg skulle bare ut en liten tur. Men det ble mange kilometer og tur til byens ytterpunkter, blant annet. Jeg var ute i nesten fem timer. Da jeg kom hjem hadde tårene tørka og hodet var lettere. Frisk luft er god hjertemedisin.

3 thoughts on “Fra nord til sør i Bodø

  1. Blått, luftig og lekkert. Som i de to forrige postene gjør du oppmerksom på alle mulighetene vi har rundt oss – til turer og opplevelser. Her: Friluftsliv, geologi, historie og matauk. Fine bilder. I kveld var det surt i Bodøsjøen.

  2. Så deilig en liten tusletur da 🙂 Den kunne jeg tenkt meg å være med på en gang en dag i finvær. Men inntil da takker jeg for en virtuell utgave.
    Deilige bilder fra en by jeg har besøkt noen ganger, men som jeg aldri har blitt ånkli kjent med. Kanskje jeg kan gjøre noe med det snart…

  3. Bridgehill: Det var i sannhetens navn ganske surt da jeg var der også, men i mitt vokabular het det bare ‘friskt’… 😉 Takk for ros!

    Ståle: Deilig: ja, liten: nei, ikke akkurat 🙂 Jeg var innom et par steder til som jeg ikke har blogga fra, og av de nesten fem timene jeg var ute var jeg i bevegelse i godt over fire av dem. Men en super tur som var vel verdt innsatsen!

Legg igjen en kommentar

