La meg tenne deg litt, det er vinter

Tabloidene blir omsider nyttige!

Jeg begynte med oppskrifta fra Alt Godt. Opptenningsruller kaller hun dem. De er så enkle å lage at det er en aktivitet selv barn kan holde på med – kanskje med litt hjelp eller overvåking akkurat i dyppeprosessen. Det tok meg ikke mange timer å lage rundt femti ruller. Det er enkelt å forberede litt jul noen ganger.

Rullet, forknytt, klar til dypping

Jeg fjerna stifter, tok tre og tre dobbeltsider/ark og klippet dem på tvers i tre ca like store deler. Hver tre-og-tre-stripe la jeg så lagvis, med annenhver ‘stripe’ i motsatt retning, slik at de skulle være lette å arbeide med etterpå. Da jeg hadde klippet opp fire aviser på dette viset, hadde jeg en passelig stabel med strimler som var tre avisark tykke. Disse strimlene rulla jeg så sammen og knytta hvit, lett brennbar ulltråd rundt. For enkelthets skyld samla jeg rullene i en stor plastbolle.

Klart til bad - og smelting 🙂

Deretter var det tid for å smelte stearin i vannbad. Hadde jeg tenkt meg i det ville jeg satt på vannbadet på forhånd, slik at stearinen kunne smeltet mens jeg klipte aviser. Det skal jeg husker til neste gang. Jeg tok et syltetøyglass som jeg tror er fra Lerum, satte det i en middels stor kasserolle og fylte glasset med stearinbiter jeg har samlet ei stund. Kasserollen fylte jeg med vann til ca halvveis opp på utsida av glasset, kanskje litt mer. Deretter skrudde jeg varmen på fullt til det nesten kokte – da skrudde jeg det ned på 3 slik at det holdt seg varmt, men uten å koke.

Klare til å pakkes

Deretter var det bare å dyppe. Jeg hadde tre ark med bakepapir og det holdt til et femtitalls ruller. Først dyppa jeg den ene halvparten av hver enkelt rull og la dem på bakepapir for å tørke/stivne. Da jeg hadde gjort det med alle rullene, var de første tørka da jeg var ferdig med den siste. Dermed var det bare å starte forfra igjen; jeg dyppa den andre halvparten av hver enkelt rull i stearinen og la dem tilbake til tørk på bakepapiret. Før jeg visste ordet av det, var de ferdige.

Hvis jeg hadde startet vannbadsmelting av stearinen før jeg begynte å klippe aviser, ville det bare tatt meg et par timer å få ferdig de ca 50 rullene. Hadde jeg hatt mer erfaring, ville jeg også hatt litt flere lysestumper tilgjengelig. Ikke alle ville havna i vannbadet med en gang – det var nødvendig med påfyll i glasset ca halvveis i prosessen, siden mye ‘blir borte’ med rullene som dyppes oppi etterhvert. Men dette var bare en test – jeg ville se hvordan det fungerte før jeg gikk i gang med storskala produksjon.

Etter jul vil flere i min familie og vennekrets ha et kjekt hjelpemiddel til å tenne opp i ovner eller bål ute i naturen. Du skal ikke se bort ifra at jeg har noen sånne selv også, og tar dem i bruk. Skulle jeg slippe opp, er det bare å lage nye – det er jo så enkelt! Tusen takk skal du ha, Alt Godt 🙂 Noe av vinterkosen kan vi takke deg for!

2 thoughts on “La meg tenne deg litt, det er vinter

Legg igjen en kommentar

