Salt lykke

Vi var ikke alene der!

Og når været overrasker meg og kommer med varme og oppholdsvær, er jeg ikke i tvil om hva jeg helst vil. Jeg tar den lille nyanskaffede i band og tusler til fjæra. Komfortabelt sakte, fordi han er liten og ikke skal slites ut. Vi går forbi hager som dufter av syrin og hegg, langs fortauet forbi butikken der snuten flyr mot ispapirene som noen har slengt på bakken. Videre bortover forbi veien opp til vorsteheren vi møtte her om dagen, og videre bortover. Ned mot elva, forbi skolen og til enga med hestene. Han ser dem, lukter dem og er fryktelig nysgjerrig. De ser ham, men bryr seg tilsynelatende ikke. Strømgjerdet skiller dem uansett fra hverandre.

Like glad i fjæra som eieren sin

Så går vi over veien og ned den lille traktorveien som fører til fjæra. Han svinser lykkelig bak og ved siden av meg. ned veien, bortover stien. Når gresset på hver side er dobbelt så høyt som ham, blir han ikke redd. Tvert imot. Han bykser uti med dødsforakt og spretter som en hare hit og dit. Jeg ser at han ler inni seg og fryden lyser ut av øynene. Så er vi nede i fjæra. Han får snuse på tang og alger, skjell og fjær og måkelort. Duftene av blomstrene fjetrer den lille snuten, og han beveger seg ivrig fra gult til lilla til rosa til hvitt til blått. Og tilbake. Som om han ikke får nok.

Han er sliten, den lille, vi har gått langt for en liten valp og jeg ser at han glipper litt med øynene og vil sove. Men hver gang han har lagt seg ned og krøllet seg sammen til en liten ball, som huskyer gjerne gjør, setter han seg opp igjen. Alltid med ansiktet vestvendt. Det er som om han ikke kan få nok av utsikta. Så der sitter vi, valpen og jeg, og nyter utsikta på både kort og langt hold. Nyter oppholdsværet, varmen, den lune brisen som smyger seg inn uten å kjøle oss ned.

Hvem trenger sol når man har dager som denne?

5 kommentarer om “Salt lykke

  1. Og hvem trenger sommer strand-eventyr når man får sjansen til å lese en blogg som denne ? 🙂

    Det altid er overraskende å observere den visste effekten at et par ord, nettopp svarte tegn på en hvit side eller skjerm, kan en gang ha på noen som bare leser dem helt tilfeldigvis.

    Jeg husker ikke hvordan jeg hadde funnet linken til bloggen din, lenge siden. Kanskje med en kommentar du hadde skrevet i en annen blogg, Alt jeg vet er at jeg har helt nylig begynt å lese flere innlegg. Og funnet dem fine, flotte, og virkelig rørende.

    Er det ikke rar at en storbyinnbygger som meg (som var født og bor i Paris), etter å ha lest noen a dine sider, føles en slik uhyre lyst til å dra like snart som mulig til dine øyer, og besøke dem igjennom alle årstider ?

    Er det ikke rar at en fullstendig fritenker som meg plustelig har på følelsen at en fullstendig stillhet på en sommer ettermiddag, eller den gløden av en forsamling på en julaften, i en tre bygd kirke i verdens ende, nemlig en lite øya i Nordland, kan være en av de vikgstigste opplevelser han ville gjerne kjenne ?

    Din blogg byr en fantastisk reise gjennom et fantastisk land, Elisabeth. Tusen takk for at du deler den her, og får andre folk å kjenne den.
    mvh

  2. Gode Geitost,
    tusen takk for fantastisk tilbakemelding! Jeg ble skrekkelig glad da jeg leste den. You made my day 😀

    Men det er ikke rart at en storbyboer som deg kjenner dragninga nordover. Det er ikke det. Jeg har selv bodd i/ved flere store byer (London, Beograd, Munchen…), og jeg opplever ikke noen motsetning mellom å elske London og elske småturer med hunden min her. Hvor man bor handler mye om hva man vil prioritere i livet, og hvis man har stor livsappetitt og gleder seg over mangt, er det ikke annet enn rimelig at man noen ganger må prioritere ting opp og ned, hvor gjerne man enn skulle hatt alt på en gang 😉 [At dette betyr at man noen ganger må tenke igjennom prioriteringene/valgene sine, er en annen sak som jeg ikke går inn på her. Det kjenner du sikkert til selv!]

    Jeg håper du fortsetter å lese bloggen min. Og hvis du virkelig VIL nordover for å smake på hvordan verden kan arte seg her oppe, er du hjertelig velkommen! Jeg har god plass til gjester. Tenk gjerne over det, om du vil. 🙂

  3. Gode Geitost ?!

    Jeg måtte bare le da jeg leste det !

    Jeg har spist forskellige typer geitost, kokt ektegeitost fra Norge eller frisk «pélardon», «chabichou», … osv som skapes på mange former i Frankrike, og alle smakte kjempegodt, men siden jeg har valgt dette nicknavnet, har jeg aldri tenkt om meg selv som en «god» geitost».

    Da jeg skrev min kommentar til din blogg, har jeg lurt på om jeg burde fortelle at jeg heter Alex. Nå skjønner jeg at det skulle vært nyttig !

    Faktisk, de meste byboere som tjener penger pleier å flytte til naturen (landet, fjell, sjø, …) like ofte som de kan, og på den måte kan man vel si at det finnes ikke noe grunnlag til en motstand mellom by og landet.
    For oss, sør/midt europeere, Norge er ikke en hva som helst natur. Norge er en slags myte.
    Dette landet er ofte tenkt som en fascinerende blanding av fjorder, midnatt sol, uendelig vinter, nisser og troll, og, i mange franskmenns innbilning, det er først og fremst vikingenes landet.
    (Du sannsynligvis vet at det finnes et område i Frankrike som kalles «Normandie», og dets inbyggere kalles «Normands». Meste der er sikkre at de har en direkte opprinelse fra disse vikingene som invaderte området for mere enn tusen år siden, og mange franskmenn er stolte av dette fantasifedrelandet, som betyr for dem at de kommer fra et sterkt folk !).
    Det er mere eller mindre det vi leter etter når vi reiser til Norge, tror jeg : merker av en tapt høyhet.

    Det jeg føles har alltid vært litt forskellig enn dette. I mine øynene, Norge, og de europeiske nordiske land generellt, har lenge vært en virkelig modell for sosial likestilling. og et land til frie kvinner. Et utseende av hva vårt samfunn burde se ut i fremtiden.
    Ved å tenke hovedsaklig på politiske eller sosiale spørsmål, hadde jeg neste glemt at Norge er et vakkert land, befolket av et vennlig folk. Din blogg har heldigvis fått meg å minne dette. Og for det ville jeg takke deg.

    Min ferier begynner nå, så skal jeg finne tid for å lese mer av din blogg. Og jeg skal gjerne fortsette å lese den i fremtiden, selvfølgelig, i først grad dine kommentarer om bøkene du leser.

    Og tusen takk for invitasjonen. Jeg bør tenke seriøst på denne.

  4. Når jeg leser det du skriver, lurer jeg på hvorfor du ikke blogger selv, Alex/Geitost! 🙂 Jeg har ikke så mye å legge til; men jeg er glad du liker bloggen min. Har sogar oppdatert bok-sida nå, fikk en fin påminnelse fra deg til det!

    Det er nesten så jeg får lyst til å dra til Frankrike og prate med deg om sammenhengen mellom gamle dagers bilde av et sterkt Norge og dagens bilde av et vellykket land med gode sosiale og politiske rettigheter (inkl. likestilling) – og om alt man ikke alltid tenker på mht begge de to… Men kanskje du tar invitasjonen på alvor en gang?

    (Beste geitosten jeg har smakt, for ordens skyld, var hjemmelaget geitost fra Tsalka i sydlige Georgia; laget av henne som serverte den til meg. Tsalka er en lutfattig by langt oppe i fjellet i Kvemo Kartli-regionen i Georgia, og i Sovjettiden var distriktets geitost etter sigende den foretrukne osten hos Stalin i Kreml. Jeg forstår hvorfor!)

  5. En blogg selv ? Hmmm – Etter ved å ha skrevet kanskje ti rimelig fine innlegg, ville jeg vært helt tom, tror jeg ! Men om jeg en gang skriver noe interessant på en blogg, så lover jeg at jeg skal la deg å få vite.

    Ja, jeg faktisk har likt det jeg har lest fra bloggen din. Du skriver om Nord-Norge, som jeg ikke kjenner i det hele tatt men er høyt nysgjerrig etter (landskaper, folk og kultur, inkl. samer) . Og du har en flott stil.

    Takket være til din blogg, har jeg allerede lært hvem er Ketil Stokkan (okei, kanskje ikke absolutt uunnværlig), hvem er Kari Bremnes (det synes mer lovende, selv om jeg har ennå ikke hørt eller lest noe av henne, men jeg håper det kommer snart), og jeg har lest at du liker én blant bøkene som ligger på haugen ved sengen min (Pettersons “Jeg forbanner tidens elv”), som jeg vil snart lese med stor glede pga din god kritikk !

    Ha en fin helg.

Legg igjen en kommentar

