Nina Skramstad: På tur med hund

‘På tur med hund’ er ei omfattende bok som handler om å være på tur med hund. Alt fra valg av turkamerat via foring og transport til turer sommer som vinter er grundig omtalt. I tillegg fins det egne kapitler om turer med hjul (!) og om stell av hund på tur.

Selv om Nina er mest kjent som hundekjører, er det langt fra bare huskier som omtales i boka. Tvert imot, det er tydelig lagt vekt på å gi allmengyldig informasjon som kan bidra til at alle slags hunder kommer seg ut på tur og får brukt seg slik de fra naturens side er ment å brukes, enten de er store malamutemonstre eller puslete Pomeranians. Boka er spekket med tips og råd om hvordan man kan gjøre det enkelt og bra, uansett hvilken hund man har. Og den legger vekt på at man ikke er nødt til å ha egen hund for å kose seg på tur; man kan like gjerne ta med seg en firbeint sak fra naboen og ha det fint underveis.

I tillegg til selve hovedteksten i boka finnes det en rekke informative faktabokser og små historier/eksempler innimellom. Sammen med utstrakt og variert bruk av bilder gjør det boka innholdsrik og informativ uansett hvilken hund og hvilket utgangspunkt man har. Ferske hundeeiere finner et vell av råd og tips; erfarne hundefolk kan finne ideer og inspirasjon til å ta sitt hundehold et skritt videre, eller i en annen retning, om de vil.

Det er noen småting innimellom som fikk meg til å tenke at ‘her hadde det vært bedre med litt strengere redigering’. Noen steder hadde jeg ønsket meg mer konkrete eksempler eller utdypinger, andre steder handlet det om svakheter i ordstilling/grammatikk, og atter andre steder handlet det om at den siste setninga i et avsnitt lanserte en ide eller et poeng som jeg gjerne ville vite mer om – men så var avsnittet slutt og neste setning var et nytt tema… Men jeg er ikke sikker på om det egentlig handler om en svakhet med boka, eller om det bare handler om mine forventninger til hvordan den skulle være.

La derfor ikke mine innvendinger – som samlet sett er små i forhold til begeistringa – holde deg fra å kjøpe og/eller lese den. Enten du har egen hund eller bare ønsker å være på tur med noen andre sin hund i ny og ne, så har boka noe å berike deg med. Både bilder og tekst inspirerer, og egen oversikt bakerst over nyttige lenker gjør boka til et godt verktøy for lesere som vil gå videre med det boka har gitt dem.

Jeg nøler ikke med å anbefale boka! Og gjetter på at hennes neste bok vil handle om hundekjøring, langdistanse og/eller generelt…

For ordens skyld: Gjennom hundekjørermiljøet har jeg møtt Nina og kjenner henne litt. Jeg har dog forsøkt å være mest mulig objektiv i min vurdering av boka.

Legg igjen en kommentar

