Når barna har lagt seg (tar de voksne over leken)

Det er ni måneder siden jeg fikk vite at de ville komme i desember, de to fine. Jeg har lengta, jeg har venta spent, jeg har gleda meg noe innmari. Ni måneder siden den dagen i mars da beskjeden kom: De er to, og de kommer i desember. Selveste luciadagen var antatt dato. Jeg trenger kanskje ikke si at dagene i forrige uke og helga gikk litt sakte…?

Mandag kom de endelig. To stk amerikanere, henta på flyplassen og behørig brakt i hus. Og deretter ut igjen. Etter tallrike skypesamtaler var de godt forberedt på hva som ventet, og de hadde solide vinterytterklær samt ullundertøy parat. Gode, varme sko med saueskinn inni hadde de også skaffet seg – og nye, romslige minnebrikker til sine respektive kameraer. Jeg skal ikke plage deg med dagbok fra alt vi har gjort og tenkt å gjøre. Det holder forsåvidt å si at de allerede kan si ‘pepperkake’ og ‘gløgg’, samt ‘tusentakk’ og ‘væsjego’ 🙂

Noe av det jeg regner med at de vil instinktivt fortelle mye om når de kommer hjem til hhv Florida og Georgia, er slutten på tirsdagen. Vi hadde nemlig vært ute på eventyr og kom hjem i 21.30-tida. Og da foreslo jeg at de skulle bli med og gå en tur med hunden? Det var de med på. Så jeg gikk i boden og henta tre store søppelsekker før vi gikk. De var litt forbløffet over sekkene, men spurte ikke. Etter ti minutters gange kom vi til det som hele tiden hadde vært de uoffisielle målet for turen: Skolen. Eller nærmere bestemt: Akebakken ved skolen!

Amerikaner i fart og med ukontrollerte bevegelser

Det tok ikke lang tid å vise dem hvordan man bruker en søppelsekk som akebrett og kommer seg nedover i ei fart… Akebakken ved skolen her i bygda er ca 40 meter lang, og siden ungene bruker den hele dagen var store deler av den harde og ga god glid. Det utnytta vi til fulle! Jeg mista raskt tellinga på hvor mange ganger de slet seg opp bakken for så å seile nedover igjen, på rygg, i full fart og vekselvis med hodet og beina først. Frydefulle gledeshyl ljomet fra oss alle tre! Den firbeinte var ikke nevneverdig reservert, han heller…

Inspektøren i bunnen av bakken

Man blir aldri for voksen til å ha det gøy! Og heldigvis har jeg feriegjester som er av samme oppfatning.

3 kommentarer om “Når barna har lagt seg (tar de voksne over leken)

  1. GØY!! Ja, det er jammen bra man vet å more seg! Selv vurderer jeg å reise til en fornøyelsespark med innlagt snøland her i Thailand, jeg vet ikke om de har akebakke, men jeg renger i hvert fall med å få lage en snømann!

  2. Herlig! Du verden det er mange år siden jeg frivillig akte (ikke så lenge siden det skjedde ufrivillig…). Kanskje det er på tide å finne fram søppelsekken i Trondheim også. Får bare passe meg så det ikke bærer lukt til fjords 🙂

Legg igjen en kommentar

