Du vet at den kommer. Du vet det.

Det er fristende å spørre hvordan det står til på julegavefronten, men jeg skal ikke gjøre det. Jeg vet at mange først starter med det når adventstida melder seg, og at det å nevne det ‘allerede nå’ nærmest er å stresse folk. Det vil jeg jo ikke 🙂

Vasket og klargjort for jula

Men jeg kan jo fortelle at jeg selv er godt i rute. Allerede tidlig i oktober var jeg ca halvveis, og med de siste ukers planer og til dels iverksatte prosjekter, er det i grunnen svært lite som gjenstår. Det føles godt å være i rute, slik at det ikke blir noe stress senere i måneden. Og det er greit å være nesten ferdig med julegavene/planlegginga før jeg i slutten av måneden reiser til tigerstaden. Så slipper visakortet å gråte mer enn nødvendig på den turen… Adventskalender skal jeg også lage, til ei voksen venninne som bor utenlands. Den må sendes før jeg reiser.

Som bildet har røpet: Det blir endel spiselige gaver fra denne kanten i år. Helt siden forrige jul har jeg samlet glass etter syltetøy, tacosaus, pulverkaffe og fetaost. Her om dagen tok jeg meg en runde og fikk fjerna etiketter og vasket alle glassene, samt sjekket at de har lokk som stemmer. I skapet på kjøkkenet står de nå og venter, alle som ett, på å bli fylt av lekkersaker og deretter innpakket.

I desember får jeg dessuten gjester langveisfra – to amerikanere som reiser hit midt i den mørkeste tida nettopp for å oppleve mørketid og nordlys. Den ene av dem har vært her om sommeren og opplevd midnattssola, nå var hun nysgjerrig på motsetninga. Det blir utvilsomt pepperkakebaking og gløgg mens de er her. Og mørketur i skogen med den store lille firbeinte, som i en alder av fem måneder har vokst seg til over 22 kilo.

Jeg vet det er tidlig, men jeg må få si det: Jeg gleder meg noe vanvittig til tida som kommer!

4 thoughts on “Du vet at den kommer. Du vet det.

Legg igjen en kommentar

