Livskraft i Lødingen

Husker du denne? Den har fått en oppfølger! Strømninger har et annet navn – og hører sammen med Livskraft.

Heidi Nygård: Livskraft (TRAFO)

Da jeg skrev det forrige innlegget, trodde jeg at tittelen på trafokunstverket jeg da presenterte het ‘Strømninger’. I virkeligheten het den ‘Kystkraft’, noe som stemmer bra med motivene. Denne trafoen heter Livskraft. Motivet på trafoen er simpelthen et hus som er skildret fra fire vinkler, vist på hver sin side av trafoen. Denne trafoen står bokstavelig talt midt i trafikken i Lødingen, for den er plassert i utkanten av parkeringsplassen hvor busser og taxi har sitt stoppested i Lødingen sentrum. Ica er rett over veien, og gata i bakken du ser bak trafoen fører opp til både butikker og sentrale offentlige bygg. Hvorvidt det er symbolsk at et kunstverk med navnet ‘Livskraft’ har en så sentral plassering i bybildet, vet jeg ikke.

Det er lys i vinduene, og jeg kan ikke dy meg for å tenke på sangen ‘folk i husan’. Lys i vinduene betyr at huset er bebodd, det gir varme, ly og forhåpentligvis ro til menneskene i der. Huset med varme og lys er en en kilde til livskraft for menneskene som bor der, og i tråd med det politiske budskapet i den nevnte sangen; bebodde hus langs kysten og i utkantstrøk er med på å gi liv til små lokalsamfunn, og til landet forøvrig. Så selv om jeg syns denne skulpturen er litt kjedelig, ser jeg likevel et underliggende budskap med mye symbolikk i seg – hvis jeg bare er villig til å se etter.

Jeg skulle gjerne gitt deg et musikalsk tilbakeblikk. Men selv om jeg har funnet sangen hos Synline, klarer jeg ikke finne url’en den spilles fra. Jeg håper du heller kan klikke på denne linken, så finner du videoen og sangen det gjelder helt nederst i innlegget. Enjoy! Og har du mer teknisk innsikt enn meg og vet hvordan dette kan gjøres, setter jeg pris på tilbakemelding 🙂

Trafokunstverket ‘Livskraft’ presenteres forøvrig som «en frittstående fortsettelse av prosjektet Trafo«, og det er Hålogaland Kraft og Lødingen kommune som står bak som sponsorer av verket.

3 thoughts on “Livskraft i Lødingen

  1. Hei!
    Det er jeg som er kunstneren, og jeg kom tilfeldigvis over disse sidene hvor trafoene jeg har utsmykket er omtalt, kjempeartig!! Sjøl om trafoene blir omtalt som kjedelig:-) Tanken bak siste trafo, livskraft, er riktig. Huset er faktisk et reelt hus på Lødingen, hvor min gamle tante bodde. Der var det alltid kjekt å komme, til kaffe og boller fra bakern over gata, når vi kom på bytur fra Vestbygda, for kjempemange år siden….her var det lys og varme……og det lyset og varmen trengs fremdeles sårt i et lite samfunn med avfolkning og lite jobber…….
    Hilsen Heidi

  2. Heidi, velkommen hit – og så morsomt at du fant innlegget! Hyggelig å få med seg dine tanker bak Livskraft 🙂 Jeg er gjerne i Lødingen i forbindelse med turer på hytta vår, som ligger i Kanstadbotn.

    Og i sin tid (din barndom?) hadde min onkel faktisk apotek i Lødingen, men det var før jeg ble født. Da kom gjerne mamma fra Lofoten og kusina fra Narvik, og så bodde de hos tante, onkel og kusinene sine.

    Den av ‘dine’ trafoer jeg liker best, er utvilsomt den på Sortland. Den ser jeg med ett at jeg faktisk ikke har blogget om, enda jeg har bildene klare. kanskje på tide å foreta seg noe der…? 🙂

Legg igjen en kommentar

