FINN2010 inntar stranda

Mot Mjelle

Etter et par dager på fjelltur var det på høy tid med en strandtur. Og med en vakker sommerkveld i levelig bra temperatur, var det i realiteten bare ett alternativ som stod på plakaten: Mjelle. Ikke bare ville jeg gjerne vise frem stedet, også flere av gjestene har hørt om Mjelle og kunne strofer av sangen. Du må ha vært der førr å kunn’ førrstå, så jeg måtte simpelthen ta dem dit. Bort her skulle vi, til der bergveggen stuper rett ned.

Landegod og blankstille hav

Allerede ved utgangspunktet for turen var utsikta fantastisk – her ser du Landegode. Det var nesten speilblank fjord, temperaturen var på 20-tallet og gjestene koste seg med utsikten til en kort vandring uten nevneverdige høydeforskjeller eller elvekrysninger 😉 Fjellturen tidligere i uka satt i kroppen for noen av dem, og da var en tur til Mjelle ganske ideelt for å løse litt opp i kroppen.

Mjelle e førrskjelli fra alt anna

Gjestene ankommer Mjelle og innser at jeg ikke har overdrevet reklamen. Sanda er faktisk lilla her, og stranda er faktisk det enesten som skiller fjellveggen fra storhavet. Det stemmer at du kan se Lofoten i horisonten, og at her er så lite folk noen ganger at man føler man har allverdens plass. Vi fant oss et fint sted like ved vannkanten, og både to- og firbeinte sjekket vannet. I alle fall noen av oss!

Ice, ice, baby!

Elleveåringen tester vannet – dette har han gledet seg til helt siden mamma på fjellturen lovet at han skulle få bade på Mjelle. Selv var jeg uti og vasset til vannet nådde litt over knærne, men elleveåringen og storebroren tok den fullt ut og bada i temmelig lang tid. Tørketurer på land innimellom var dog obligatorisk.

Sorg i Taremareby

Jeg fant, jeg fant! Storebror kjente noe som kom borti beina, og da han sjekka hva det var, fant han denne. Ei død krabbe drev på havbunnen like ved stranda. Tolvåringen var snar til å dykke og bringe fangsten i land. Vi skjønte ikke helt hva greia med øynene var, men kanskje noen kan forklare det? Etter en diskusjon ble det klart for ham at ei død, tørr krabbe neppe ville overleve turen herfra og hjem, så liket ble lagt tilbake omtrent der det kom fra.

Some kinda blue. Og lilla sand.

Klokka er nesten sengetid for barna, men vi tar det med ro. Noen går i forveien og romantiserer litt (de skal gifte seg om ikke lenge!), andre sørger for at søte små blir tørket og varme før de legger i vei på returen. Og noen av oss gikk litt for seg selv for å få fine bildevinkler og utforske litt. Bak Karlsøyvær, de nærmeste øyene og holmene, ser du biter av Lofoten stikke opp. Dit skal vi om ei lita stund.

Natta er lang, stien er kort...

Tilbakeveien er like frodig som veien frem. Voksne og barn koste seg stort, og de firbeinte viftet ivrig med halene sine, de også. Ser du firbeinte Buster i bildet? Vi fant blomster som vanligvis blomstrer rundt sankthans, så det er tydelig at naturen er forsinka på grunn av en relativt kjølig vår og forsommer. Men hva gjør det når hele verden blomstrer i julivarme?

Sommer, sol og litt stille hav

Vi er tilbake der vi starta, i bukta ved parkeringsplassen. Den er i realiteten bare ei gresslette, men den har god plass. Sauene går i fjæra, og sist jeg var her kom jammen en rev tuslende over svabergene. Denne dagen var det solstråler, søringer og firbeinte sommergjester som lekte seg der. Fjæra gjorde at sjølukta ble ekstra intens, og det var flere enn jeg som simpelthen stilte seg der med lukkede øyne og åpen nese…

…og snart gikk turen videre. Igjen. Det er gode tider om dagen.

3 thoughts on “FINN2010 inntar stranda

  1. Ja, du formidler virkelig gode tider i både tekst og bilde 🙂
    Storkoser meg med å lese om turene deres, jeg. Akkurat her hadde jeg nok kunne falle til ro, tror jeg. Trolig det perfekte miljø for min del. Har funnet min variant av dette i nærheten av Trondheim. Kanskje jeg tar bloggbesøkende med på en tur dit snart…?

  2. Ståle: …og kanskje jeg tar blogglesere med dit en dag, på årntli? 😉

    AltGodt: Absolutt! Bare du som manglet, egentlig…! 🙂

Legg igjen en kommentar

