Om å glede seg til noe skriftlig

Jeg skulle inn på et antikvariat og spørre etter en bestemt bok som jeg gjerne vil gi bort mens jeg er her nede. De hadde ikke den, viste det seg. Men mens jeg ventet, fant jeg ei anna bok – til meg selv. Jeg så tittelen og forfatteren, og tenkte «Den kan det bli spennende å lese!» Etter noen smaksprøver i kveld er jeg ikke i tvil.

Første gang jeg følte gleden ved å lese var mellom klokken fire og fem om eftermiddagen den 24. desember år 1900.

Siste kvelden foreslo Hemingway at vi skulle drikke et avskjedsbeger i La Floridita, hans stamkafé i Havana.

En søndag eftermiddag i slutten av mai 1930 ringte Hamsun meg opp i rikstelefon. Det hadde aldri hendt før at han brukte dette ilsomme kommunikasjonsmiddel (det hendte for øvrig aldri siden heller), så jeg var virkelig spent på hva som stod på.

Søndag drager jeg i elvebaat opover til Kautokeino, derfra over fjeldet til Karasjok og saa nedover Tana, 220 kilometer og ender i Vadsø. [Sitat fra brev fra Nordahl Grieg.]

Boka har 820 sider, og jeg gleder meg til hver og en av dem. Noe sier meg at «Harald Grieg: En forleggers erindringer» vil bli en stor leseopplevelse. Du skal ikke seg bort fra at du får litt del i det her på bloggen etterhvert.

3 kommentarer om “Om å glede seg til noe skriftlig

  1. Fantastisk! Så bra at du oppdaget den skatten. Den skulle jeg gjerne sett nærmer på. Kanskje jeg skulle ta meg en tur på antikvariat.net… 🙂 Gi oss gjerne flere drypp her!

  2. Jeg skal blogge om den, helt klart, mens eller etter jeg leser den! Anbefaler gjerne å skaffe sin egen utgave, men om du venter kan du låne min når jeg er ferdig…? Jeg har egentlig tenkt å lese et par andre, men siden Griegs bok er så lang, er den fin å lese innimellom det andre. Og inndelt slik at det er mulig uten å miste tråden. Heldigvis.

Legg igjen en kommentar

