Hvis fjasboka var et reisebyrå

Hvis fjasboka var et reisebyrå, ville jeg tatt meg et streiftog rundt omkring i verden. Glem Europa, det er nært nok, tenk resten av verden! Jeg ville booket meg inn hos venner rundt omkring, opplevd deres hjemmebane mens vi mimret om gamle dager og hvor det var vi ble kjent med hverandre. Og sånn. Vil du bli med?

Fra en ørken i Israel

Første stopp på reisen ville være hos min venninne S i Israel. S er en kristen israelsk palestina-araber som opprinnelig kommer fra en by nord i Israel. Du trenger ikke vite mye om henne før å skjønne at livet hennes ikke alltid er enkelt. Som etnisk araber blir hun ofte foraktet av israelere selv om hun er ‘en av dem’. Blant de mange statsløse araberne som bor i Israel stikker hun seg ut fordi hun har statsborgerskap, pluss at hun ikke er muslim. Hun er kristen (protestant, hvis du syns detaljer er viktig) og det preger en stor del av livet hennes – heller ikke tradisjonelt verken for israelere eller arabere. Men gir hun opp? Neida. Hun engasjerer seg i fredsskapende arbeid på grasrotnivå.

Nabolaget hennes ble en gang bombet, og bilder hun selv tok der fant sine like på CNN – jeg så dem på fjasboka før CNN kom seg inn i området… Bildet over er fra et av initiativene for en bedre morgendag; en leir for israelske og arabiske/palestinske barn. De samles og tilbringer tid sammen i ørkenen – da kan de komme nær hverandre fordi de ikke har noen forstyrrelser utenfra, og fordi de lærer å samarbeide og at de faktisk er avhengige av hverandre. Blant annet.

Jumeirah Beach, Dubai.

Fra Israel skulle turen gå videre til UAE, De forente arabiske emirater. Min svenske kompis D har bodd der i flere år og jobbet, men vi ble kjent da vi begge bodde i München for mange år siden. Jeg har allerede besøkt ham en gang i Dubai, men det er lenge siden og jeg gjør det gjerne igjen. Vi skulle spist frokost ved bassenget i hagen, kjørt tvers over Sharjah – fra Persiabukta til det indiske hav – og snorklet på akvariefisker samme sted som sist. Og mens alle turistene gjerne oppsøker Burj al-Arab når de er i Dubai, vil jeg foretrekke en tur til en bestemt restaurant i Jumeirah Beach Hotel. Been there, done that, vil gjerne gjøre det igjen.

Fra landsbygda i Etiopia

Fra Emiratene ville jeg sette kursen mot sør og vest. En tur innom Afrika kommer man ikke utenom hvis man vil reise verden rundt. Min første stopp ville være hos noen norske venner som for tida bor i Etiopia. De ville utvilsomt ta meg med rundt omkring i landet, som til den landsbyen hvor denne mannen bor. Han kutter gress som skal selges for å brukes i en kaffeseremoni – jeg skulle gjerne sett det! Kanskje ville jeg også rekke å besøke mora til ei norsk-etiopisk venninne. Mora var/er politiker og satt i mange, mange år fengslet uten lov og dom for sin kamp for kvinners rettigheter og anti-korrupsjon. Da hun for noen år siden ble løslatt, kom beskjeden på 17. mai. Det ble myye feiring den dagen!

Klanhøvdinger i Ghana, Kofi Annans fødeland.

Fra Etiopia ville jeg tatt turen til Ghana, hvor ei engelsk venninne for tida bor og jobber. Vi forlot England omtrent på samme tid – jeg mot nord, hun mot sør. Jeg husker akkurat hvor vi satt og snakket sammen om muligheten for at hun skulle dra dit. Hun hadde vært på intervju og alt, men hadde fortsatt ikke bestemt seg for hvorvidt hun ville ja til å dra om hun fikk tilbudet. Hun var ikke sikker på om hun ville takle heten og kulturforskjellene. Jeg er glad hun sa ja; hun blomstrer og stortrives. Bildet er fra noe hun var med på i jobbsammenheng. Det viser alle klanshøvdingene i en landsby samlet for rådslagning. Hvem trenger byliv i London når man kan oppleve dette?

Alpha Beach, Nija, Nigeria

Siste stopp i Afrika ville vært i Nigeria, ikke langt fra hovedstaden Abuja. Der bor et vennepar som jeg ble kjent med i England. Han – la oss kalle ham George* – jobber som advokat og driver med anti-korrupsjon. Tidligere i høst var det noen som forsøkte å bombe kontoret hans, men bomba gikk heldigvis ikke av. Blant dem som kjenner ham er han en høyt respektert mann; han benevnes som ‘Sir George’ på alle bildene andre folk har lagt ut av ham på fjasboka. De andre har bare navn, han blir ‘sir’. Etter min mening fortjener også kona hans en ærestittel – for sine kokekunster!

Bryllup i Brunei

Fra Afrika ville jeg sette kursen mot øst, mot Asia. Første stopp ville bli Brunei. Brunei ligger på øya Borneo, verdens tredje største øy. Den er ellers er delt mellom Malaysia og Indonesia. Der bor en fyr jeg kjenner som heter Wafi. Han er en av mennene på bildet over. Wafi kommer fra en av de priviligerte familiene i Brunei; faren hans jobbet for Sultanen. Etter en militær karrière valgte Wafi å hoppe over til diplomatiet. Da passet det fint at en venn av meg fra England nylig ble stasjonert i Brunei, og tok med seg kone og fem (!) barn. Jeg håper å kunne reise dit og besøke alle i 2012.

Jeg tror det er i Beijing. Kina.

Fra Brunei ville jeg reist nordover, til Kina. Jeg ville besøkt Fay, som jeg bodde sammen med et år i England. Hun reiste hjem før jeg gjorde, og jeg savner henne ofte. Hun var humørsprederen i gjenget og veldig glad i fine klær, glitter og stas. Det var lett å avfeie henne som en asiatisk bimbo, men intet kunne være lenger unna sannheten. Hvis man gadd å bli kjent med henne, møtte man ei varm, omtenksom og gjennomtenkt jente bak alt stæsjet. På bildet har hun kledd seg i tradisjonelle klær. Fay bor i Beijing så jeg måtte reist dit, men siden hun opprinnelig kommer fra Hong Kong ville jeg gjerne tatt en tur dit også med henne. Noe sier meg at det ville blitt et minnerikt opphold.

Kanopadling i Emerald Lake,Yoho National Park, Cananda.

Etter å h tilbrakt tid sammen med Fay ville kursen gått over stillehavet og til det amerikanske kontinentet. Tanya var også en av mine housemates et år, og hun kommer fra Oregon. Men som amerikanere flest flytter hun ganske ofte, og da hun forlot England dro hun til Washington DC på grunn av mannens jobb. Hvis vi skulle møtes i USA, er det ikke usannsynlig at vi ville møttes i Oregon og så tatt turen hit, til Canada, for å padle kano i en nasjonalpark. Tanya liker seg veldig godt utendørs og er ei aktiv dame, så noe sier meg at jeg kanskje også ville fått en gjenvisitt til Nord-Norge. Coming to think of it; nå er de tilbake i Europa, så kanskje jeg skulle sendt en invitasjon uansett?

En hage i Austin, Texas, USA.

Fra Canada ville jeg reist sørover, til USA. Etter en stopp hos familie på vestkysten ville jeg dratt til Texas for å besøke to venninner; Kathy og Katie. (Jada, de heter begge egentlig Katherine…) Kathys foreldre har invitert meg til å bo hos dem om jeg vil, i Austin, og det ville jeg gjerne takket ja til. Jeg mener; med en hage som dette er det vanskelig å si nei 🙂 Jeg ville utvilsomt utforska musikkscenen i Austin, for der er det etter sigende mye bra. Kanskje jeg kunne være der under South by SouthWest, eller SXSW som den også er kjent som, musikkfestivalen hvor også norske artister er tilstede for å utforske sine muligheter på det amerikanskje markedet.

Et sted på 'bonlainne' i Texas, USA.

Fra Austin ville jeg dratt til DFW, eller Dallas-Forth Worth area, som området også kalles. Der bor Katie. Hun er ei fantastisk hyggelig jente, men hun er også preget av at hun kommer fra blodharry hillbillyland. En smule kulturkræsj ble det da hun flytta til Europa for å studere for noen år siden, men det gikk etterhvert forbausende bra. Faktisk så bra at hun neste år skal gifte seg med en engelskmann! Bryllupet står i Las Vegas (harrytradisjonen tro!) i april, men jeg har tenkt å takke nei til den invitasjonen. Men å besøke dem på et senere tidspunkt og få omvisning i staten er obligatorisk- man må jo se hvor og hvordan det var mulig å fostre et Bush-dynasti, tross alt.

Da Clara var i Panama

Siste stopp på min fjasbokjordomseiling ville være hos Clara. Hvor vi skulle møttes, er litt uklart, for Clara er blant dem som virkelig kan kalles kosmopolitter. Hun kommer fra Argentina, men jobber for FN og har vært flere steder rundt om i verden. Dette bildet ble tatt da hun jobbet i Panama for ei tid siden, etter en periode ved hovedkontoret i New York. I dag jobber hun et sted i Asia. Jeg ville latt henne velge hvor vi skulle møtes, tror jeg, så lenge det var i Sør-Amerika. Og var jeg heldig, ville hun foreslått å vise meg Argentina. Det hadde ikke vært meg imot å ri over pampasen, for eksempel. Eller rafte ei av de mange elvene. Eller noe. Jeg mener; man kan jo drømme…

Innimellomnår jeg logger inn på fjasboka, er det nesten som å ha sitt eget lille National Geographic. Det er til tider ganske fint, selv om man ikke rekker reise overalt og hele tida. Og passer det ikke å reise, kan man heldigvis drømme seg bort aldeles gratis. Det er ikke så verst, det heller.

Edit: Jeg har visst gjentatt meg selv uten at jeg tenkte over det. Jaja. Kan jeg skylde på alderen?

* * *
* George er ikke hans virkelige navn. Det er sikrest for ham at jeg kaller ham for noe annet. Det er ikke noen overdrivelse engang.

6 thoughts on “Hvis fjasboka var et reisebyrå

  1. Kanstadøya, sentrum av verden!
    Tusen takk for din vakker invitasjon til reising.
    Bare får meg å drømme….

  2. Lone: Jeg har oppdaget at de ‘vanlige’ folkene man har rundt seg forbausende ofte har noe interessant ved seg om man bare spør 🙂 Du er velkommen med på tur!

    Geitost: Veldig glad for å inspirere 🙂
    [Visste du forresten at «Kanstadøya» egentlig ikke finnes? Det er bare en sandbanke som blir delvis avdekket når det er fjære sjø… Men jeg er dronninga av Kanstadøya så lenge den varer!]

    Anniken: Jeg syns det er godt å ha venner rundt omkring, uansett hvor de er. Selv om det er trist når de og jeg er på forskjellig sted og jeg savner dem! Det inspirerer også til å tenke på mer enn norsk medievirkelighet innimellom 😉

  3. Klart visste jeg det. Men størrelsen til en ekte dronning avhenger ikke av arealet til hennes eiendom, ikke sant.
    Hehe. Så bøyer jeg meg for Dem med respekt, Deres Majestet. 🙂

Legg igjen en kommentar

