Jeg trenger flere hyller

Det er merkelig hvordan reiser ofte får et slags tilbakevendende tema uten at det er planlagt på forhånd. Jeg har nevnt det tidligere, og denne uka skjedde det igjen. Ei hel uke ble tilbrakt i tigerstaden, og helt av seg selv ble det ei uke i bokas tegn. Det ble mye bøker. Ei opptelling viser følgende:

Jeg hadde to bøker med meg i kofferten da jeg reiste.
Jeg kjøpte tre bøker på Gardermoen før jeg reiste dit jeg skulle bo.
Jeg kjøpte to bøker på antikvariat.
Jeg kjøpte to bøker på ulike arrangementer jeg var på.
Jeg fikk ei bok tilbake fra en kompis som lånte den for seks år siden.

Det blir tilsammen ti bøker. Ei etterlot jeg på Gardermoen da jeg reiste hjem igjen, den er Book-Crossing-registrert, så da var det ni bøker i kofferten da jeg pakket ut. Av dem har jeg lest tre, pluss at jeg holder på med ei som jeg nesten er ferdig med, pluss at jeg har lest deler av den ene tidligere – det er ei fagbok med flere artikler i. Ei av bøkene har jeg blogga om allerede. Flere av dem vil komme på leselista etterhvert – den er sørgelig lite oppdatert i det siste, men det kommer etterhvert. Jeg lover.

Og likevel er det ikke bøkene jeg husker fra denne uka. Det er smilene, folkene, de gode samtalene og fine øyeblikkene som preger minnebrikken i hodet mitt. Bamseklemmen fra Virrvarr på boklanseringa, da jeg fortalte henne hvem jeg ‘var’ på internett før i tida. Nasjonalgalleriet med ei som egentlig er relativt nyankommet i livet mitt, men likevel føles som ei gammel, god venninne jeg har mye historie med allerede. Timevis i skogen på Nesodden med hester, hund og gode venner. Grenseløs sen kveld i går (piker, vin og parfyme i mengder!) med noen jeg ikke har hemmeligheter for. Og enda mye mer.

Men tilbake til bøker. Den eneste boka jeg lot gå fra meg, var ‘Alarm’ av Hanne Nabintu Herland. Jeg var på et seminar mandag hvor hun var en av foredragsholderne (jada, jeg skal blogge om det etterhvert!), og naturligvis kunne man kjøpe boka og få den signert. Jeg valgte å la være, og angrer egentlig ikke på det.

Men bøker, altså. Det er simpelthen et lykketreff at det nå er kaldt ute, peisvarmt inne, nykokt te i koppen min og hele helga foran meg. Lykke er noen ganger veldig enkelt!

* * *

Nysgjerrig, sier du? Okeida. En samlet og tilfeldig oversikt over bøkene nevnt ovenfor er som følger:

Erich Maria Remarque: Tre kamerater
Dinaw Mengestu: Children of the Revolution
John Grisham: Sannhetens pris
Maria Amelie: Ulovlig norsk
Paul Auster: Invisible
Johan Bojer: Den siste viking
Stein Rokkan: Stat, nasjon, klasse
Harald Grieg: En forleggers erindringer
Ida Jackson: Sosiale medier (Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset)
Odd Nordhaug og Jørn Bue Olsen: Etikk, ledelse og samfunnsansvar
(Lista er oppdatert. Jeg hadde glemt Paul Auster ei lita stund.)

3 thoughts on “Jeg trenger flere hyller

Legg igjen en kommentar

