For dagene er … raske!

Jeg vet ikke hvor de ble av. Dagene, altså. Jeg titter på kalenderen og det er mandag. Så trekker jeg pusten, jobber litt, sover litt, spiser litt, og vips er det helg. Jeg velger bort søvn innimellom, men det er verdt det. Selv om det går fort. Det ble juni før jeg rakk merke at mars og april var borte, og mai var bare et komma i tilværelsen. Og akkurat da jeg var i ferd med å forstå at det snart var sankthans sa det schwupp og så er det juli. Jeg aner ikke hvor dagene blir av. Men de er i alle fall gode, de langt fleste av dem.

Melkebartemafiaen

Noen av dagene har blitt tilbrakt sammen med den til venstre her. Det er en fem uker gammel valp av typen alaska husky, og han flytter hjem til meg i mitt nye hus om tre uker. I mellomtida er jeg hyppig på besøk og satser på å bygge bånd til hunden hele veien. Så langt liker jeg veldig godt det jeg ser av personligheta hans; han later til å bli en avbalansert fyr med god evne til konsentrasjon og tilstedeværelse. Når de andre valpene fyrer hverandre opp og løper rundt over hele hundegården, utforsker han det han føler for der og da, før han kommer bort til meg, legger seg ved føttene mine og slapper av. Jeg håper han fortsetter med det.

Ned til vannet skal vi!

En heldig dag var jeg tilfeldigvis innom når spannet skulle ut på trening. Og siden treningsdoningen er laget for en kjører og en passasjer, ble jeg invitert med. Svaret mitt sier seg selv. Ned til vannet, opp den lange bakken, ned igjen (med bremsene på!) og til slutt ut i vannet var fasiten. Innerst i den nærmeste bukta av vannet du ser på bildet fikk hundene løpe ut i vannet mens vogna stod tørt og fint på bredden. De firbeinte fikk drukket og kjølt seg litt ned, før de tok de siste par-tre hundremetrene hjem til kennelen igjen. (Klikk på bildet for å se bevis!) Jeg koser meg hver gang jeg får være med og kjøre hunder.

Hundeknask!

Variasjon i kosten er bra, ikke bare for mennesker men også for hunder. Alaskahuskier jobber utrolig intenst og trenger i perioder svært mange kalorier per dag for å ikke tape vekt når de trener og aktiviseres. Tørrfor og våtfor er vanlig, og innimellom vanker det en og annen godbit. Disse hundene var heldige og fikk hvert sitt stykke frossen laks å tygge på! Laksen hugges opp i passende porsjonsstykker og gis til hundene mens den enda er frossen. Gnaginga gir hundene mental stimulans og underholdning, samtidig som det er veldig bra for tannhelsen deres. Så får det ikke hjelpe at jeg helst ville legge laksen i stekeovnen, innpakket i folie med diverse tilbehør 😉

Utsikt fra bussvinduet

Når det blir intense jobbperioder, hender det seg at den eneste friske lufta jeg ser og puster i, er den som befinner seg mellom jobben og senga hjemme. Og nå som jeg har flytta litt på meg, betrakter jeg omgivelsene fra bussvinduet i stedet for fra sykkelsetet. Gyldne kveldshimler mot nord har blitt bytta ut med Børvasstindan, Saltstraumbrua og en tidvis speilblank fjord mot sør. Det gjør meg ikke noe at jeg ‘går glipp av’ gyldne sommerkvelder med midnattsol rett i nærheten. For jeg venter på vinteren og mørketidslyset over ‘tindan. Det er DA utsikta mi virkelig kommer til sin rett, tro du meg.

Mololiv en sommerdag

Og innimellom får jeg heldigvis muligheten til å gjøre de ‘Bodøurbane’ tingene jeg er så glad i, som å ta en tur ut på moloen. Sol og mange varmegrader gjør ingenting de dagene; de er hjertelig velkommen! Småbåthavna og moloen er veldig gjestfrie mot både lokalbefolkning og turister, og det finnes mange muligheter til å slå seg ned for kortere eller lengre tidsrom. Det lukter salg og hav og fisk, måkene skriker og tjelden kviner, båtmotorene dunker og rekeselgerene har allverdens med tid der de liggger innerst i havna og tilbyr ferske varer.

Jeg kunne vært mange steder i verden akkurat nå om jeg ville. Spennende utland og skumle langtvekkland, for eksempel. Travle Europaland. Men jeg vil ikke være noe annet sted enn akkurat her, akkurat nå.

2 thoughts on “For dagene er … raske!

  1. -Og når vi var hos deg opplevde eg at dagane var lange. Ikkje fordi vi kjeda oss, men fordi vi gjorde mange ting, koste oss og dro gjerne avgarde når andre meiner det er leggetid. Fint. Takk! 🙂

  2. Dagene er ofte lange, og gode! Og selv takk!! Men det er uvant å ha så mye fri som jeg hadde de dagene! Det var fantastisk fint med de turene vi tok, spesielt den etter-leggetid-turen, og avslutninga på den 😉 Jeg koser meg med lange dager, men når jeg ser tilbake på dem ‘under ett’ har de gått veeeldig fort.

    Nevnte jeg at jeg har havna på firedagers spontan-mini-ferie?

Legg igjen en kommentar

