Det er en kamp du ikke kan vinne

Høstdag ved Saltenfjorden

Du kan prøve med alt du vil. Fjerne sneen som gledet meg forrige uke. Erstatte den med gråvær og regn som pisker mot klærne og huden. Diske opp med vind som flytter hunden sidelengs og truer med å blåse meg overende i kastene. Fjerne utsikta på andre sida av fjorden og gjøre havet til en mørk, udefinerbar masse. Du kan viske bort Sandhornøya og skjule Småtindan om du vil. Jage folk flest innomhus slik at ingen er i fjæra, i skogen eller andre steder hvor jeg ferdes daglig. Det hjelper ikke.

Jeg er her. Jeg har valgt å komme hit. Jeg stortrives, og alle dine forsøk på å få meg til å lengte bort, er fånyttes. De funker ikke. Det er her jeg vil være. Det du forsøker å skremme meg med, er ting jeg opplever som fascinerende. De forsterker gleden ved å være her og gjør meg enda mer bestemt på å bli. Du kan gjøre det så surt og bistert og ugjestmildt du bare vil.

Æ gjer mæ ikkje!

4 thoughts on “Det er en kamp du ikke kan vinne

  1. Tusen takk at du ikke glemte å medbringe oss i lomma …
    (en slik beskrivelse bare gir meg lyst å bli med… )

  2. Einar: Absolutt! Og heldigvis har vi sol innimellom 🙂

    MittSnitt: Takk! (Og velkommen anytime og alt det der…)

    Geitost: Bare hyggelig! Du får komme en tur nordover når det passer for deg; gjesterommet står der…!

Legg igjen en kommentar

