I riktig gamle dager (levde jeg)

Dette hvite huset rommet en gang den lokale Telegrafen
I dag: noens hjem. Dengang: telegrafen.

En gang for lenge, lenge siden var det ei dame som tok med barna sine hit, til den lokale telegrafen. Da hun hadde fått dem innenfor døra, gikk hun til dama i skranken og sa at hun gjerne ville snakke med Anna i Saltstraumen på nummer sånn og sånn. Dama i skranken sa ‘et øyeblikk’ og ba dem vente. Det var et par sjeler til i rommet som lot til å være ute i tilsvarende ærend.

Heldigvis for henne med de to små barna ble det ikke lenge å vente. Dama i resepsjonen sa til henne at det nå var forbindelse i boks to. Så dama tok med seg de to små barna inn i kottet som utgjorde innendørs telefonboks nummer to. Den lille gutten satt på hylla, jenta sto på stolen. «Hei farmor» sa de på signal.

Et år eller to etter denne episoden fikk dama og barna innlagt telefon i sitt nye hus. Behovet for telegrafen var ikke lenger tilstede.

Jeg fortalte historien til tolvåringen en kveld nå nylig. Hun så på meg som om hun ikke helt trodde meg. Som om historien var litt for usannsynlig, i likhet med historien om hvordan jeg skriver raskt på datatastaturet fordi jeg en gang lærte touch-metoden på skrivemaskin som valgfag på ungdomsskolen. Hvordan vi i timene ikke kunne korrigere feil vi gjorde, siden vi skrev på papir og alt dermed stod der (rettetasten var forbudt område) som bevis på hvor godt vi kontrollerte fingrene våre, eller ikke.

Det var da sannheten gikk opp for meg. Jeg har blitt ei gammel, gammel dame. Mine historier er ikke lenger morsomme anekdoter – de er levninger fra en tid som ikke lenger finnes.

Jeg havner sikkert på museum snart.

Legg igjen en kommentar

