Happy to be wrong this time

Bakom gresset lurer stranda

Det skulle bli en av de ettermiddagene, en av de kveldene. En av de jeg trodde vi ikke ville oppleve i sommer, en av de jeg trodde tida hadde løpt fra siden kalenderen hadde bikket august. Jeg hadde glemt at august kan overraske med hva som helst. Kanskje august blir trøsten etter at de to foregående månedene slo seg helt vrange?

Utsikt rett vest

Vi hadde bestemt oss for å grille til middag ei stund etter at jeg kom hjem fra jobb, gjestene og jeg. Hadde sett for oss grillen på verandaen og kort vei til både kjøkken og do. Så feil tok vi. For været spilte opp med sol, blå himmel og drøye 20 grader i skyggen, sammen med en varm bris. Det var dermed ikke vanskelig å ta valget om å ta med seg mat og dyr ut på tur; ut mot havet. Innerst i en vestvendt fjord fant vi vårt paradis.

Tysker med fotodilla og god utsikt

Tyskerne storkoste seg ved sjøen. De vandra rundt omkring, studerte maneter som hadde stranda i fjæra, botanikeren sjekka alle blomstene i stor omkrets, fotoentusiasten prøvde flere linser og knipsa både levende og døde motiver. Det lille dyret slokna på en gressflekk blant svabergene allerede før grillen ble tent. Han våkna ikke før vi var ferdige med å spise.

Tysk feriegjest møter norsk rødt fe (i sort!)Muligheten bød seg, og vi takket ja. Dermed ble det ikke bare en tur i fjæra, det ble også en tur ut i marka og opp på et høydedrag. Fjell kan man ikke kalle det, men slik naturen er formet har man likevel fantastisk god utsikt fra toppen av lia vi skulle til. Underveis hilste naturligvis den ene feriegjesten på en lokal innbygger – men uten fristende mat i handa, ble det et kort avstandsmøte.

No ser eg atter slike fjell og dalar...og ein fjord!

Helt innerst langs veien, der den bøyer seg og svinger fremover mot målet igjen, var utsikta helt fantastisk mot øst. Ikke bare lå der et høyt skylag som ga rom for en brøkdels regnbue. Nei, innerst i fjorden kunne vi også se Sulisfjellene og Blåmannsisen! Du ser den du også, isbreen ligger rett til høyre for lyktestolpen. Neste sommer er valpen min stor nok, så da finner du meg på streif der inne innimellom. Garantert.

Utendørs nettverk

Lille Petter Edderkopp har satt opp nettet sitt på et utsatt sted – hvis da ikke målet var å skaffe seg drikke, heller enn noe fast føde 😉 Nede i lyngen, på jakt etter blåbær et annet sted på tua, kom jeg over dette lille spinnet som glitra i sølv. Jeg skulle vært Buster eller Ståle og lekt med makrolinsa, men det er jeg ikke og det har jeg ikke. Men du får forhåpentligvis et lite inntrykk av det lille, våte, vakre likevel.

Tysk favorittsysselresultat

Tyskerne var overmåte begeistra over at blåbæra var i ferd med å bli moden. «Kan man bare spise den uten videre? Må man ikke vaske den først?» spurte de. Fra barnsben av har de lært at man ikke skal spise noe som vokser lavere enn 50 cm over bakken i skogen, siden hunder og ville dyr kan ha tisset på det, så man blir syk av å spise det. Stakkars folk. Som ofre for gjenstridig vranglære har de gått glipp av mange gleder underveis. Heldigvis er jeg en racer på sannferdig informasjon som fører til at folk tør ta nye valg om essensielle ting – som blåbærspising. Disse bærene levde ikke lenge etter at bildet var tatt…

Noen som kjenner noen og noen som kjenner meg

Det er gjerne sånn det blir, og jeg elsker det. Man avtaler å gjøre et eller annet, og så er det noen som kjenner noen som kjenner noen som gjerne vil bli med, og vips vokser gruppa uten at noen anstrenger seg av den grunn. Sånn var det med FINN2010, sånn var det med hytteturen, sånn var det med denne kveldsturen. «Ho S hørt at vi sku på tur så ho villa gjerna vær’ med, æ håpa det e greit?» Naturligvis var det helt greit for oss. Praten gikk livlig mellom S, lokalguiden og den ene tyskeren der de tråkla seg bortover stien gjennom furuskogen.

Bygda. Fjellene. Lykkelandet.

Vel oppe tok vi av til høyre etter ei stund, slik at vi kom ut på pynten som ga oversikt over bygda – og mye mer. Mot vest så vi utover fjorden, mot øst skimta vi Sulisfjellene over og mellom skogen. Mot sør hadde vi Børvasstindan, lillarosa i kveldssola. Men mot nord. Mot nord så vi bygda, for det første. Og bortenfor så vi et uendelig landskap av fjell – Steigtinden, Mjellefjellene, topper fra Kjerringøya, fra den nye Sjunkhatten Nasjonalpark og Heggmofjellene. Tyskerne ble halvt lattermilde, halvt glade, da de fikk med seg at det fantes en postkasse her hvor man kunne skrive inn navnet sitt. Nå finnes det bevis for at de var her.

Takk for besøket, og velkommen tilbake...

Feriegjestene har tilbakelagt nesten 150 kilometer over Saltfjellet og brukt over to uker i villmarka. Men ville dyr har de ikke sett, knapt nok et lemen. Rein, elg, rev og andre rovdyr har glimret med sitt fravær, til tyskernes skuffelse. Gleden var derfor stor da denne karen kom for å hilse oss farvel da vi forlot bygda! En treårig elgokse i mektig majestet sto i skogkanten og lot seg villig besiktige og fotografere fra litt avstand; verken åpne bildører eller blitz lot til å affisere ham for mye. Som om ikke det var nok, slo en rødrev følge med bilen et stykke på tilbakeveien. Da var tyskerne mer enn veldig fornøyd.

Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

3 kommentarer om “Happy to be wrong this time

1. Fin tur, hadde nærkontakt med en elgokse i går, fikk noen fine bilder, men ble litt redd da den gikk mot meg. Tror brunsttiden nærmer seg så man bør ikke gå for nær, heldigvis snudde han og sprang til skogs, bare et hav av insekter var igjen.

2. Einar: Det var en kjempetur! Men har lyst på tur på Straumøya også snart, elg eller ikke 🙂 Vi var i bil hele tida, var egentlig på vei hjem og så sto den plutselig der. Ville ikke gått for nære i marka, nei…

Anki: Takk!! Og … pøh… Det er vel en prioriteringssak, tror jeg. Hva man bruker tid på. Jeg har et lass hybelkaniner, om det er noen trøst 😀