Da tigeren ble en malende katt

Tigerstaden har vært god mot meg de siste dagene. Den har purret, smilt, underholdt og bydd på seg selv. Selv tidvise regnskyll på heldige og mindre heldige tidspunkter har ikke kunnet forstyrre gleden min over å igjen være hos en elsket en. For jeg elsker Oslo litt, jeg gjør det, selv med dens feil og mangler. Det er godt å komme hit.

Gjesteromutsikta

Dette er ikke helt Oslo, men nesten. Ser du godt etter, oppdager du at dette er utsikta fra senga mi denne langhelga – jeg har holdt til hos gode mennesker en liten båttur utenfor byen, og det er lenge siden jeg har vært så glad i å legge meg og stå opp. Ikke at det er fælt til vanlig, men med denne utsikta vil man jo egentlig bare være våken og se utover hele tida, se lyset flytte på seg rundt fjorden, se skyene fly, se seilbåtene dra ut og komme hjem igjen. For et kystmenneske som har hurtigruta som en del av sin døgnrytme er det dessuten godt substitutt i å ha danskebåten og kielferga tutende forbi et par ganger i døgnet.

Champagnen skal fylles i glass

Du aner kanskje tegninga? Det var fest. Selvfølgelig var det en fest som lokket meg nedover. Ikke for festen sin del, ikke for drinkene sin del, ikke for maten – selv om alle tre var upåklagelige. Nei; det var folkene på festen som gjorde hele forskjellen. Kjente og ukjente i salig forening, noen fulle og andre tommere, noen hans venner og noen hennes… Kjempe. Det var ikke alle som hadde en like fin fest som jeg hadde, dessverre, men jeg hadde en av de kvelden der alt stemte, alle var hyggelige mot meg (og jeg mot dem!), jeg fikk gode samtaler med gamle kjente og nyere bekjentskaper. Og dramaene og episodene jeg gikk glipp av, fikk jeg meg fortalt relativt kort tid etterpå.

Gjennomtenkt til minste detalj

Det var sommer, det var sol, og selv om det regna ti minutter før gjestene skulle stå på døre hadde terrassen tørka opp igjen i tide til at vi kunne spise ute en time senere. Jeg er alltid litt spent før en fest av denne sorten og formatet; vil jeg få hyggelige bordkavalerer eller ikke, vil samtalen fly lett eller trått, vil jeg kose meg eller kjede meg, vil nykjolen kjennes bra eller katastrofal etter et par timer, vil blandingen av mennesker være bra eller vil det kræsje litt? Det ble nok litt av alt, festen sett under ett, men som nevnt tidligere: For mitt personlige vedkommende gikk det i pluss så det sang i hjertet. Heldigvis. Det var nesten som å leve i en sommerfestreportasje fra et dameblad, hvor vertskapet hadde tenkt på alle detaljer (dekorering og oppdekking, meny og drikkevarer, bordkortplassering og alt) slik at det kun var opp til gjestene å delta og være konstruktivt tilstede. De fleste klarte det. De fleste.

Venter på gjestene (a.k.a. 'gribbene') 😉

Ikke bare hadde vertskapet tenkt på menyen ved bordet, de hadde også sørget for at det var rikelig å fylle munnen med utover natta, for de som ville. Litt av hvert, vått som tørt, var tilgjengelig i rikelige mengder. Og merkelig nok – uansett hvor mett man var etter noen runder middagsmat og vin og dessert, var det likevel plass til en polkagris, en marshmallow, ei mozartkule eller noe annet. Neste morgen var dette fatet sørgelig redusert 😉

Stemninga var god, selv uten midnattssol...

Det var solnedgang, det var latter, det var sang. Det var sommerfri, det var sjø og magi. Omtrent som dette, nesten. Og halvparten av de jeg snakket med, de som kjenner meg noenlunde bra, sa «Får du ikke lyst til å bo her på kvelder som dette? Får du ikke lyst til å flytte nedover igjen og ha mer av dette?» Jeg smilte det bort der og da, og sa noe halvt forpliktende om at det i alle fall bidrar til at jeg fortsatt er veldig glad i Oslo. For det er jeg.

Men sannheten er at om det er godt å komme hit, er det også litt deilig å dra herfra. Dra, i vissheten om at Oslo fortsatt er her når jeg kommer tilbake, byen forandrer seg litt men er den samme likevel. Det er fortsatt litt min by. Jeg kommer tilbake igjen og igjen, men ikke be meg om å bli. For jeg drar. Det har vært fint så lenge det varte, men nå er jeg veldig klar for å komme hjem igjen.

Legg igjen en kommentar

