Skal det være litt saltvann?

Come walk with me. And then rest.

Blir du med ut på tur? Fint. Det er helst tirsdag, helst en gang litt før klokka 18 og vi er ved havet. Jeg håper det er greit. Det er nok lurt om du har gode sko og klær som er vindtette. Er du frossen av deg, er det lurt at du har varme klær under skallbekledninga, og kanskje sogar votter. Ta med kamera om du vil, men det er lov til å bare gå og kose seg uten å tenke motiver, plassering og sånn. Du velger selv.

Den ene ble etterhvert til elleve med seil

Dette kan vi se, nemlig. Hver tirsdag ettermiddag har Bodø Seilforening regatta, og starten er alltid i havna. På utsiden av moloen kommer de etterhvert inn, på rekke og rad, de fine båtene med stolte seil og kjappe skrog. Noen av dem har lagt lange distanser bak seg, andre er ferskere på vannet. Denne båten fikk vannet og solstripa i vest for seg selv mens han venta på at de andre skulle bli klare.

Sett deg hvor du vil

Vi kan sitte her, hvis du vil. På benken er du bare en meter eller to fra havet og det skvetter garantert noen dråper saltvann om ørene på deg innimellom. Utsikta kan man heller ikke klage på. Du ser Børvasstindan, Småtindan, Fugløya, storhavet og Landegode herfra. Hvis du da ikke bare ser på byen. Eller på folkene som går utover moloen. Akkurat denne kvelden anbefaler jeg at du retter blikket mot sørvest, slik at du ser seilbåtene som konkurrerer, samtidig som du bak startområdet ser tårnet på flyplassen og Småtindan bak der igjen.

Tar vi dem igjen, tror du?

Frem og tilbake, kjapt og smidig. Ruta i regattaen er forskjellig fra gang til gang. Den kvelden disse bildene ble knipsa, var den etter sigende krevende. Jeg talte 11 båter til start, og de var fordelt på to klasser. Kanskje velger de ei litt anna rute når du er med her – kanskje drar de mer til havs og bruker mindre tid nær land, det tør jeg ikke love noe om. Men at det er et vakkert syn uansett vær, DET tør jeg fint å love deg.

Postkortmotivene florerer i havgapet

Hvis du er som meg, vil du gjerne komme så nært som mulig. Derfor ditcher vi den tidligere nevnte benken til fordel for bergene helt ytterst mot båtene. Da kommer man til tider ganske nær, pluss at man har fantastisk utsikt utover havet. Om du vil, kan vi ta med termos og matpakke for å nyte tida til fulle; selv hadde jeg ikke noe slikt med denne kvelden. Men jeg tenkte at det hadde vært godt. Det var ganske godt med vind og jeg fikk noen dråper om ørene i ny og ne, men hva gjør det? Litt saltvann gjør bare godt. Lyden av vinden og hav…ubeskrivelig. Motivene er mange. Eller du kan bare legge deg ned på rygg og tygge på et strå. Det er lov, det også.

Og fortsatt skal det bli lysere og varmere i lang tid fremover. Det er ikke rart jeg gleder meg.

3 thoughts on “Skal det være litt saltvann?

  1. Hvordan klarer du alltid å få meg til å ville reise til Bodø?! Jeg har vært der på gjennomreise flere ganger og da er det bare det fæle kjøpesenteret og en følelse av – ja, nettopp: gjennomfart, fort! – som sitter igjen. Men du setter jammen Bodø i et nytt lys. Bokstavlig talt!

  2. Alt godt: You’ve got it! Ikke noe problem 🙂

    MittSnitt: Hurra! Da har jeg gjort noe bra med denne bloggen! Greia med byen som nå er min, er jo at det er lett å se seg blind på det kjipe hvis man kommer utenfra og ‘ikke vet bedre’ på et vis. Men hvis man ser forbi det umiddelbare, er det MASSE skatter her! Inkludert noen jeg ikke blogger om. Alt skal jo ikke på nettet 😉 Hvis du sier fra en gang du er i eller skal til mitt farvann, kan jeg gjerne vise deg!

Legg igjen en kommentar

