Når borte kjennes veldig hjemme

Saltenfjorden fredag kveld

Ikke bare var det helg. Nei, det var over 60 timer som lå foran meg uten at noen av dem måtte brukes til jobb av noe slag. Jeg skulle jobbe frivillig, skulle dra bort, gjøre en innsats og etterhvert komme hjem igjen. Men jeg hadde fri. Helt fri, og alle aktivitetene denne helga var selvvalgt og kunne droppes på et øyeblikks varsel om jeg skulle finne det for godt. At det hele startet med en båttur mens sola etterhvert gikk ned, var simpelthen en bonus.

Børvasstindan og Saltstraumbrua i solnedgang

Varierende vær gir spennende motiver. For eksempel Børvasstindan i skygger mens Saltstraumbrua skinner som gull. Straumen var for sterk til at vi kunne seile gjennom den, for båten var tungt lasta. Derfor tok vi den lange veien, rundt hele Straumøya og til land ved ei brygge på fastlandet bak. Et stykke utenfor høyre billedkant fant vi flytebrygga hvor vi skulle i land, både to- og firbeinte, for å tilbringe ei helg ved havet.

Moon rise at sunset

Torsdagen hadde bydd på fullmåne. Fredag ettermiddag kom en nesten full måne opp i nordøst mens vi tøffa utover fjorden. Jeg bor ikke langt unna foten av fjellet litt til venstre i dette bildet. Hadde jeg ikke vært ute på fjorden, blant bølgeskvulp og solnedgangsbris, er det ikke umulig at jeg ville vært i fjellet i stedet. Sammen med den firbeinte, som sov i dørken da dette bildet ble tatt. I stunder som denne er det godt å være ute uansett.

Høstkvelden var fargerik

Høstmørket hadde knapt begynt å komme i august før jeg så det første nordlyset. Sist vinter var det knapt nordlys, men denne høsten har jeg allerede sett mer nordlys enn hele forrige sesong sammenlagt. Det lover godt. Dette bildet er tatt mot nordøst fredag kveld i 23-tida. Vi hadde akkurat spist og kost oss inne, og jeg var ute en tur. Det varte ei stund før jeg gikk inn da belysninga var som dette utendørs… Legg til en nesten full måne utenfor høyre billedkant som lyste opp hele landskapet, så skjønner du hva jeg mener.

En velkommen overraskelsesgjest

Jeg vet jeg bor i nord, i det arktisk strøk. Jeg vet at det er slutten av september og at det snart kan komme sne på bakken – i fjor var det faktisk sne på fjellovergangene her denne helga. Men likevel. Det hender årstidene flyter litt over i hverandre. Om morgenen etter nordlysnatta var det rim i gresset. Litt utpå formiddagen fant jeg denne neslesommerfuglen sittende på muren til det lille sauefjøset. Heldigvis var han utenfor rekkevidde for den lille firbeinte med den store appetitten 😉

Noen ganger er en timeout fra det vanlige livet nesten som et helt liv i seg selv, egentlig.

2 thoughts on “Når borte kjennes veldig hjemme

  1. åh, nå savner jeg Bodø og nordnorge skikkelig, skikkelig mye, nordlys og utsikt til Børrvasstindan og alt sammen, og jeg gleder meg til engang å være der igjen, ja, jeg gleder meg skikkelig!

    så takk for en fin påminnelse!

Legg igjen en kommentar

