Adolf og Imenhop

Jeg var på kirkegården i et annet ærend og kom forbi en stein med fascinerende farger på, ikke minst på grunn av steinlav som vokste der. Så jeg studerte gravsteinen litt og knipsa et bilde. Just in case, tenkte jeg. Inskripsjonen på den doble gravsteinen var hugd inn i hvit marmor, og mangelen på fargekontrast gjorde det vanskelig å lese. Jeg fikk med meg at begge de gravlagte var døde på 1890-tallet, og trodde det var lenge før kirka ble bygd. I bakhodet registrerte jeg at navnene på steinen var litt uvanlige, men sa til meg selv at ‘det skal jeg finne mer ut av senere’. Da jeg kom hjem, studerte jeg bildene mer nøye.

Og da fikk jeg meg et mysterium.

Brødrene Jakobsen hviler her

Det viste seg nemlig at det var to brødre som var gravlagt der, Peter og Carl Jakobsen. Ved nærmere ettersyn var de døde med bare 40 dagers mellomrom; Peter døde 19. desember i en alder av 24 år – broren Carl døde 28. januar det påfølgende året, i en alder av 27 år. Stakkars mamma Jakobsen, tenkte jeg.

Og så lurte jeg litt på hvorfor de var begravet sammen. Var det en sykdom som hadde tatt dem begge? Menn i 20-årene på den tida var gjerne gift og hadde egen familie, men ingen av disse var gravlagt med tanke på at kona senere skulle komme ved siden av dem. Var de evige ungkarer; var det noe med dem som gjorde dem uegnet for giftemål etter datidens standard? Kanskje lever det noen et sted som vet noe om dem. Etter steinen å dømme kom de fra en relativt velstående familie, og det at Carl var skrevet med C – forfinet, i motsetning til det nordnorske, jordnære Karl-navnet – tyder på at noen i familien har vært lokale storfolk av et eller annet slag.

Adolfs navnestatistikk

Men det som fascinerte meg mest var mellomnavnene deres. Adolf og Imenhop. Hvor ofte hører du det? I og med at de levde før Adolf Hitler kom til makta var kanskje ikke Adolf så uvanlig da som det er i dag. Oversikta fra Statistisk Sentralbyrå viser at Adolf var et svært populært navn på den tida disse karene døde (statistikken strekker seg ikke tilbake til det tiåret da de ble født). Utover 1900-tallet falt det drastisk i popularitet, og fra 1930-tallet og utover var det knapt noen som ble døpt ‘Adolf’ i Norge. Det kan nok ha sammenheng med en viss tysker.

Imenhop (t.v.) og Adolf (t.h.)

Men det andre mellomnavnet fascinerte meg enda mer Imenhop. Peter Imenhop Jakobsen. Hvor i alle dager kom Imenhop fra? Du vet hvor lett det er å finne ting på gugel? Hvis du gugler ‘Imenhop’ får du opp tre svar. Totalt. På hele internettet finnes det tilsynelatende tre artikler/tekster som nevner Imenhop. Men den ene av dem viser seg å være en artikkel som i pdf-format sier ImenhoF, ikke med P til. Så da står vi igjen med to svar på hele internettet. Den ene forteller at Imenhop er en mumie (Imenhop III faktisk, så kanskje det fantes to foregående?) på et spillnettsted som heter Fumbbl. Den andre er mer interessant. Den forteller at Imenhop bygget verdens første steinpyramide nesten 3.000 år f.Kr, til ære for en farao i Egypt (Zoser).

Men hvordan kom navnet Imenhop fra Egypt for 4.700 år siden til Saltstraumen i noenlunde vår tid? Se, det kan ikke internettet – eller gravsteinen – fortelle meg. Og jeg undres. Gugel er knapp, AltaVista finner ikke noe, Kvasir holder kjeft og selv allvitende Wikipedia har ikke noe Imenhop. Encyclopedia Britannica vet ingenting og Store Norske er taus. Bygdeboka for Salten har jeg ikke konsultert, men det er kanskje på tide? Jeg kan jo ikke gi meg nå.

4 thoughts on “Adolf og Imenhop

  1. Det var nok ikke så uvanlig den gangen at to søsken døde med ikke så langt mellomrom. Tuberkulose var den store og smittsomme dødsårsaken blant mange unge, og da hadde de kanskje vært syke i mange år og ikke særlig egnet til giftemål.
    Så stakkars mammaer på den tiden!
    Og det med fine navn – gamle nordlandske kirkegårder kan være et studie i fine og merkelige navn. Gjerne etternavn som fornavn og jo finere jo bedre! Så dette er nødvendigvis ingen fin familie! Men kanske er den virkelige historien om disse to en helt annen..

  2. Imenhop-navnet var fascinerende, og god research! Nord-Norge er fullt av eventyrlige navn, og dette var ett av de aller beste. Jeg følger med dersom bygdeboka skulle fortelle deg noe mer.

  3. Utflytta: Velkommen hit! Nei, jeg vet… Det var jo vanlig helt frem til min fars generasjon, strengt tatt, vi har jo noen i familien. Kanskje var det sykdom, kanskje var det havet. Det vet jeg ikke, men jeg er veldig nysgjerrig 😉

    Og apropos navn: Det finnes en kirkegård et sted i Vesterålen jeg er veldig begeistra for, og håper å komme meg dit i sommer for å knipse og notere, og kanskje blogge. Det er hele gravsteiner ‘fullskrevet’ av lovord om den henfarne – i tillegg til navn osv står det mye mer. Festlig sak i utkantan!

    Torjo: Velkommen hit, du også, hyggelig å se deg på denne arenaen til ei forandring 😀 Jeg må nok konsultere bygdeboka (eller det lokale kirkekontoret?) etterhvert, men det kan komme til å ta litt tid… Skal holde deg orientert, one way or the other!

  4. Edit: Dette er i ferd med å bli interessant – jeg har funnet ut at ‘Imenhop’ slik det er omtalt i boka som gugel viser til/kommer opp med, er en variant av navnet til en fyr som er langt mer kjent som Imothep!

    For en enkel introduksjon se hva Wikipedia sier (utdrag): …var den første arkitekt og lege i historien som vi kjenner ved navn (…) Han var en av de største gammelegyptiske vismenn (…) Han kan også ha vært ansvarlig for den første bruken av steinsøyler i arkitekturen. (…) Imhotep var også poet og filosof. (…) Stedet for Imhoteps grav er ennå ukjent.

    Men hvordan navnet kom til Saltstraumen, og i Imenhop-form (vs Imothep) er fortsatt et mysterium. Jeg gir meg ikke 😉

Legg igjen en kommentar

