Bruk safran, ikke gurkemeie, sa Suziluz.

 

Safran fra Iran

Så da gjorde jeg det. En uventa fridag ble benytta til å utføre diverse hjemlige oppgaver, og en av dem var lussekattebaking. Jeg har ikke bakt lussekatter på mange år, men da jeg så Suziluz sitt innlegg, slo det meg at i år skulle det bakes. Safran hadde jeg sogar også, ekte safran fra Iran, smuglet over Persiabukta og inn i Dubai, hvor jeg kjøpte det en gang for lenge, lenge siden. Heldigvis er krydder veldig holdbart.

Lussekattmodeller

Det er noe eget med det å ha ei handskrevet oppskriftsbok. Man kan ha så mange oppskriftsutklipp, bøker og andre hjelpemidler man vil. Men hos meg er det alltid den håndskrevne oppskriftsboka jeg kommer tilbake til. Den inneholder ikke bare oppskrifter, men minner. Oppskriftene har ofte navn fra personen som ga meg den, eller et notat på siden som forteller meg akkurat hvor og når jeg smakte den aktuelle kaka eller baksten første gang. Noen sider i boka har flekker – tydelige vitnesbyrd om at akkurat den kaka har vært bakt mange ganger. Som lussekattene, selv om de flekkene etterhvert er gamle… Visste du forresten at man kan lage ulike ‘figurer’ med lussekattene, og at hver av dem har et navn?

En gullvogn til begjær!

Ei oppskrift ga tre og et halvt brett med lussekatter som skulle stekes i ovnen. I oppskriftsboka mi har jeg åtte ulike figurer tegnet opp, hver med sitt navn, og naturligvis måtte jeg lage minst en av hver. Noen viste seg godt egnet til å spise med en gang, alene eller i selskap med andre, mens andre figurer tåler bedre å stables eller samles i en pose og gis bort. Noen lussekatter fant veien til naboen min, som uten noen form for oppfordring måket oppkjørselen min i dag. Andre lussekatter ble med ut og bortover veien noen hundre meter, til nabodama som hjalp meg her om dagen da jeg uforvarende hadde sluppet valpen løs akkurat der en elgokse tok seg litt kveldsmat… (Det gikk bra, men jeg hadde hjertet i halsen de tjue minuttene valpen jaget elgen, selv om det hele tida skjedde innenfor synsvidde!)

5/8 av utvalget i dag 😉

Her er fem av åtte figurer jeg har modell og navn til. Oppe til venstre er selve lussekatta, nede til venstre ser du gullvogna. I midten er det Lucia-kronen som befinner seg; den skal egentlig bare ha rosiner på den ene sida, men jeg valgte å ha på begge. Oppe til høyre ser du julebrød, som jeg laget uten de foreskrevne rosinene, og nederst til høyre modellen julegris. Prestens hår og julekysen var forsvunnet på merkverdig vis da bildet ble tatt ;-), mens soldatguttene var samlet i en pose som skulle til nabodama.

Og den oppmerksomme bloggleser merker seg at fatet de ligger på er Bente, fra Figgjo Flint. Man må jo ta nyanskaffelsene i bruk. Spesielt når det snart er jul. Om lussekattene ble gode? Joda, ikke aller verst. Litt mindre mel neste gang, kanskje, og litt mer tålmodighet med etterhevinga, men … definitivt spiselige!

2 kommentarer om “Bruk safran, ikke gurkemeie, sa Suziluz.

  1. Ja tänk för att det sade hon! 🙂

    Vilka konstfärdiga bullar! Jag höll mig bara till katter, jag. (Och så visade jag Jakob hur man gör prästens hår, men sedan gjorde jag katt av den också.)

Legg igjen en kommentar

